3 uger gammel baby og øjenbetændelse. Hvad gør jeg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.008 visninger
12 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. maj 2018

Anonym trådstarter

Min baby på 3 uger har fået øjenbetændelse. 

Det opdager jeg lige nu da vi står op. 

Hendes ene øje er klosteret med gul snask. Så er ikke i tvivl om det er øjenbetændelse. 

Men hvad gør jeg for at behandle det?

Hvad vasker jeg med?

Er der saltvandsdråber (mener jeg det hedde) det skal vaskes med?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2018

(august)

Ring til lægen og få det undersøgt. 

Vil lige sige at hvis ikke hun er rød inde i øjet kan det også være “for små”/indsnævrede tårekanaler, det giver også gul snask ligesom øjenbetændelse, men skal bare vaskes væk med vand eller saltvand. 

Anmeld Citér

19. maj 2018

Anonym trådstarter

(august) skriver:

Ring til lægen og få det undersøgt. 

Vil lige sige at hvis ikke hun er rød inde i øjet kan det også være “for små”/indsnævrede tårekanaler, det giver også gul snask ligesom øjenbetændelse, men skal bare vaskes væk med vand eller saltvand. 

Okay. Tak for svar. 

Lægen har jo lukket idag. Så er det vagt lægen du synes der skal ringes til så?

Hvordan kan man se forskel på det ?

Anmeld Citér

19. maj 2018

Meyer

Profilbillede for Meyer
En mild og meget almindelig irritationstilstand i øjnene hos de helt små babyer.

Det ligner øjenbetændelse. Der er gule pusklatter i øjenkrogene, måske tårer og der kan være en let rødme i øjnene. Det gule puds kommer oftest efter søvn, men kan også komme mens barnet er vågent.

Årsagen er, at tårekanalen ved øjet er tilstoppet pga hævede slimhinder eller fordi der er et tryk på tårekanalerne fra tandanlæggene. Et tryk der først forsvinder, når tænderne kommer frem.

Denne form for "øjenbetændelse" smitter ikke og dit barn kan derfor godt komme ud blandt andre børn. Og medicin har ingen virkning.

Du kan bade øjnene med saltvand 0,9 %, som du kan købe på apoteket eller selv fremstille ved at koge en liter vand og tilsætte 9 gr salt. (ca. en barneske). Det skal bruges lunkent. Tag en ny vattot til hvert øje. Vask inde fra næsen og ud mod siden. Og vask dine egne hænder før og efter.

Anmeld Citér

19. maj 2018

Babilooo

Kogt Vand med kamille på to forskellige vat rondeller 

Anmeld Citér

19. maj 2018

Fitmommyherning

Du kan “massere” det ud og så holde det rent med salt vand og vatrundeller

Anmeld Citér

19. maj 2018

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Hvis det er øjenbetændelse så skal der en læge henover det er jo super smitsomt og kræver rigtig behandling..

men er det forkølelse i øjet som vores søn havde så er det bare at rense med lunkent vand på en klud...

så jeg ville altid tage forbi en læge når det drejer sig om de små og deres helbred...

Anmeld Citér

19. maj 2018

Wheelybug

Du skal ringe 1813, når baby er så lille og et smut på børneafdelingen du får formentlig nogle øjendråber. Det er meget vigtigt, når den lille kun er 3 uger, at der behandles hurtigst muligt. God bedring.

Anmeld Citér

19. maj 2018

Anonym

Wheelybug skriver:

Du skal ringe 1813, når baby er så lille og et smut på børneafdelingen du får formentlig nogle øjendråber. Det er meget vigtigt, når den lille kun er 3 uger, at der behandles hurtigst muligt. God bedring.

Det er kun, hvis man er københavner, at man skal ringe 1813 vil jeg lige indskyde . I resten af landet bruges andre tlf.nr,

Anmeld Citér

19. maj 2018

Anonym

Det er jo ret almindeligt med en masse øjensnask hos de små. Jeg ville skylle med saltvandsdråber fra apoteket og vaske af med vatrondeller.

Vagtlægen ville jeg kun ulejlige (mig med), hvis selve øjet begynder at blive rødt (altså det hvide i øjet). Langt de fleste øjenbetændeler er virale, og der kan man alligevel ikke gøre andet end at se tiden an og vente på, at det går over.

Det kan også være en snæver tårekanal, men det er ikke akut og kan sagtens vente til du alligevel skal til lægen til børneundersøgelse.

Og så hjælper det nok heller ikke meget at ringe 1813, hvis man ikke bor i Region Hovedstaden

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.