Jeg led voldsomt af kvalme og opkast fra uge 5 til uge 22, og blev sygemeldt fra mit studie og mit bachelorprojekt, fordi jeg heller ikke kunne passe noget som helst - lå bare i min seng og gloede ind i væggen.
I løbet af de første uger, hvor jeg havde det skidt, prøvede jeg både Seabands, akupunktur, B6-vitamin, Postafen (søsygepiller) og antihistaminer, men intet af det hjalp en dyt. Jeg blev foreslået ondansetron (som er det, man bruger til at kvalmestille kemopatienter), som er det sidste, man tyer til, hvis intet andet virker, men det var jeg meget utryg ved, da jeg var bange for at skade baby. Så jeg accepterede bare at have det skidt, og at det så måtte tage den tid, det nu tog, før jeg fik det bedre. Det var skidehårdt. Men syntes, det var en stor hjælp at give mig selv lov til bare at ligge i min seng og være dårlig i stedet for at tænke på, hvor meget jeg burde gøre, som jeg pludselig ikke kunne - fx passe mit studie, gøre rent, handle ind, være social og alt sådan noget.
Min kvalme var der døgnet rundt, men jeg fandt frem til et par ting, som kunne distancere mig lidt fra den for en stund, fx vandmelon og sodavandsis. Det er også rigtig godt, fordi det samtidig giver væske, for som du selv siger, så er det noget af en udfordring at holde sig hydreret, når man bare har kvalme og kaster op hele tiden. Det anbefales også ofte at spise mandler, æbler og tørre kiks, men det har nu aldrig rigtig virket for mig. Men det kan du jo også prøve. Generelt er det vigtigste, at du sørger for at spise en lille smule hele tiden, så du holder blodsukkeret oppe. Hav lidt liggende ved siden af sengen, som du kan spise, hvis du vågner om natten eller om morgenen, inden du står op. Det er rigtig svært, for man har slet ikke lyst, men prøv alligevel! Om ikke andet har du jo noget at kaste op af, og det er alt andet lige rarere end bare at ligge med mavekramper, hvor der ikke kommer noget.
Du kan også kontakte din læge og høre, om du kan få en henvisning til akupunktur. Selvom det ikke virkede på mig, kan det jo sagtens være, at du kan have glæde af det. Ved i hvert fald, at det for mange har en effekt. Du kan også prøve B6-vitamin eller Seabands - det er også gavnligt for mange.
Der er i hvert fald mange ting, du kan afprøve. Det skulle være mærkeligt, hvis der ikke var noget af det, der kunne hjælpe dig lidt. Jeg følte i hvert fald, at min krop var lidt uduelig, eftersom den ikke reagerede positivt på noget som helst af det, alle andre tilsyneladende fandt hjælp i.
Og så vil jeg bare lige sende dig lidt opmuntring også - kvalmen er forfærdelig, mens den står på, men den vidner om en sund graviditet, hvor det graviditetsbevarende hormon ligger på et højt niveau. Så prøv at fokusere på, at den er tegn på, at din lille spire har det godt inde i maven. Som min jordemoder sagde, så har en baby brug for utrolig lidt i de første uger, så man skal ikke være bekymret over ikke at spise optimalt, mens man er dårlig.
I langt de fleste tilfælde går den i sig selv i starten af 2. trimester, og lige så skidt jeg havde det i første halvdel af min graviditet, lige så strålende har jeg det nu, hvor jeg er i uge 32. Jeg er indtil videre sluppet for nogen som helst andre gener, og nu har jeg det bare så dejligt i min gravide krop og glæder mig til at møde min datter om to måneders tid