Feriefravær for skolelærer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.270 visninger
18 svar
51 synes godt om
3. juni 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg er klasselærer for en 7. klasse, som jeg har til dansk og engelsk. Desuden er jeg medlem af kredsstyrelsen i Lærerforeningen og derfor frikøbt til dette arbejde ca. 1/4 af arbejdstiden. Jeg er i praksis væk fra skolen hver tirsdag. Ud over det kommer nogle kurser, kongres m.v. i skoleårets løb, hvor eleverne har vikar. Nok omtrent ti dage i alt.  

Ved en fejl har jeg ikke fået udbetalt 6. ferieuge for dette skoleår, som jeg plejer - vi kan vælge mellem udbetaling og at afholde den. Det kan rettes endnu, så jeg får pengene, men jeg er kommet i tvivl om, hvad jeg vil. Hvis jeg ikke ændrer det, kan jeg afholde 2 x 6. ferieuge næste skoleår, og derudover har jeg næsten en uges afspadsering til gode. Altså tre uger i alt. Vi har en god økonomi og mangler ikke de ca. 6000 kroner, jeg ville få udbetalt.  

Jeg har aldrig holdt ferie uden for skoleferierne, og det er meget fristende for min mand og mig at tage til USA på ferie i et par uger til efteråret samt måske en tur til Rom i foråret. Det er jo min ret at gøre det, men alligevel er jeg i tvivl, om jeg kan være det bekendt over for min kommende 8. klasse, som jo i forvejen må undvære mig og have vikar - af svingende kvalitet - en del dage. Jeg er ærligt talt også lidt bekymret over, hvad forældrene vil tænke/sige. Min klasse er dejlig, men lidt “vild” og har det bedst med faste lærere, der kender dem - og de er ikke vilde med vikarer!  

Ydermere har jeg sclerose, og på den konto har jeg cirka ti sygedage om året, nogle år færre, nogle år lidt flere. Ellers er jeg aldrig syg, men sæt, jeg nu fik influenza en uge - så rammer jeg hurtigt 30+ fraværsdage.  

Samvittighed og rettigheder kolliderer lidt her - hvad skal jeg lytte til?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2018

MetteT

Mor og meget mere skriver:

Jeg er klasselærer for en 7. klasse, som jeg har til dansk og engelsk. Desuden er jeg medlem af kredsstyrelsen i Lærerforeningen og derfor frikøbt til dette arbejde ca. 1/4 af arbejdstiden. Jeg er i praksis væk fra skolen hver tirsdag. Ud over det kommer nogle kurser, kongres m.v. i skoleårets løb, hvor eleverne har vikar. Nok omtrent ti dage i alt.  

Ved en fejl har jeg ikke fået udbetalt 6. ferieuge for dette skoleår, som jeg plejer - vi kan vælge mellem udbetaling og at afholde den. Det kan rettes endnu, så jeg får pengene, men jeg er kommet i tvivl om, hvad jeg vil. Hvis jeg ikke ændrer det, kan jeg afholde 2 x 6. ferieuge næste skoleår, og derudover har jeg næsten en uges afspadsering til gode. Altså tre uger i alt. Vi har en god økonomi og mangler ikke de ca. 6000 kroner, jeg ville få udbetalt.  

Jeg har aldrig holdt ferie uden for skoleferierne, og det er meget fristende for min mand og mig at tage til USA på ferie i et par uger til efteråret samt måske en tur til Rom i foråret. Det er jo min ret at gøre det, men alligevel er jeg i tvivl, om jeg kan være det bekendt over for min kommende 8. klasse, som jo i forvejen må undvære mig og have vikar - af svingende kvalitet - en del dage. Jeg er ærligt talt også lidt bekymret over, hvad forældrene vil tænke/sige. Min klasse er dejlig, men lidt “vild” og har det bedst med faste lærere, der kender dem - og de er ikke vilde med vikarer!  

Ydermere har jeg sclerose, og på den konto har jeg cirka ti sygedage om året, nogle år færre, nogle år lidt flere. Ellers er jeg aldrig syg, men sæt, jeg nu fik influenza en uge - så rammer jeg hurtigt 30+ fraværsdage.  

Rejs for pokker rejs!! 

