Anonym skriver:
Hvor meget I kan låne til huskøb, afhænger af, hvor stort et rådighedsbeløb I har. Det bliver i banken fastsat, hvor meget I skal have i rådighedsbeløb pr. måned, og ud fra det hvor meget I har råd til at have af udgifter til huset.
SU lånene vil indgå som en del af jeres faste udgifter / låneudgifter, som altså mindsker jeres rådighedsbeløb og dermed hvad I har råd til at sidde i. Der vil selvfølgelig blive taget højde for, om lånene er betalt ud om et år, eller om der er mange år tilbage, før de er væk
Generelt er SU lån bestemt ikke dem, der ses værst på, i de pengeinstitutter jeg har kendskab til.
Det I kan gøre for at vise banken, at det godt kan løbe rundt, er faktisk “bare” at køre en fornuftig økonomi, forstået på den måde, at jo mindre I bruger hver måned på at leve (mad/tøj/frisør/fritidsaktiviteter/ferier), desto mindre et rådighedsbeløb behøver I have. Der bliver kigget et godt stykke tid tilbage - men tro mig, det er altså heller ikke værd at sætte sig for stramt i det. Det kører man død i, når der aldrig er råd til fornøjelser og ferier
Held og lykke med det
Tak for input! 
Pga. studie har vi i mange år kørt en ret stram økonomi, med et lavt rådighedsbeløb.
Da vi skiftede bank, var hun meget overrasket over at vi betalte alle vores regninger, da vores rådighedsbeløb efter alle udgifter var betalt, var meget lavt. Men vi har formået at få det til at løbe rundt, har været meget bevidst om indkøb.
Hvis vi kigger på vores månedsudgifter på dagligvarer(bleer, mad, husholdning mv.) bruger vi ca. 4000 kr. om måneden(2 vokse, 2 skolebørn og en under 3 år).
Vi har ikke penge til de store fornøjelser - og har ikke rejst udenlands mens vi har studeret, men føler ikke vi har manglet alverdens, selvom jeg da ville ønske der var til lidt mere tøjkøb til de voksne og til lidt flere fornøjelser, men vi er ikke typerne der går særlig meget ud at spiser osv.
Men alt afhængig af min mands arbejde(taler om at skifte), kan vi skære den ene bil fra - hvilket jo selvfølgelig vil kunne give lidt luft i økonomien.