Andre med langsomme børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.229 visninger
9 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. maj 2018

Anonym trådstarter

Hejsa. 

Min datter er knap 16 mdr. Og går stadig ikke

Hun har altid været langsom. Lærte først at trille da hun var 7 mdr. Krybe da hun var 9 og kravle da hun var 10,5 mdr. Hun har siden 10 mdr. Kunne gå med hænder men er først begyndt rigtig at rejse sig og gå ved og med ting da hun var 13 mdr. Det er bare så frustrerende når alle andre omkring os kan gå, selv dem der er yngre. Hun går ved og med alt og har et par gange givet slip og stået et par sekunder. Hun har rejst sig op i skovskider stilling 1 gang midt ude på gulvet, men ellers er hun så bange for at give slip. Vi kan heller ikke gå med hende med en hånd hun stivner med det samme, men hvis du snyder hende så hun ikke opdager det kan hun godt gå lidt til hun opdager det. Det samme gælder sig hvis hun f. Eks vil op så kan man lige få hende til t stå uden støtte lidt. Det virker mest af alt som om hun er bange. Jeg tror nu godt hun kan hvis hun vil. Derudover er hun og har altid været meget finmotorisk. Hun kan selv spise med gaffel og ske og kan sige op mod 15 forståelige ord som hun ved hvad betyder. Andre med de samme problemer? p

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hejsa. 

Hun har altid været langsom. Lærte først at trille da hun var 7 mdr. Krybe da hun var 9 og kravle da hun var 10,5 mdr. Hun har siden 10 mdr. Kunne gå med hænder men er først begyndt rigtig at rejse sig og gå ved og med ting da hun var 13 mdr. Det er bare så frustrerende når alle andre omkring os kan gå, selv dem der er yngre. Hun går ved og med alt og har et par gange givet slip og stået et par sekunder. Hun har rejst sig op i skovskider stilling 1 gang midt ude på gulvet, men ellers er hun så bange for at give slip. Vi kan heller ikke gå med hende med en hånd hun stivner med det samme, men hvis du snyder hende så hun ikke opdager det kan hun godt gå lidt til hun opdager det. Det samme gælder sig hvis hun f. Eks vil op så kan man lige få hende til t stå uden støtte lidt. Det virker mest af alt som om hun er bange. Jeg tror nu godt hun kan hvis hun vil. Derudover er hun og har altid været meget finmotorisk. Hun kan selv spise med gaffel og ske og kan sige op mod 15 forståelige ord som hun ved hvad betyder. Andre med de samme problemer? p

Min datter er lige begyndt at gå for en måned siden (ca. 17 mdr gammel). Hun siger ikke noget man kan forstå, udover Hej og Tak, men snakker generelt meget. Og spiser kun med ske/gaffel hvis hun gider. :-D 

Ingen bekymring herfra, de er alle forskellige. (vi får dog tjekket hendes ører med jævne mellemrum, pga væske på især det ene øre, næste gang er det med EKSTRA fokus på hørelsen, pga hendes manglende sprog.) 

Anmeld Citér

28. maj 2018

Astrid&alex

Ikke min søn, men har en veninde er har to børn , og begge gik først da de var 18 mrd - hvis det ikke var 20 rd. Og det er vidst stadig inde for normalen. Hun var helt ubekymret. Og de er fint med i dag.

Ellers kan jeg anbefale en gåvogn. Min søn ville aldrig gå med os da han startede. Men den dag han fik en vogn begyndte han straks at gå med den (tog ca. 5 minutter)  Vi har den fra IKEA og den er fin. 

Anmeld Citér

28. maj 2018

Anonym trådstarter

Astrid&alex skriver:

Ikke min søn, men har en veninde er har to børn , og begge gik først da de var 18 mrd - hvis det ikke var 20 rd. Og det er vidst stadig inde for normalen. Hun var helt ubekymret. Og de er fint med i dag.

