Giftes inde babys ankomst/sikre hinanden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.164 visninger
6 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. maj 2018

Anonym trådstarter

Hej, 

skriver lige som anonym, hvis nu nogen sku kende mig  

sagen er den, at min kæreste og jeg venter barn til efteråret. Skønt! Vil vil jo rigtig gerne sikre hinanden, i såfald en af os sku gå bort efter barnet kommet. Vi har kigget på testamente og så på at blive gift. Vore mening har hele tiden været, at vi skal giftes i kirke - om

5-7 år. 

Fakta er at vi bor i min lejlighed. Jeg ejer vores bil og så er der ik så mange fler økonomiske goder. Har dog ingen gæld. 

Kæresten er kommet ind i forholdet med en gæld ( som er væk om 4 år). Og har ikke bragt nogen ting ind i forholdet af økonomiske goder ( såsom

lejlighed, bil eller lign). 

Hvad ville i gøre? Blive gift med særeje ( og så han arver i såfald jeg skulle gå bort) eller ville i lave testamente? Synes bare ikke, at man er dækket helt ind med testamente som man er som gift?  

Jeg vil super gerne giftes - men jeg vil også bare sikre mig selv, HVIS nu, vi sku gå fra hinanden. Så får jeg intet ud af det ( det lyder altså virkelig grimt når man skriver det ned , hihi 

nå, men håber at høre, hvad andre har gjort og undskyld, hvis det blev lidt rodet. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2018

Stivdie

Jeg ville nok bruge et par tusind på økonomisk rådgivning hos en advokat, så I får strikket en løsning sammen til Jer, hvor der er tænkt over alle facetterne. 

Her er vi bare gift på rådhus uden yderligere, men ingen af os var formuende eller i gæld, da vi lærte hinanden at kende. Vi overvejer dog at tegne et testamente nu, da der er nogle ting, vi gerne vil tage hensyn til, nu hvor vi har fået børn - fx at den anden part kan sidde i uskiftet bo ved dødsfald og ikke skal opgøre hele arven til børnene med det samme. 

Anmeld Citér

22. maj 2018

Anonym trådstarter

Tak for svar. 

Somjeg dog læser det, sådan man ikke sidde i uskiftet bo, hvis man blot skriver testamente. Barnet skal have noget af arven = man skal flytte. 

Anmeld Citér

22. maj 2018

Janey

Profilbillede for Janey

Som gift kan man altid sidde i uskiftet bo, hvis man kun har fælles børn, så det er ikke nødvendigt med testamente for at sidde i uskiftet bo med fælles børn. Man skal dog skifte, hvis man senere hen vil giftes igen.

Ugifte kan ikke sidde i uskiftet bo, da børnene her skal arve, og ja det kan betyde, at man må flytte, da børnene skal have arven kontant og ikke i mursten.

Vi er gift, men har også både testamente og ægtepagt med særeje. Det har vi, da ægtepagten sikrer, at manden beholder hans andel af hans families virksomhed ved en skilsmisse, og testamentet sikrer, at jeg arver virksomheden og så mange værdier som muligt efter arveloven (og omvendt hvis jeg dør først), så børnene ikke skal have en stor arv efter den først afdøde, og vi dermed ikke er tvunget til at skulle flytte oveni mors eller fars død. Vi har kun fælles børn, så vi kunne sidde i uskiftet bo, men det kan give noget rod senere, hvis f.eks. man vil giftes igen, så vi vil gerne have, at børnene får arv med det samme efter den først afdøde, men at denne arv så ikke er så stor. Den store arv kommer så senere, når den sidste af os dør.

Anmeld Citér

22. maj 2018

Janey

Profilbillede for Janey

I har flere muligheder for at sikre hinanden. 

I kan lave et testamente, som kun giver jeres barn tvangsarven, men det lyder ikke som om din kæreste har pengene til at udbetale arven uden at sælge lejligheden.

I kan kombinere testamentet med en livsforsikring på dig, som går til din kæreste og kan dække det, barnet skal have udbetalt kontant i arv.

En anden mulighed er at blive gift og sikre dine værdier med en ægtepagt, som sikrer du får dine ting med ved skilsmisse men, at din mand arver dem ved din død. Der er stadig en tvangsarv ved ægteskab, men den kan gøres lille med den rette ægtepagt og testamente i kombination. Ved ægteskab ville din mand kunne sidde i uskiftet bo, og en anden fordel er, at man ikke betaler arveafgift af en arv efter ægtefæller, men det gør man ved arv efter sin kæreste.

