Syg? Hvad med fosteret?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

743 visninger
4 svar
1 synes godt om
19. maj 2018

Mussen1234

jeg gravid i 8 uge og har været lidt sløj og syg på det sidste, men det så gået hen og blevet så slemt at jeg nogen gange får vejrtræknings problemer! Var hos egen læge i sidste uge som sagde det var lungebetændelse men oven i min pollenallergi gik det amok igår og lægevagten var nød til at komme hjem til os... han sagde det var en virus men at jeg ikke skulle have noget for det!

problemet er bare hver gang jeg hoster så kan jeg slet ikke få vejret, jeg blir svimmel og begynder at svede..

han fortalte igår at hvis min tilstand blev værre så skulle jeg på sygehuset. 

Men... kan det virkelig være rigtigt at der ikke skal gøres noget og så når jeg gravid?

kan det skade fosteret at jeg hoster så meget og er så dårlig?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

At du er syg, tager fosteret ik skade af.

Og virus ka man jo ik gøre noget ved. Vh Stine 

Anmeld Citér

19. maj 2018

100%anonym

Mussen1234 skriver:

jeg gravid i 8 uge og har været lidt sløj og syg på det sidste, men det så gået hen og blevet så slemt at jeg nogen gange får vejrtræknings problemer! Var hos egen læge i sidste uge som sagde det var lungebetændelse men oven i min pollenallergi gik det amok igår og lægevagten var nød til at komme hjem til os... han sagde det var en virus men at jeg ikke skulle have noget for det!

problemet er bare hver gang jeg hoster så kan jeg slet ikke få vejret, jeg blir svimmel og begynder at svede..

Men... kan det virkelig være rigtigt at der ikke skal gøres noget og så når jeg gravid?

Fosteret tager ikke skade af at du er syg. Og man kan ikke give noget mod en virus. Den driver over af sig selv

Anmeld Citér

19. maj 2018

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Mussen1234 skriver:

det er netop pencillin der kan skade fosteret så derfor er de endnu mere tilbageholden med at give det når man er gravid...

sørg for at sove så meget som muligt...

lad være med at snakke for meget da det kan irritere halsen mere og gøre hosten værre... lav så mange håndtegn du kan fremfor ord...

har selv haft en omgang uden stemme i 12 dage (som at vågne og der overhovedet intet er).. eneste kur var; ingen snak, masser af varme og sove...

der skal meget til før baby tager skade når du er syg...

det er hvis du har feber over 40 i længere tid (mere end 5 dage mener jeg det var vi fik af vide dengang)...

eller du intet kan holde inde og du stopper med at tisse... så længe du tisser så får baby stadig næring selvom du ikke føler der kommer noget ned overhovedet...

hvis du begynder at få plukveer/smerter i underliv når du hoster så skal du self reagere på det...

men almindelig hoste anfald er ikke farlige...

og luftvejsinfektion er heller ikke farlig for baby/foster...

Anmeld Citér

19. maj 2018

Wheelybug

Hej. Du kan evt få taget blodprøve hos din læge for eksempelvis parvovirus (lussingesyge), CMV, kyssesyge mv. Det er vira, der kan vise sig som alm forkølelse, og som kan være skadelige for fosteret, når man smittes i 1 trimester/før uge 20. Dermed ikke sagt, at det er det du fejler, da risikoen er lille for at du ikke er immun og tilmed smittes netop nu, men det er godt at være på den sikre side, så du kan følge de forløb, der er for gravide der er udsat for smitte. Jeg går fx selv i forløb for smitte med lussingesyge og har ikk haft andet end en smule forkølelse i starten af graviditeten det er dog formentlig ikke andet end en harmløs men irriterende virus du har tiltrukket dig men altid godt at blive tjekket. Rigtig god bedring.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.