Hvordan fordeler I huslige pligter?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.729 visninger
10 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. juni 2018

iMama

Hej alle,

Min mand og jeg har købt grund og skal til at bygge hus. Jeg er interesseret i at høre, hvordan I fordeler opgaverne i hjemmet og i haven? Har I nogen regler? Hvad fungerer godt for jer? Har I måske en rengøringsdame en gang imellem? 

Lige pt. bor vi i lejlighed, og huset bliver dobbelt så stort, så det bliver noget helt andet. Min mand forslog at jeg skulle "være ansvarlig" for det hele indenfor og han for det hele udenfor. Men det virker ikke helt fair. Jeg er mere for, at vi skal hjælpe hinanden omkring det hele. Vi har to børn på 3 og 1.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Vi har ikke nogen decideret aftale med hvem der gør hvad. 

Den der har tid og overskud laver noget.  

dog med lidt undtagelser alligevel - for det har altid været mig som har gjort toilet rent fx. Hvor min mand sørger for aftensmad (jeg HADER at lave mad) 

Jeg synes heller ikke det lyder helt fair, at han skal sørge for udenfor og du indenfor. 

Anmeld Citér

16. juni 2018

Anonym

Jeg må indrømme at jeg ikke er det store havemenneske. Så hjemme hos os er det ham der tager sig af det udenfor ( og han elsker at nusse rundt derude) . Så tager jeg en større tjans indenfor ( støvsugning, gulvvask og ordne badeværelserne. men vi deles stadig om alle de øvrige huslige pligter som oprydning, madlavning, , ordne opvaskermaskinen og vasketøjet. 

Vi har egenligt ikke delt det op , eller talt om det . det er bare automatisk blevet sådan . Og vi trives begge med det 

Anmeld Citér

16. juni 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Ingen aftaler. Vi gør det vi kan se skal gøres, hvis vi har tid og overskud og hjælpes ad så vidt muligt med de større opgaver som at ordne have eller gøre hovedrent. 

I hverdagen synes jeg det falder naturligt at hvis den ene fx er igang med at have lidt eftermiddagsfokus på ungerne, så går den anden igang med aftensmaden. 

Ser man at vasketøjskurven er fuld, sætter man en vask over. Osv. 

Jeg synes ikke man som fælles husholdning skal have hver sine områder på den måde, fair nok at det altid er den ene der laver mad, hvis den anden bare hader det eller ikke kan koge et æg . Men ikke sådan "ude/inde" da udearbejdet jo ikke rigtig foregår hele vinteren �� 

Anmeld Citér

16. juni 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Når man bor sammen falder man jo i nogle rytmer hvor man hver især ofte gør bestemte ting. Hos os er det mest mig der gør rent, mens min kone næsten altid står for maden. Hun tager det løbende vasketøj i løbet af ugen og jeg vasker de store portioner med sengetøj og håndklæder i weekenden. Barnet deles vi så vidt muligt om.

Men det skal jo ikke være sådan at hvis den enes pligter er klaret eller hvis der er virkelig meget af den ene typer opgaver, så skal den anden jo ikke bare sætte sig med fødderne oppe. Derfor tror jeg ikke på ansvarsfordeling i forhold til pligter. Det må I deles om og så hver især lave det I synes bedst om hvis det kan fordeles nogenlunde lige.

Anmeld Citér

16. juni 2018

Babilooo

Det du skal overveje er at det næsten ikke er noget “have arbejde” om vinteren. Men der skal stadigvæk gøres rent og vaskes tøj og laves madpakker osv. 

Hvis du synes at haven også er interessant ville jeg sige 50/50. 

Ellers ville jeg sige at han tager en større tjans i have og du indenfor. Men jeg ville aldrig acceptere 100 pct at stå for det indvendige (mad, rengøring, børn der skal bades osv).

men du kan ikke forvente at han støvsuger og vasker lige så meget tøj osv. hvis det altid er ham der slår græs og kipper hæk osv.

vi har en grund på 1200 kvm med 8 bede og det er hårdt arbejde blot st luge ukrudt og klippe gene osv. Min mand hugger også brænde. Det er hårdt hårdt fysisk arbejde. Hvis altså man har mange træer og bede.

