Eksperthjælp: Fortjener din yngste ikke det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.282 visninger
0 svar
2 synes godt om
5. juni 2018

Trine Andreasen

Jeg skriver for at høre om det er normalt, og hvorfor, man har sværere ved at give slip på den yngste end på den ældste? Jeg har to drenge på 2 og 4 år. Den ældste har jeg altid været god til at lade få oplevelser uden mor og far. Fx overnatning hos bedsteforældre, ture med dem osv.. men med den yngste får jeg det halvskidt hver gang de vil have ham med- og jeg vil slet ikke have han sover ude. Kan ikke selv forstå hvorfor jeg har det sådan, men kan mærke jeg er meget mere beskyttende overfor den lille. Andre der har det lige sådan? Måske er det fordi jeg føler den store er mere robust og udadvendt, hvor den lille er mere følsom... ??????
Det irriterer mig at jeg har det sådan, men jeg kan ikke rigtig lade være...

Trines svar

Kære AlwaysAno

Det er helt normalt at mødre har et udpræget beskytter instinkt.

Det er en del af vores dna, hvor vi som mødre skal beskytte vores yngel for at sikre vores arts overlevelse.

I naturen ses der oftest at mødre afviser de mere svækket og sårbare børn, modsat os mennesker som oftest er mere beskyttende over for disse børn.

Så hvis du oplever at din mindste er mere følsom eller sårbare end den ældste er det helt normal.

Men det er ikke hensigtsmæssigt.

For jo mere du beskytter ham jo mere sårbar gør du ham.

Du gør ham en bjørnetjeneste.

Når du pakker ham ind i vat lærer du ham at han ikke kan klare verden og at verden er et farligt sted.

Du fortæller ham, med din adfærd, at han ikke er stor, klog, dygtig, nok til at gøre de ting hans bror kunne og kan.

Og det kan selvfølgelig også være tilfældet.

Men så er det vigtigt at du i stedet for at holde ham tilbage langsomt lærer ham det han skal kunne for at kunne håndtere de krav der er ved den givne situation.

Det er et valg du selv træffer.

Du vælger selv at blive bekymret og utryg.

Du vælger selv at holde ham tilbage.

Mit råd til dig er at prøve at tænke rationelt over din frygt.

Er der nogen sinde sket noget med den store når han har været ude med bedsteforældrene?

Er den store nogen sinde kommet hjem med dårlige oplevelser?

Hvor ofte er den store kommet hjem med en fantastisk oplevelse i rygsækken?

Skal din yngste ikke opleve det?

Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste.

Mange hilsner Trine

www.Naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.