Kære Alle
Jeg er en ung mand som har haft store indvendige og udvendige hæmorider i mange år. Da jeg besluttede mig for at få dem alle fjernet, stod der nærmest INTET på nettet om andres oplevelser/erfaringer. Kun skræmme historier!
Jeg ved også mange kvinder desværre får dem efter deres fødsel, så derfor vælger jeg at dele min oplevelse herinde i håb om at hjælpe med at give andre skræmte sjæle svar på deres spørgsmål:
- Dagene op til operationen:
Var ULIDELIGE!!! Jeg var så bange
Der står jo kun de dårlige oplevelser inde på nettet! Og at du har SMERTER I 6 uger!! Jeg ved det er svært: MEN STOP MED AT GOOGLE EMNET NU OG LYT KUN TIL HVAD DIN LÆGE SIGER!!!
Jeg valgte at blive opereret på Aleris Hamlet i Søborg - De er så søde!
Et godt råd: Få styr på din kost inden operationen med Fibre/HUSK masser af vand, sundt mad og magnesia - dumt at ekspermenter efter din operationen
- Operations dagen:
Jeg fik lavet den fulde åbne operation (milligans) i fuldnarkose, som netdoktoeren og alle netsider fraråder pga intense smerte i 6-8uger, lang sygemelding og endnu flere skrækhistorier!!
Da jeg ankommer på hospitalet og blev klargjort var jeg SÅ BANGE at jeg græd
Min læge og 3 sygeplejersker + narkoselæge blev ved med at spørger; hvad jeg var nervøs for? Det er en lille operation nærmeste uden smerte efter?
Min reaktion i hovedet var: “I ALLE LYVER! Netttet siger... bla bla bla” Og kørte mig selv endnu mere op!!
- Operations stuen:
Da jeg lå inde på briksen var jeg nøgen under mit dejlige varme tæppe og de ligger først dine ben op i stigbøjlen når du sover.
Folk der ikke har forbi for nåle ved at: narkosen ikke er slem! Du mærker et sviende prik, som en vaccine også bliver dine blodårer helt kolde og 3 sekunder efter er du væk.
Da jeg vågnede fik jeg mad, blev sat ind i hvordan operationen var gået og hvilke piller jeg skulle tage i den kommende tid.
Lægen har lagt en lokal bedøvelse som holder hele den første dag - så du INGEN smerter har.
Jeg ankom kl. 7.00 fastende på Hamlet og var helt færdig og klar til at tage hjem kl 9.30
(med min moar)
- Hjemme:
Husk du må IKKE være alene den første nat!
Jeg tog mine piller (morfin+iprener/panodiler) som jeg skulle og spiste kun sund mad med fibre osv og NU forstår jeg hvorfor min læge og sygeplejersker ikke regner operationen som noget “alvorligt”
!!! DER ER INGEN SMERTER !!! Det siver med lidt blod og er lidt ømt/varmt - kan svie en lille smule hvis du bevæger dig for meget - Så du skal ligge og slappe af en uges tid vil jeg anbefale.
Såret lukker sig først 100% efter 6-8 uger, men ømheden stopper efter 1-2 uger.
Jeg ved godt der er risikoer ved ALLE operationer og jeg er meget ked af dem; som har skrevet indlæg på nettet om deres skrækhistorier - det er selvfølgelig forfærdeligt
Min læge sagde der kan være risiko for meget smerte/infektion for 1 ud af 100. Han har lavet denne operation i 10 år og han har set det 1 gang!!!
Og husk vi er i år 2018! Mange som desværre har oplevet noget forfærdeligt ved denne operation blev opereret for 15-20 år siden! Der er altså sket meget!
Det eneste som svier og gør ondt (ikke smertefuldt men ondt) er når du skal skide. Det gør sku lidt nas de første par gange og bliver selvfølgelig kun bedre efter en lille uge. Men igen, det er ikke jordens undergang!
De næste mange uger føles lidt som en lille sviende rift, når du skal på toilet indtil såret er lukket helt
Så endnu engang! LAD HVER MED AT VÆRE NERVØS! Få det overstået og selvfølgelig skal du regne med en smule ømhed/smerte da du jo er blevet opereret! Men hvis jeg havde vidst man havde det så godt som jeg har det nu! Havde jeg gjort det for mange år siden!!!
- Aret:
Det heler først pænt op efter 6 måneder siger min læge. Så langt er jeg slet ikke endnu
Men det er faktisk rigtig pænt indtil videre... Stadig blåt men det forsvinder jo
- Resume:
1. Drop Google NU!
2. Få styr på din kost
3. Lyt til din søde læge som er der for dig!
4. Operationen (der er man altså nervøs)
5. Tag din medicin og vask såret med blød bruse stråle 3 gange om dagen
6. Du er nu hæmoride fri!!! og efter en åben operation - er det SJÆLENDT de kommer igen!!
Jeg håber dette hjælper lidt til dig som sidder bag skærmen og er ved at dø over denne operation! Som alle sagde til mig på Hamlet: “Hvorfor er du nervøs? Stop! Ingen synes det her er slemt”
kh