Så dårlig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.274 visninger
9 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. maj 2018

Anonym trådstarter

jeg i uge 9 og er sådan virkelig dårlig, har snakket med lægen som siger det helt normalt. Jeg kaster op og er svimmel og kaster op og ligemeget hvor meget jeg sover så er jeg stadig helt færdig... 

jeg er startet på jern piller i sidste uge da min blod procent er lidt for lav.

ved godt det som regl aftager efter uge 12 men mit spørgsmål er bare hvad jeg selv kan gøre for det blir bedre, jeg drikker og spiser som jeg skal, og drikker gerne 3-4 liter vand om dagen men jeg dehydrer stadig. 

Jeg spiser tørre kiks og sørge for væske som jeg skal men føler ik noget hjælper.

hvad hjalp jer da i var dårlige de første par uger? For jeg er så dårlig jeg ikke kan passe skolen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2018

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

jeg i uge 9 og er sådan virkelig dårlig, har snakket med lægen som siger det helt normalt. Jeg kaster op og er svimmel og kaster op og ligemeget hvor meget jeg sover så er jeg stadig helt færdig... 

ved godt det som regl aftager efter uge 12 men mit spørgsmål er bare hvad jeg selv kan gøre for det blir bedre, jeg drikker og spiser som jeg skal, og drikker gerne 3-4 liter vand om dagen men jeg dehydrer stadig. 

Jeg spiser tørre kiks og sørge for væske som jeg skal men føler ik noget hjælper.

hvad hjalp jer da i var dårlige de første par uger? For jeg er så dårlig jeg ikke kan passe skolen.

Seabands var det der reddede mig, da jeg var gravid. Jeg var SÅ dårlig! Jeg kunne absolut intet (udover at slæbe mig selv ned til brugsen med et par affaldsposer i lommen, til hvad der måtte komme op inden jeg nåede hjem) i 2 uger indtil jeg fandt seabands. Jeg gik fra at kaste op flere gange i timen, til kun et 2-3 gange i løbet af dagen. Det hjalp utroligt meget! Og derudover så spiste jeg stortset konstant, men spiste langsomt og i små mængder. En almindelig lille bolle kunne jeg godt være en time om at spise. Men det hjalp.

Anmeld Citér

20. maj 2018

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Seabands hjælpe mig også ellers stærkt jeg næsten alt mad i små bider. fx gulerod også kunne jeg spise 4 str . Det var min MAX før jeg gik det dårligt. min km. sagde jeg skulle ha lidt mad i mig hele tiden. for ellers blev det være og det passet ved mig håber det hjælper dig efter 3 mdr gik det lidt væk men sidste mdr var virklige dårligt igen for mig 

Anmeld Citér

20. maj 2018

csigvard

Kolde ting har hjulpet mig med kvalmen.. Sodavandsis, kold melon (især vandmelon) og iskoldt vand.. Og mandler har også hjulpet lidt..

Og så som de andre siger.. Spis mange bittesmå måltider

Anmeld Citér

21. maj 2018

frkchili

Jeg led voldsomt af kvalme og opkast fra uge 5 til uge 22, og blev sygemeldt fra mit studie og mit bachelorprojekt, fordi jeg heller ikke kunne passe noget som helst - lå bare i min seng og gloede ind i væggen. 

I løbet af de første uger, hvor jeg havde det skidt, prøvede jeg både Seabands, akupunktur, B6-vitamin, Postafen (søsygepiller) og antihistaminer, men intet af det hjalp en dyt. Jeg blev foreslået ondansetron (som er det, man bruger til at kvalmestille kemopatienter), som er det sidste, man tyer til, hvis intet andet virker, men det var jeg meget utryg ved, da jeg var bange for at skade baby. Så jeg accepterede bare at have det skidt, og at det så måtte tage den tid, det nu tog, før jeg fik det bedre. Det var skidehårdt. Men syntes, det var en stor hjælp at give mig selv lov til bare at ligge i min seng og være dårlig i stedet for at tænke på, hvor meget jeg burde gøre, som jeg pludselig ikke kunne - fx passe mit studie, gøre rent, handle ind, være social og alt sådan noget.

Min kvalme var der døgnet rundt, men jeg fandt frem til et par ting, som kunne distancere mig lidt fra den for en stund, fx vandmelon og sodavandsis. Det er også rigtig godt, fordi det samtidig giver væske, for som du selv siger, så er det noget af en udfordring at holde sig hydreret, når man bare har kvalme og kaster op hele tiden. Det anbefales også ofte at spise mandler, æbler og tørre kiks, men det har nu aldrig rigtig virket for mig. Men det kan du jo også prøve. Generelt er det vigtigste, at du sørger for at spise en lille smule hele tiden, så du holder blodsukkeret oppe. Hav lidt liggende ved siden af sengen, som du kan spise, hvis du vågner om natten eller om morgenen, inden du står op. Det er rigtig svært, for man har slet ikke lyst, men prøv alligevel! Om ikke andet har du jo noget at kaste op af, og det er alt andet lige rarere end bare at ligge med mavekramper, hvor der ikke kommer noget.

Du kan også kontakte din læge og høre, om du kan få en henvisning til akupunktur. Selvom det ikke virkede på mig, kan det jo sagtens være, at du kan have glæde af det. Ved i hvert fald, at det for mange har en effekt. Du kan også prøve B6-vitamin eller Seabands - det er også gavnligt for mange.

