Hej eksperter
Vores datter er her gennem de sidste 3 måneder blevet kastet rundt i forskellige gper da vores egen dp pt er sygemeldt ..
Efter hun havde været i gæstepleje det første sted i 2 dage var det en helt anden datter på 2 år som vi fik hjem. Min kone afleverede hende i legestue om fredagen og hun kunne med det samme mærke på vores datter at hun ikke var glad for at skulle være der sammen med hende gæsteplejen hun græd da hun var ved at blive afleveret så min kone stod med hende i armene til hun var god igen så satte hun hende ned og sagde nu hjælper mor dig af jakken så kan du vinke til mig bagefter. Hun nåede kun lige at få jakken af inden gæsteplejen disideret trak hende hende over gulvet i armen og sagde at nu skulle hun komme med her med en bestemt stemme!!
Min kone gik direkte ud og ringede til mig kunne høre gennem telefonen at det var en voldsom oplevelse for hende at se nogen behandle end datter på den måde !! Vi blev lynhurtig enige om at hun skulle gå ind igen og tage hende med hjem i trygge rammer og gæsteplejen var nærmest grinene og måbende på samme tid over at hun blev tager med hjem.. Det er nu 1 måned siden og det er som om tillidsbåndet mellem os og vores datter skal bygges op igen efter den episode . Hum har ikke den samme appetit mere og hun reagere meget voldsomt med gråd skrig og slag ved snart ikke hvad man skal gøre !!
Kan du komme med et godt forslag ??
Mvh den fortvivlende far.
Trines svar
Kære Far
Sikke en oplevelse din kone og barn har haft.
Hvor er jeg glad for at høre at I reageret med det samme.
Det er der desværre ikke mange der gør, da vi ofte er så autoritetstro at vi tænker at de professionelle nok ved bedre.
Det er desværre ikke altid tilfældet.
Jeg kan kun undre mig over dagplejers opførelse og manglende forståelse.
Dette er jo et barn hun endnu ikke har fået dannet en relation til og det er derfor så vigtigt at gå stille og rolig frem.
Hendes reaktion bagefter tyder enten på at hun er flov over situationen og derfor ikke ved hvordan hun skal reagere eller at hun bare ikke kan se at hun ikke har håndteret situationen helt godt.
Du skal vide at børn er utrolig robuste og selvom din datter har fået en rigtig dårlig oplevelse så er det ikke sikkert at hun "tager skade af det" forudsat at hun har haft en god og tryg opvækst.
Der hvor børn begynder at udvikle symptomer på traume er når de gennem længere tid bliver udsat for belastende situationer eller hvis de lever under utrygge forhold.
Selvom din datter gennem 3 mdr er blevet kastet rundt så har hun stadig sin trygge base hjemme som opvejer for rigtig meget.
Men hun har helt sikkert fået en dårlig oplevelse.
Det jeg dog tror er endnu vigtigere er at I har fået en dårlig oplevelse og det er måske det hun reagere på.
I har oplevet at hun er blevet "kastet rundt" . I var vidne til et følelsesmæssig overgreb. Og I bebrejder måske jer selv at I ikke har grebet ind før?
Det påvirker jer.
Og det er måske mere det hun reagere på?!
Så mit bedste råd er at I skal prøve at ryste oplevelsen af jer.
Vær de glade og tillidsfulde forældre i plejer at være.
Læg bekymring fra jer.
Hyg jer.
Sæt grænser som i plejer og lad hende ikke flytte grænsen bare fordi I ikke vil være "hårde" efter denne dårlige oplevelse.
Det er ikke okay at skrige eller slå. Heller ikke selvom hun har oplevet noget dårligt.
Tal med hende.
Fortæl at du godt kan forstå at hun bliver sur når...men at du ikke vil have hun slår.
Det er ikke nemt. Det ved jeg.
Men jeg har rigtig ofte oplevet hvordan børn reagere på forældrenes følelser ved at skifte adfærd.
Efter en snak med forældrene om deres bekymringer og at jeg fortalt dem hvordan de påvirker deres barn. Oplever jeg at forældrene skifter sindelag og stort set hver gang ændre barnet adfærd kort tid efter.
Det er også vigtigt at huske på at din datter er to år og der sker en masse i hendes udvikling.
Fra to års alderen starter det man i gamle dage kalde trodsalderen men som jeg heller vil kalde selvstændighedsalderen. Det er her de begynder at ville det hele selv også selvom de ikke kan. Det kan skabe en stor frustration som ofte kan udløse hysteri anfald.
Det er også her hvor de begynder at bestemme over sig selv og deres krop. De begynder at mærke at de skal tisse og at de kan holde sig. De begynder også at ville kontrollere hvor meget og hvornår de vil spise. Ofte er det også i denne alder at du vil høre NEJ hele tiden. For det er her de øver sig i at udøve selvbestemmelse.
Og så kan jeg heller ikke lade være med at tænke på at vi i den sidste lange periode har haft det meget varm. Dette kan have en stor indvirkning på appetitten.
Jeg håber det giver mening.
Hvis du oplever at det ikke er det det handler om, men at der ligger noget dybere bag så er du meget velkommen til at skrive en mail til mig på kontakt@naturligopdragelse.dk så kan vi finde en dag til en Skype-session.
Selvfølgelig uden beregning.
Ellers så ønsker jeg dig og din familie alt det bedste og håber at I er de sidste der oplever så uprofessionelt en opførelse.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk