Første fødsel kan også gå stærkt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.108 visninger
4 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. maj 2018

Anonym trådstarter

For få uger siden fødte jeg vores lille søn på 3480 g. og 52 cm, og har siden haft en ustyrlig trang til at fortælle om fødslen til alle, der (ikke) gider høre på det. Så jer med 

Jeg var gået fire dage over termin med ingen tegn på fødsel, så jeg var ved at være utålmodig. Min mand og jeg besluttede denne solskins-lørdag morgen, at vi ville gå en lang tur. 6 km senere kom vi hjem, og min tykke krop var udmattet af turen, så jeg satte mig i lænestolen og slappede af. Ret præcist kl. 12 fik jeg pludseligt en kraftig ve, hvor jeg ikke var i tvivl, og de næste fulgte straks efter næsten uden pauser. Jeg kunne fra start næsten ikke være i det, så min mand ringede til fødegangen efter en halv time med mange (!!) veer, men de bad os se det an. En time senere var det ulideligt, fordi intet lindrende af hverken varmt bad, massage af lænden eller andet, så min mand ringede igen og bad om en vurdering, fordi de igen ville have mig hjemme så længe som muligt. Omkring kl. 14 kørte vi mod hospitalet, hvor vi var et kvarter senere. Undervejs snakkede vi imellem veerne om, at vi nok blev sendt hjem igen, og at jeg var pivet efter kun at have haft veer i to timer, fordi vi var forberedt på, at det skulle tage det meste af et døgn. 

Jeg havde fortsat kraftige, hyppige veer, og heldigvis undersøgte jordemoderen mig til at være 4 cm åben kl. 14:30. Derfra husker jeg ikke meget, fordi veerne tiltog helt vildt. Jeg var i en helt anden verden og arbejdede så intenst ved smerterne. En times tid senere bad jeg om noget smertelindring, fordi det var ulideligt, så jordemoderen kom og ville undersøge mig igen. Imens hun undersøger mig får jeg spontan pressetrang, som jeg ikke kan modstå, og jeg presser uhæmmet. Hun siger overrasket god for det, da jeg åbenbart er 10 cm åben. To pres senere, klokken 16:01, fire timer efter jeg fik den første ve hjemme i lænestolen, og halvanden time efter jeg blev undersøgt til at være 4 cm åben, blev min mand og jeg forældre til den skønneste lille fyr. Han scorede apgar 10/1, 10/5 og 10/10, så alt var og er godt. 

Men hvor var det intenst og smertefuldt! Jeg ville gerne have vidst, at det også kunne gå stærkt første gang, og her knapt tre uger efter gruer jeg allerede for næste gang, hvis det kommer til at gå endnu hurtigere. 

Tak fordi I ville læse med 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2018

Anonym

Wow . Sikke en fødsel. Og så første gang. 

Når jeg læser din beretning kan jeg stadig fornemme hvor ondt det gjorde med vestorm ( 2 fødsel, 2,5 timer) og det med ikke at kunne være i det. 

Min erfaring gjorde at jeg udviklede en decideret angst for at føde da jeg skulle føde nr 3. Så når du allerede nu gruer for næste gang, så vil jeg råde dig til at dele dine tanker med jordemoderen når du en gang kommer dertil igen  

stort tillykke med den lille fyr 

Anmeld Citér

26. maj 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Wow . Sikke en fødsel. Og så første gang. 

Når jeg læser din beretning kan jeg stadig fornemme hvor ondt det gjorde med vestorm ( 2 fødsel, 2,5 timer) og det med ikke at kunne være i det. 

Min erfaring gjorde at jeg udviklede en decideret angst for at føde da jeg skulle føde nr 3. Så når du allerede nu gruer for næste gang, så vil jeg råde dig til at dele dine tanker med jordemoderen når du en gang kommer dertil igen  

stort tillykke med den lille fyr 

Mange tak.

Ja, det var meget overvældende, men jeg har jo jo aldrig prøvet andet, så for mig er det bare sådan det er at føde  

2,5 time fra start til slut? Puha, det er næsten det jeg frygter for den næste fødsel, så kort tid at man ikke kan følge med 

Anmeld Citér

26. maj 2018

Anonym

Min første fødsel tog også 4 timer 

På terminsdagen gik vi rigtig meget rundt hyggede og shoppede det meste af dagen. Jeg havde en del ureglmæssige plukveer til sidst på dagen som være et par timer om at stoppe da vi endelig kom hjem om aftenen. Vågnede ved 03 tiden og følte virkelig jeg skulle på toilettet men kunne ikke, efter en halv time gik det op for mig at det måske var veer jeg havde men det gjorde ikke ondt kun irriterende og følsen af hele tiden at skulle på toilettet. Omkring kl 5 begyndte en ny følelse af en trykken i mit bækken og havde veer med ca 2 minutters mellemrum men synes stadig ikke det gjorde særlig ondt. 5.30 ringede min mand så til fødegangen da det føltes som mit bækken blev flået fra hinanden vis jeg ikke pressede med veen, havde veer med 1-2 minutter mellemrum og vi fik af vide vi bare kunne kører mod hospitalet til et tjek så vi tog kun vandrejournalen med da vi var sikker på at vi blev smidt hjem igen. Kom på fødemodtagelsen ca kl 6 og blev tjekket, jeg var 9 cm åben og havde pressetrang men stadig ikke synderligt ondt. Der fra var det rent kaos med en masse folk ind og ud af stuen, en læge der ville give mig noget som skulle stoppe mine veer da jeg havde 7 veer på 10 minutter, jeg kunne ikke mærke mine veer, lidt panik hos jordemoderen da jeg stoppede med at trække vejret kort og halvt besvimede og fik ilt fordi min søn blev lidt stresset efter mit "stundt" og hun var bange for at jeg skulle besvime igen. Alt imens jeg lå og prøvede at presse min søn ud, men ud kom han kl 07.14 3630g og 52 lang han fik 10 ud af 10 på skalaen og helt perfekt da han blev undersøgt 2 timer efter fødselen.

Jeg fik pænt af vide at næste gang må jeg gerne bare  komme når jeg tror det er igang da det kan gå endnu stærkere anden gang

Anmeld Citér

26. maj 2018

Miti's mama

Profilbillede for Miti's mama

Tillykke! Det var godt nok en hurtig fødsel.

Jeg har prøvet både en hurtig og en langsom, og jeg må sige jeg foretrækker sprinten, frem for en 24 timers marathon. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.