Anmeld Citér

16. juni 2018

csigvard

Hos os er det mig, der vasker tøj (er noget jeg selv har sat mig på, da jeg hygger mig med det), og min kæreste der vasker gulv, da det er et dumt gammelt trægulv, som jeg ikke har kræfter nok til at få rent.. Resten af opgaverne deles vi om.. Dog er det mest mig, der gør tingene, da jeg pt. går hjemme og min kæreste arbejder.. Men når jeg en dag efter barslen får arbejde, så kommer vi igen til at have en 50/50 fordeling, men dog uden at have bestemte opgaver 

Anmeld Citér

16. juni 2018

Anonym

Jeg tror det er meget individuelt hvordan man indretter sig, det skal jo passe med job osv. Jeg står fx for alt med vores hjem og børn. Haverne står jeg også for. Kort sagt alt praktisk. Far står 100% for indkomsten. Så alt i alt “arbejder” vi lige meget, vi har bare opdelt på en anden måde:-) haven er “slem” pt.. men indendøre er også slemt�� lettest er november til marts i haven. Hvis jeg havde et job ville jeg ikke nuppe den komplette tjans indendøre.

Anmeld Citér

16. juni 2018

Anonym

Vi har hver især valgt de opgaver vi bedst kan lide, og resten skiftes vi til eller hjælpes ad med. 

Så jeg står for al madlavning, vasketøj og ordner badeværelser. Min mand ordner køkken, støvsuger, vander planter, slår græs og klipper hæk. 

Generelt gør vi rent sammen, så han fx støvsuger mens jeg ordner badeværelser og så hjælpes vi ad med oprydning, tørre støv af og gulvvask. Vi er også altid ude at handle sammen.

Vil meget gerne have rengøringshjælp, men vi bor langt ude på landet og har ikke fundet en med de rette kvalifikationer. (200 kvm bolig og 900 kvm have tager tid) 

Anmeld Citér

17. juni 2018

Ano18

Vi laver det samme - altså på den måde, at man jo kan se hvor meget den anden “sidder ned” men også hvor meget overskud den anden har. Vi hjælpes af og ved den anden ikke udnytter situationen. Så ingen decideret opdeling, bortset fra pt renoverer min mand primært huset og så er der hårdere fysiske ting, han gør, hvor jeg så mere står for børnene, vasketøj etc. Dog gør han også stadig hvad han har tid til der.

jeg arbejder aften, og passer min yngste hjemme om dagen og når så min mand kommer hjem overtager han hus, børn, mad osv. Inden vi flyttede lavede han tit maden, fordi han er bedst til det og han er mere fornuftig til at købe ind, men igen skiftedes vi eller gjorde det sammen. Så skar jeg måske lige grøntsagerne og dækkede på bordet, imens han ordnede kødet.

Jeg ville aldrig gå ind og lave sådan en opdeling din mand ønsker. Ja hvis man har meget hæk og have, kan det da tage tid om sommeren men medmindre i bor i Kongens have, så lyder det lidt som om han tager røven på dig Ellers så sig han tager sig af alt inde og du ude, og spørg om fordelingen jo ikke var lige

Hvis i vil opdele, så prøv at lav en liste fx

madlavning

indkøb

vasketøj

vaske gulv

støvsuge toiletter 

Klippe hæk

osv. Og sæt tid på udfra, og så regn ud hvor meget arbejde hver især bør have, hvis nu han arbejder fuld tid og du deltid. Da jeg arbejdede deltid for år tilbage, var det dog fordi jeg var i behandling for anoreksi dvs overskuddet måske alligevel ikke var til, at jeg lavede meget mere.

tillykke med huset !!!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.