I har flere muligheder for at sikre hinanden.
I kan lave et testamente, som kun giver jeres barn tvangsarven, men det lyder ikke som om din kæreste har pengene til at udbetale arven uden at sælge lejligheden.
I kan kombinere testamentet med en livsforsikring på dig, som går til din kæreste og kan dække det, barnet skal have udbetalt kontant i arv.
En anden mulighed er at blive gift og sikre dine værdier med en ægtepagt, som sikrer du får dine ting med ved skilsmisse men, at din mand arver dem ved din død. Der er stadig en tvangsarv ved ægteskab, men den kan gøres lille med den rette ægtepagt og testamente i kombination. Ved ægteskab ville din mand kunne sidde i uskiftet bo, og en anden fordel er, at man ikke betaler arveafgift af en arv efter ægtefæller, men det gør man ved arv efter sin kæreste.
Vi har selv sikret os med ægteskab, ægtepagt og testamente. Vi ønsker ikke at sidde i uskiftet bo, men vil gerne have ordnet det økonomiske med børnene med det samme, så vi har gjort deres arv efter den først afdøde meget lille og så kommer den store arv senere, når den sidste dør. Samtidig ville vi sikre, at min mand kan beholde hans andel af familiens virkomshed ved en skilsmisse. Han ejer den, så han kan tage den med ud af ægteskabet ved en skilsmisse, men værdien er høj, så uden ægtepagt skulle han betale mig halvdelen af værdien af anparten, så han kunne blive tvunget til at sælge uden ægtepagt på den.
Der er mange muligheder, så er man i tvivl, ville jeg snakke med en ekspert. Er pengene, der ikke til en advokat, kan mange banker også hjælpe med noget rådgivning.
Anmeld
Citér