Abracadabra skriver:
Så du er væk 4 uger hvert år enten med kursus mm. eller med sygdom. Men din klasse har ikke også vikarer hver tirsdag?
Jeg ville blive ret ked af at have en klasselærer med 10% fravær fast hvert år. Og næste skoleår må de så regne med 17.5% fravær? Det er faktisk i overkanten især for en 'vild' klasse.
Hvad med at koncentrere dig om dit almindelige arbejde? Og holde op i fagforeningen? I hvert fald skal du virkelig overveje, om din klasse kan tåle så mange vikarer, som de nu har i sigte.
Regnestykket er lidt anderledes - det er indviklet: Jeg har en firedages-uge på skolen og én dag i kredsen. Her har klassen selvfølgelig ikke vikar. Ved fravær fx en uge er det altså “kun” fire dage, der rammer skolen/klassen, så hvis jeg har 20 dages fravær, vil det “ramme” klassen de 16 - sådan gennemsnitligt. Det er også højt sat, for om torsdagen har vi studiedage, hvor klasserne har samme lærer hele dagen, og i de uger, det ikke er mig, er det så kun tre dage, jeg “mangler” i klassen. Jeg får lagt mine studiedage de uger, jeg har forhåndskendt fravær, og reelt har det max ramt en enkelt torsdag i et skoleår - altså er vi nede på 12-13 vikardage på et år.
Det med sygdom er også lidt kringlet. Sidste og forrige skoleår fik jeg kun registreret to sygedage pr. år, fordi ledelsen var flink til at lade mig tage hjem fra diverse eftermiddagsmøder og aftenmøder uden at registrere det - det er de lange dage, der er hårde for mig under et attak. Dette ramte altså ikke eleverne. Så rådede min neurolog mig til at få alt sygdomsfravær, også halve dage, registreret, med henblik på senere om nødvendigt at kunne søge en paragraf 56. Det har jeg gjort i år, altså fået alt registreret, og da jeg forstuvede anklen slemt, kostede det fire dages fravær. Så sclerosebetinget fravær har eleverne max mærket to eller tre dage i indeværende skoleår. At jeg så burde blive bedre til at melde mig syg en dag eller to under et attak, så jeg ikke prioriterer arbejdet 100 % og ikke kan andet end at hvile, når jeg har fri, er en anden sag.
Arbejdet i kredsstyrelsen kommer jeg ikke til at stoppe, før jeg evt. ikke bliver genvalgt. Det er netop det, der har gjort det muligt for mig at klare et fuldtidsjob de seneste år - jeg tror ikke, jeg ville kunne gå tilbage til undervisning på fuld tid igen. Og det rammer jo ethvert kredsstyrelsesmedlems og/eller enhver TR’s elever, at deres lærer har fravær på grund af sit tillidshverv. Det er et vilkår. Ligesom det er et vilkår, at vi har fået mulighed for at afholde 6. ferieuge.
Dybest set handler dette måske mest af alt om, at jeg står i et vadested, hvor sclerosen gør det muligt endnu at have fuldtidsjob, men på et tidspunkt formentlig bider mere fra sig. Problemet er bare, at det er så pokkers uforudsigeligt, også fra år til år, hvor syg, jeg er, og det føles fjollet at gå ned i tid, når jeg langt det meste af tiden ikke er spor syg. Tværtimod har jeg jo haft overarbejde i et omfang, der giver næsten en uges afspadsering.
Jeg tager på én ferie med min mand, er jeg vist nået frem til. Ingen grund til at spænde buen for hårdt.