Anmeld Citér

3. juni 2018

Camillos

Mor og meget mere skriver:

Arbejde er ikke alt i denne verden... Med en diagnose som sclerose så rejs og nyd de gode tider du har i dit liv mens du kan... Ingen kommer og takker dig, den dag du gik glip af turen til USA og du måske ikke kan passe et arbejde..  

Anmeld Citér

3. juni 2018

FruStolpe

Du skal selvfølgelig gøre hvad du og din mand beslutter. 

Hvad angår fravær fra skolen, ja så ville jeg dæleme synes det var træls med en lærer med så enormt meget fravær. 

Anmeld Citér

3. juni 2018

Abracadabra

Så du er væk 4 uger hvert år enten med kursus mm. eller med sygdom. Men din klasse har ikke også vikarer hver tirsdag?

Jeg ville blive ret ked af at have en klasselærer med 10% fravær fast hvert år. Og næste skoleår må de så regne med 17.5% fravær? Det er faktisk i overkanten især for en 'vild' klasse. 

Hvad med at koncentrere dig om dit almindelige arbejde? Og holde op i fagforeningen? I hvert fald skal du virkelig overveje, om din klasse kan tåle så mange vikarer, som de nu har i sigte. 

Anmeld Citér

3. juni 2018

bitterfnisen

Jeg forstår dig godt og jeg ville også have dårlig samvittighed over at skulle forlade en klasse i 2 uger, specielt hvis man i forvejen har en del fravær pga. andre ting.

Man burde være ligeglad og tage det man har krav på og ret til. Men det kan man bare ikke være, når man arbejder med børn og voksne, specielt som lærer, hvor man har en finger med i alt hvad der foregår, i ens klasser. Man er deres primære og deres faste støtte. Tingene er bare ikke sort-hvidt... 

Jeg tror kun at det er dig selv der kan svare på hvad du skal gøre, du skal overveje om du virkelig kan tage afsted og nyde ferien UDEN at have dårlig samvittighed. Jeg tror ikke jeg kunne.

Anmeld Citér

3. juni 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Ja det er da træls med en lærer der tager på ferie eller af andre grunde ikke er tilstede.. men for faaa'en som en anden siger, hvem siger tak når du en dag ikke kan arbejde mere? Arbejde skal være 2. Prioritet, ens private liv skal være 1.! 

hvis du spørger dine elever vil de sgu nok også sige du skal tage afsted! Elever i 8. Kan da sagtens se det fede i muligheden For 14 dage i USA!  Hvem ville ikke det, hvis de havde muligheden ❤️ Og som du siger er det jo ved en tilfældighed/uheld at muligheden er opstået, så det sker jo ikke lige igen. 

Anmeld Citér

3. juni 2018

Mor og meget mere

Abracadabra skriver:

Så du er væk 4 uger hvert år enten med kursus mm. eller med sygdom. Men din klasse har ikke også vikarer hver tirsdag?

Jeg ville blive ret ked af at have en klasselærer med 10% fravær fast hvert år. Og næste skoleår må de så regne med 17.5% fravær? Det er faktisk i overkanten især for en 'vild' klasse. 

Hvad med at koncentrere dig om dit almindelige arbejde? Og holde op i fagforeningen? I hvert fald skal du virkelig overveje, om din klasse kan tåle så mange vikarer, som de nu har i sigte. 

Regnestykket er lidt anderledes - det er indviklet: Jeg har en firedages-uge på skolen og én dag i kredsen. Her har klassen selvfølgelig ikke vikar. Ved fravær fx en uge er det altså “kun” fire dage, der rammer skolen/klassen, så hvis jeg har 20 dages fravær, vil det “ramme” klassen de 16 - sådan gennemsnitligt. Det er også højt sat, for om torsdagen har vi studiedage, hvor klasserne har samme lærer hele dagen, og i de uger, det ikke er mig, er det så kun tre dage, jeg “mangler” i klassen. Jeg får lagt mine studiedage de uger, jeg har forhåndskendt fravær, og reelt har det max ramt en enkelt torsdag i et skoleår - altså er vi nede på 12-13 vikardage på et år. 