Der er i hvert fald mange ting, du kan afprøve. Det skulle være mærkeligt, hvis der ikke var noget af det, der kunne hjælpe dig lidt. Jeg følte i hvert fald, at min krop var lidt uduelig, eftersom den ikke reagerede positivt på noget som helst af det, alle andre tilsyneladende fandt hjælp i.

Og så vil jeg bare lige sende dig lidt opmuntring også - kvalmen er forfærdelig, mens den står på, men den vidner om en sund graviditet, hvor det graviditetsbevarende hormon ligger på et højt niveau. Så prøv at fokusere på, at den er tegn på, at din lille spire har det godt inde i maven. Som min jordemoder sagde, så har en baby brug for utrolig lidt i de første uger, så man skal ikke være bekymret over ikke at spise optimalt, mens man er dårlig.

I langt de fleste tilfælde går den i sig selv i starten af 2. trimester, og lige så skidt jeg havde det i første halvdel af min graviditet, lige så strålende har jeg det nu, hvor jeg er i uge 32. Jeg er indtil videre sluppet for nogen som helst andre gener, og nu har jeg det bare så dejligt i min gravide krop og glæder mig til at møde min datter om to måneders tid 

Anmeld Citér

21. maj 2018

Birthdaybaby

Der findes mindst 3 forskellige kvalmestillende præparater man kan tage som gravid (noget med C, postafen og ondansetron tror jeg de hedder). Jeg ville helt sikkert give det et skud! 

Min kvalme og opkastningeene fik jeg styr på ved at spise KONSTANT, men svimmel- og trætheden hang ved, og jeg endte med at være sygemeldt i 5-6 uger (indtil uge 14) og var dårlig en måned mere inden jeg følte mig mere “som mig selv”. 

Forhør dig ved din læge. Rigtig god bedring ����

Anmeld Citér

21. maj 2018

300515

At føde...  Kolde bade hjalp en smule på svimmelheden. Blev dog nødt til at sidde ned hele tiden. 

Anmeld Citér

21. maj 2018

Anonym

Hej.

Jeg er i uge 25 nu og har fra uge fem haft kvalme og opkast i stor stil og været så ked af at indtage mad og drikke.

Vil bare høre til, om der er nogen herinde, der er/ har været voldsomt generet af konstant salt/syre-smag i munden, der gør at ALT mad og drikke smager grimt og giver massiv kvalme. Det er et mareridt pludselig ikke at have glæde i mad og drikke og jeg må tvinge alt i mig. Har aldrig ro i min mund og hals-er generet og føler ikke at kunne få luft. Jeg troede ikke at det var muligt at blive så mad/væske-angst og jeg savner sådan at kunne nyde det igen, samtidig med at jeg er panisk angst for,at det ikke ændrer sig igen. Min angst skyldes,at det ikke er noget,som jeg har kunnet finde som symptom for graviditet.

Håber at finde en herinde, der kan forstå mig omkring dette emne.

Anmeld Citér

22. maj 2018

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

mandler for kvalmen...

har været det eneste jeg har denne gang har fundet der hjalp..

jeg ville helt vild gerne have gulerødder men har ikke fundet et sted hvor de holder mere end 2 dage og så er det for dyrt at købe dem...

første gang var der intet der hjalp.. alle lugte var forfærdelige... bare tanken om mad kunne gøre mig dårlig...

overvej at putte lidt sukker i vandet... det kan give lidt energi....

hvis du går i skole så prøv at sætte dig med lukkede øjne i pauserne fremfor at sidde og snakke med de andre... sørg for at de ved at du er gravid og kan støtte dig hvis du bliver dårlig...

prøv med små slurke vand ad gangen... mærk efter om du egentlig er tørstig eller bare tør i munden...

overvej om kiksene er for salte?

jeg kan ikke spise mere end en skive rugbrød om dagen for ellers får jeg monster meget mavesyre.. så selvom jeg ved at jeg ikke forbliver mæt så er det et stykke groft fuldkornstoastbrød og en skive fuldkornsrugbrød til frokost.. og så må resten klares med et æble og lidt mandler senere...

æbler der ikke er for søde eller sure har også hjulpet...

Anmeld Citér

22. maj 2018

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Hej.

Jeg er i uge 25 nu og har fra uge fem haft kvalme og opkast i stor stil og været så ked af at indtage mad og drikke.

Vil bare høre til, om der er nogen herinde, der er/ har været voldsomt generet af konstant salt/syre-smag i munden, der gør at ALT mad og drikke smager grimt og giver massiv kvalme. Det er et mareridt pludselig ikke at have glæde i mad og drikke og jeg må tvinge alt i mig. Har aldrig ro i min mund og hals-er generet og føler ikke at kunne få luft. Jeg troede ikke at det var muligt at blive så mad/væske-angst og jeg savner sådan at kunne nyde det igen, samtidig med at jeg er panisk angst for,at det ikke ændrer sig igen. Min angst skyldes,at det ikke er noget,som jeg har kunnet finde som symptom for graviditet.

Håber at finde en herinde, der kan forstå mig omkring dette emne.

ingen råd andet end kontakt lægen?

måske er det noget bestemt mad der tricker smagsforstyrrelsen som du ikke har tænkt over...

madlede har jeg også.. jeg er konstant sulten men alt mad er bare noget der skal overståes... der er ikke noget der smager godt eller giver god fornemmelse at spise eller drikke...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.