Feriefravær for skolelærer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.270 visninger
18 svar
51 synes godt om
3. juni 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg er klasselærer for en 7. klasse, som jeg har til dansk og engelsk. Desuden er jeg medlem af kredsstyrelsen i Lærerforeningen og derfor frikøbt til dette arbejde ca. 1/4 af arbejdstiden. Jeg er i praksis væk fra skolen hver tirsdag. Ud over det kommer nogle kurser, kongres m.v. i skoleårets løb, hvor eleverne har vikar. Nok omtrent ti dage i alt.  

Ved en fejl har jeg ikke fået udbetalt 6. ferieuge for dette skoleår, som jeg plejer - vi kan vælge mellem udbetaling og at afholde den. Det kan rettes endnu, så jeg får pengene, men jeg er kommet i tvivl om, hvad jeg vil. Hvis jeg ikke ændrer det, kan jeg afholde 2 x 6. ferieuge næste skoleår, og derudover har jeg næsten en uges afspadsering til gode. Altså tre uger i alt. Vi har en god økonomi og mangler ikke de ca. 6000 kroner, jeg ville få udbetalt.  

Jeg har aldrig holdt ferie uden for skoleferierne, og det er meget fristende for min mand og mig at tage til USA på ferie i et par uger til efteråret samt måske en tur til Rom i foråret. Det er jo min ret at gøre det, men alligevel er jeg i tvivl, om jeg kan være det bekendt over for min kommende 8. klasse, som jo i forvejen må undvære mig og have vikar - af svingende kvalitet - en del dage. Jeg er ærligt talt også lidt bekymret over, hvad forældrene vil tænke/sige. Min klasse er dejlig, men lidt “vild” og har det bedst med faste lærere, der kender dem - og de er ikke vilde med vikarer!  

Ydermere har jeg sclerose, og på den konto har jeg cirka ti sygedage om året, nogle år færre, nogle år lidt flere. Ellers er jeg aldrig syg, men sæt, jeg nu fik influenza en uge - så rammer jeg hurtigt 30+ fraværsdage.  

Samvittighed og rettigheder kolliderer lidt her - hvad skal jeg lytte til?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år