Det med sygdom er også lidt kringlet. Sidste og forrige skoleår fik jeg kun registreret to sygedage pr. år, fordi ledelsen var flink til at lade mig tage hjem fra diverse eftermiddagsmøder og aftenmøder uden at registrere det - det er de lange dage, der er hårde for mig under et attak. Dette ramte altså ikke eleverne. Så rådede min neurolog mig til at få alt sygdomsfravær, også halve dage, registreret, med henblik på senere om nødvendigt at kunne søge en paragraf 56. Det har jeg gjort i år, altså fået alt registreret, og da jeg forstuvede anklen slemt, kostede det fire dages fravær. Så sclerosebetinget fravær har eleverne max mærket to eller tre dage i indeværende skoleår. At jeg så burde blive bedre til at melde mig syg en dag eller to under et attak, så jeg ikke prioriterer arbejdet 100 % og ikke kan andet end at hvile, når jeg har fri, er en anden sag. 

Arbejdet i kredsstyrelsen kommer jeg ikke til at stoppe, før jeg evt. ikke bliver genvalgt. Det er netop det, der har gjort det muligt for mig at klare et fuldtidsjob de seneste år - jeg tror ikke, jeg ville kunne gå tilbage til undervisning på fuld tid igen. Og det rammer jo ethvert kredsstyrelsesmedlems og/eller enhver TR’s elever, at deres lærer har fravær på grund af sit tillidshverv. Det er et vilkår. Ligesom det er et vilkår, at vi har fået mulighed for at afholde 6. ferieuge. 

Dybest set handler dette måske mest af alt om, at jeg står i et vadested, hvor sclerosen gør det muligt endnu at have fuldtidsjob, men på et tidspunkt formentlig bider mere fra sig. Problemet er bare, at det er så pokkers uforudsigeligt, også fra år til år, hvor syg, jeg er, og det føles fjollet at gå ned i tid, når jeg langt det meste af tiden ikke er spor syg. Tværtimod har jeg jo haft overarbejde i et omfang, der giver næsten en uges afspadsering. 

Jeg tager på én ferie med min mand, er jeg vist nået frem til. Ingen grund til at spænde buen for hårdt. 

Anmeld Citér

3. juni 2018

Mor og meget mere

bitterfnisen skriver:

Jeg forstår dig godt og jeg ville også have dårlig samvittighed over at skulle forlade en klasse i 2 uger, specielt hvis man i forvejen har en del fravær pga. andre ting.

Man burde være ligeglad og tage det man har krav på og ret til. Men det kan man bare ikke være, når man arbejder med børn og voksne, specielt som lærer, hvor man har en finger med i alt hvad der foregår, i ens klasser. Man er deres primære og deres faste støtte. Tingene er bare ikke sort-hvidt... 

Jeg tror kun at det er dig selv der kan svare på hvad du skal gøre, du skal overveje om du virkelig kan tage afsted og nyde ferien UDEN at have dårlig samvittighed. Jeg tror ikke jeg kunne.

Nej, det er jo det, der gør det så svært. Hvis man alligevel går og har det lidt skidt med at være væk fra klassen, er de 14 dage ikke ren idyl og afslapning. 

Jeg tror, vi nupper én ferie som et kompromis mellem ret og samvittighed. Så har jeg også lidt til gode til året efter. 

Anmeld Citér

3. juni 2018

Mor og meget mere

Mor11 skriver:

Ja det er da træls med en lærer der tager på ferie eller af andre grunde ikke er tilstede.. men for faaa'en som en anden siger, hvem siger tak når du en dag ikke kan arbejde mere? Arbejde skal være 2. Prioritet, ens private liv skal være 1.! 

hvis du spørger dine elever vil de sgu nok også sige du skal tage afsted! Elever i 8. Kan da sagtens se det fede i muligheden For 14 dage i USA!  Hvem ville ikke det, hvis de havde muligheden ❤️ Og som du siger er det jo ved en tilfældighed/uheld at muligheden er opstået, så det sker jo ikke lige igen. 

Jeg prioriterer mit arbejde alt for højt i hverdagen, hvis du spørger min familie, så set i det lys ville det være sundt med lidt effektiv opprioritering. Men jeg lader det nok blive ved én rejse, evt. op til eller i forlængelse af en skoleferie, så det ikke bliver for hård kost for både elever og vikarer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.