Vi har selv sikret os med ægteskab, ægtepagt og testamente. Vi ønsker ikke at sidde i uskiftet bo, men vil gerne have ordnet det økonomiske med børnene med det samme, så vi har gjort deres arv efter den først afdøde meget lille og så kommer den store arv senere, når den sidste dør. Samtidig ville vi sikre, at min mand kan beholde hans andel af familiens virkomshed ved en skilsmisse. Han ejer den, så han kan tage den med ud af ægteskabet ved en skilsmisse, men værdien er høj, så uden ægtepagt skulle han betale mig halvdelen af værdien af anparten, så han kunne blive tvunget til at sælge uden ægtepagt på den.

Der er mange muligheder, så er man i tvivl, ville jeg snakke med en ekspert. Er pengene, der ikke til en advokat, kan mange banker også hjælpe med noget rådgivning. 

Anmeld Citér

22. maj 2018

Lje

Anonym skriver:

Hej, 

skriver lige som anonym, hvis nu nogen sku kende mig  

sagen er den, at min kæreste og jeg venter barn til efteråret. Skønt! Vil vil jo rigtig gerne sikre hinanden, i såfald en af os sku gå bort efter barnet kommet. Vi har kigget på testamente og så på at blive gift. Vore mening har hele tiden været, at vi skal giftes i kirke - om

5-7 år. 

Fakta er at vi bor i min lejlighed. Jeg ejer vores bil og så er der ik så mange fler økonomiske goder. Har dog ingen gæld. 

Kæresten er kommet ind i forholdet med en gæld ( som er væk om 4 år). Og har ikke bragt nogen ting ind i forholdet af økonomiske goder ( såsom

lejlighed, bil eller lign). 

Hvad ville i gøre? Blive gift med særeje ( og så han arver i såfald jeg skulle gå bort) eller ville i lave testamente? Synes bare ikke, at man er dækket helt ind med testamente som man er som gift?  

Jeg vil super gerne giftes - men jeg vil også bare sikre mig selv, HVIS nu, vi sku gå fra hinanden. Så får jeg intet ud af det ( det lyder altså virkelig grimt når man skriver det ned , hihi 

nå, men håber at høre, hvad andre har gjort og undskyld, hvis det blev lidt rodet. 

Janey har så fint beskrevet den juridiske/praktiske del men jeg tænker, at du har en følelsesmæssig afklaring, du skal lave også. Vil du insistere på, at du får særeje selvom din kæreste måske bliver ked af det? Når lejligheden bliver solgt og pengene skal kanaliseres i et nyt hjem, vil du så stadig insistere på særeje eller bliver det så en fælles investeringer uden forbehold? Hvis ja, skal I så betale fælles af på gælden eller er det okay, hvis din kæreste ikke vil betale "ind" på dit særeje? 

Vi har selv sikret os bedst muligt (endda også ved at min mand kompenserer min pensionsopsparing mens jeg var på barsel med vores barn), så jeg siger ikke, dine tanker er forkerte. Du nok bare tænker tankerne helt til ende og så skal I sammen have en dialog omkring det. 

Og køb jer til hjælp hos en advokat! Det er 5000 kr. godt givet ud for juridisk hjælp til beslutninger truffet i kærlighed. Så ikke man skal træffe beslutninger/mærke konsekvensen af manglende beslutninger enten i sorg efter en ulykke eller i skilsmisse-(krig). 

Vh.

Anmeld Citér

24. maj 2018

Anonym trådstarter

Hej, 

tusind tak for svar. Vi har nu underskrevet ægteskabs erklæring og venter på om vi får den dato, som vi gerne vil have  

ang særeje osv. Når han engang er ude af gælden, så kan vi købe noget fælles. Indtil da bliver vi boende i min lejlighed. Så ja - jeg vil sikre mig, at jeg stadig har noget at bo i, hvis vi mod forventning skulle gå hinanden. 

Ligeså snart vi har købt noget sammen - så får vi jo også halvdelen hver. Hvis vi går fra hinanden mens vi bor i denne lejlighed - så er det halvdelen af den som skal deles. Hvis vi altså mod forventning skulle gå fra hinanden. ( jeg ville i øvrigt også synes det var mærkeligt, hvis jeg skulle have halvdelens af hans lejlighed, hvis det var omvendt). Den er i øvrigt betalt ud ( før han kom ind i billede) - så han betaler skam ikke noget udover alm husleje og forbrug som vi deler  så egentlig er han jo ret heldig, at han kan bo sådan et billigt sted, så han hurtigere kan komme af med gælden ❤️ 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.