Ellers kan jeg anbefale en gåvogn. Min søn ville aldrig gå med os da han startede. Men den dag han fik en vogn begyndte han straks at gå med den (tog ca. 5 minutter)  Vi har den fra IKEA og den er fin. 

Hun har gåvogn og vil gerne gå med den. Det er mere det at gå uden støtte 

Anmeld Citér

28. maj 2018

MorTilN

Fandt det her fra netsundhedsplejersken.dk

Det at lære at gå har forskellige faser:

1. Fase er hvor barnet trækker sig op at stå ved f.eks. møbler eller tremmerne i sengen. Barnet bruger hænderne for at bære sin vægt.

2. Fase er hvor barnet har lidt mere vægt på sine fødder og langsom flytter sine hænder, ved at flytte hænderne over kryds. en gang imellem slipper barnet, således at en hånd og en fod støtter, hvor den anden hånd og fod er i bevægelse.

3. Fase er hvor barnet øver sig i at bevæge sig imellem ting, altså gå fra stol, til bord, til vindueskam til væg mv. men hele tiden på den måde at barnet ikke slippe et møbel, før det har fat i den næste.

4. Fase er hvor barnet tør slippe et møbel, stå frit og så få fat i næste møbel.

5. Fase er der hvor barnet stadig har behov for støtte, men mangler din hånd, så tør barnet slippe og bevæge sig de to skridt frem, hvor der er noget at få fat i

6. Fase er der, hvor barnet begynder at gå helt selvstændigt. Ofte går barnet ikke særlig langt, men sætter sig så på gulvet og kravler i stedet for, rejser sig frit fra gulvet og går igen et par skridt.

Mener at have læst at børn i gennemsnit gå uden støtte når der er 15-16 mdr og det vist ikke er bekymrende de ikke går før de over en 18-20 mdr.

Det kan også være din datter bare har fokuseret på det sproglig i en periode og derfor har stået stille på den motoriske udvikling

Anmeld Citér

28. maj 2018

sne190810

Min datter kravlede først på hendes 1-es fødselsdag, og hun gad først kridte skoene og gå omkring de 17-18 måneder. 

Idag er hun 2 år og 3 måneder, og snakker som et vandfald. Har et sprog og en forståelse som en på 3 år, har vi lige fået af vide til 2 års undersøgelsen hos lægen. Så nogle børn, vælger bare at lægge energien andre steder, end det motoriske i starten, tænker jeg :-) 

Anmeld Citér

28. maj 2018

AlwaysAno

Man siger jo at mange børn enten fokuserer på det sproglige eller det motoriske. Din er måske bare mest sproglig. Det andet skal nok komme. Børn er forskellige.

Anmeld Citér

28. maj 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hejsa. 

Alle er forskellige, der er ingen regel for hvornår de skal gå. 

Både min søster og jeg gik sent, vi går fint i dag. Min nevø kravlede aldrig.

lad vær med at pres hende, især hvis hun virker bange. 

Brug gåvogn, alt der kan hjælpe hende med at holde balancen. 

Lad hende gå foran dig, fra din ene fod til den anden, hvor du har en hånd på hendes side. 

Lad hende gå rundt, en dag slipper hun. Det skal nok komme. 

Anmeld Citér

28. maj 2018

Anonym

Min den store gik også først ved 15-16 måneder. Og som andre skriver er det først ved 18-20 måneder, man evt kigger nærmere på om der er en grund til de ikke går.

Vil bare give det input at jeg syntes det hjalp min dreng lidt at få sko/prewalkers på indendørs. Jeg havde jo ventet med at købe, da han jo ikke havde brug for dem. Købte så alligevel til sidst inden han rigtig gik og det gav ham så det lidt ekstra støtte, som måske gav ham lidt mere mod på det 

Anmeld Citér

29. maj 2018

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar og input. Jeg bruge nogle af de gode råd og så ellers lade hende selv bestemme. Dejligt at høre hun ikke er den eneste der er lidt langsom med det grovmortoriske 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.