Hej,
Jeg skriver, da jeg gerne vil høre hvad der er normalt i forhold til det at lære at tegne!
Min datter er 4 1/2 og tegner meget dårligt, forstået på den måde, at hun ikke har udviklet sin kunnen meget længe.
Hun tegner meget sjældent figurativt; tegner dog pertentlige streger og buer. Men det ligner ikke noget genkendeligt - Måske i hendes eget hovede.
Det undrer mig også, at hun stadig tegner 'omvendt' - Dvs, at idag tegnede hun fx en mand. En lille bolle med to streger på som ben, men benene vender opad - Giver det mening? Hun tegner alt på hovedet... Er det normalt for hendes alder?
Det skal tilføjes, at hun bruger briller (hun er moderat langsynet) og har en skjult skelen på det ene øje. Det mærker man dog slet ikke til - Hun kan fx sagtens samle små Lego og putte små perler på perleplade eller snor, så finmotorisk har hun ikke problemer...
Hun er ellers helt med på alle områder og er en glad pige i god trivsel
Mvh M
Trines svar
Kære M
Det lyder som om du har en helt normal og skøn datter du har.
Alle børn er forskellige og hvordan de udvikler sig motoriske afhænger meget af deres kognitive udvikling.
Men også af deres motivation.
Så når du skriver at din datter kan lave perleplader og sætte perler på en snor så er hun rigtig godt med og måske fordi det er det der motivere hende.
Det er helt normalt at børn frem til 5 års alderen endnu ikke kan placere arme og ben de rigtige steder på kroppen og derfor bliver mennesket omvendt.
Det er også meget normalt at der ikke er mange detaljer på tegningen men til gengæld mange farver.
Først når børn når omkring 5 års alderen er deres fingere lange nok til at de kan holde rigtigt på blyanten og når de det kan de få de detaljer med som gør at en tegning bliver genkendelig.
Mit råd til dig vil være at du ikke skal bekymre dig.
I stedet kan du sætte dig og tegne med hende.
Brug legetøj til at tegne efter eller bare tegn farver, regnbuer eller fantasitegninger og få hende til at fortælle hvad det forestiller.
På den måde får i en hyggestund sammen samtidig med at du får et indblik i hvad der foregår i hendes hoved og du får på en nænsom måde vist hende at andre mennesker ikke ved hvad hun tænker.
På den måde bliver hun nødt til at tegne tydeligt for at andre kan genkende hvad hun tegner.
Men husk at du ikke må presse hende og gøre det til noget skamfuldt.
Det er helt okay og helt normalt der hun gør.
Mange hilsner Trine
Www.Naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk