SU-lån og huskøb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.602 visninger
11 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. maj 2018

Anonym trådstarter

Hej baby.dk

Er der nogle af jer der har erfaringer med huskøb og SU-lån? 

Vi har begge et lidt større lån med os i baggagen og frygter lidt, det kan sætte en stopper for vores drøm om at købe hus. 

Hvilke ting skal vi være opmærksomme på? - Hvad kan vi gøre, for at banken kan se vi godt kan få det til at løbe rundt?

Som jeg kan se det, er der maks begrænsing på hvor meget man kan afdrage med pr. måned, dvs. vi kan ikke ændre på den månedlige afdragsydelse - kan det mon passe? 

Kom gerne med inputs og erfaringer. Vi er førstegangskøbere. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hej baby.dk

Vi har begge et lidt større lån med os i baggagen og frygter lidt, det kan sætte en stopper for vores drøm om at købe hus. 

Hvilke ting skal vi være opmærksomme på? - Hvad kan vi gøre, for at banken kan se vi godt kan få det til at løbe rundt?

Som jeg kan se det, er der maks begrænsing på hvor meget man kan afdrage med pr. måned, dvs. vi kan ikke ændre på den månedlige afdragsydelse - kan det mon passe? 

Huskøb og SU lån ved jeg intet om. Men der er intet maks begrænsning på hvad du kan afdrage med. Ved min mands SU lån ændrede vi afdraget til 1000kr om måneden, så var det betalt hurtigt tilbage. Jeg betalte det resterende af mit SU lån på ca. 50.000kr uden problemer. Det er så også 10 år siden, så ved selvfølgelig ikke om det har ændret sig. Men dengang var der et minimumsbeløb man skulle indbetale, men intet maksimumsbeløb. 

Anmeld Citér

11. maj 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hej baby.dk

Hvor meget I kan låne til huskøb, afhænger af, hvor stort et rådighedsbeløb I har. Det bliver i banken fastsat, hvor meget I skal have i rådighedsbeløb pr. måned, og ud fra det hvor meget I har råd til at have af udgifter til huset.

SU lånene vil indgå som en del af jeres faste udgifter / låneudgifter, som altså mindsker jeres rådighedsbeløb og dermed hvad I har råd til at sidde i. Der vil selvfølgelig blive taget højde for, om lånene er betalt ud om et år, eller om der er mange år tilbage, før de er væk  Generelt er SU lån bestemt ikke dem, der ses værst på, i de pengeinstitutter jeg har kendskab til.

Det I kan gøre for at vise banken, at det godt kan løbe rundt, er faktisk “bare” at køre en fornuftig økonomi, forstået på den måde, at jo mindre I bruger hver måned på at leve (mad/tøj/frisør/fritidsaktiviteter/ferier), desto mindre et rådighedsbeløb behøver I have. Der bliver kigget et godt stykke tid tilbage - men tro mig, det er altså heller ikke værd at sætte sig for stramt i det. Det kører man død i, når der aldrig er råd til fornøjelser og ferier  Held og lykke med det

Anmeld Citér

11. maj 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvor meget I kan låne til huskøb, afhænger af, hvor stort et rådighedsbeløb I har. Det bliver i banken fastsat, hvor meget I skal have i rådighedsbeløb pr. måned, og ud fra det hvor meget I har råd til at have af udgifter til huset.

SU lånene vil indgå som en del af jeres faste udgifter / låneudgifter, som altså mindsker jeres rådighedsbeløb og dermed hvad I har råd til at sidde i. Der vil selvfølgelig blive taget højde for, om lånene er betalt ud om et år, eller om der er mange år tilbage, før de er væk  Generelt er SU lån bestemt ikke dem, der ses værst på, i de pengeinstitutter jeg har kendskab til.

Det I kan gøre for at vise banken, at det godt kan løbe rundt, er faktisk “bare” at køre en fornuftig økonomi, forstået på den måde, at jo mindre I bruger hver måned på at leve (mad/tøj/frisør/fritidsaktiviteter/ferier), desto mindre et rådighedsbeløb behøver I have. Der bliver kigget et godt stykke tid tilbage - men tro mig, det er altså heller ikke værd at sætte sig for stramt i det. Det kører man død i, når der aldrig er råd til fornøjelser og ferier  Held og lykke med det

Tak for input! 

Pga. studie har vi i mange år kørt en ret stram økonomi, med et lavt rådighedsbeløb. 

Da vi skiftede bank, var hun meget overrasket over at vi betalte alle vores regninger, da vores rådighedsbeløb efter alle udgifter var betalt, var meget lavt. Men vi har formået at få det til at løbe rundt, har været meget bevidst om indkøb.

Hvis vi kigger på vores månedsudgifter på dagligvarer(bleer, mad, husholdning mv.) bruger vi ca. 4000 kr. om måneden(2 vokse, 2 skolebørn og en under 3 år).

Vi har ikke penge til de store fornøjelser - og har ikke rejst udenlands mens vi har studeret, men føler ikke vi har manglet alverdens, selvom jeg da ville ønske der var til lidt mere tøjkøb til de voksne og til lidt flere fornøjelser, men vi er ikke typerne der går særlig meget ud at spiser osv.

Men alt afhængig af min mands arbejde(taler om at skifte), kan vi skære den ene bil fra - hvilket jo selvfølgelig vil kunne give lidt luft i økonomien. 

Anmeld Citér

11. maj 2018

Anonym

Anonym skriver:

Tak for input! 

Pga. studie har vi i mange år kørt en ret stram økonomi, med et lavt rådighedsbeløb. 

Da vi skiftede bank, var hun meget overrasket over at vi betalte alle vores regninger, da vores rådighedsbeløb efter alle udgifter var betalt, var meget lavt. Men vi har formået at få det til at løbe rundt, har været meget bevidst om indkøb.

Hvis vi kigger på vores månedsudgifter på dagligvarer(bleer, mad, husholdning mv.) bruger vi ca. 4000 kr. om måneden(2 vokse, 2 skolebørn og en under 3 år).

Vi har ikke penge til de store fornøjelser - og har ikke rejst udenlands mens vi har studeret, men føler ikke vi har manglet alverdens, selvom jeg da ville ønske der var til lidt mere tøjkøb til de voksne og til lidt flere fornøjelser, men vi er ikke typerne der går særlig meget ud at spiser osv.

Men alt afhængig af min mands arbejde(taler om at skifte), kan vi skære den ene bil fra - hvilket jo selvfølgelig vil kunne give lidt luft i økonomien. 

Mig og min ex havde et hus vi ikke kunne komme af med da vi gik fra hinanden. Vi levede for mellem 3-4.000 kr om måneden 2 voksnet og en på 6. 

Jeg fik afvide af banken (Nordea) at jeg som minimum skulle have et rådighedsbeløb på 7.500 kr om måneden (5000 pr voksen og 2500 pr barn) hvis jeg skulle kunne overtage huset. Hun vidste godt at jeg kunne få det til at løbe fint rundt med mindre - for det kunne hun jo se når hun kiggede tilbage i tiden men det var deres krav. 

Anmeld Citér

11. maj 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Tak for input! 

De fleste banker vi have at man har et rådighedsbeløb på 5000 kr pr. voksen og 2.500 kr pr. barn, når man skal købe hus. Hvilket i jeres tilfælde vil betyde et rådighedsbeløb på 17.500 kr, når alle faste udgifter er betalt.

Anmeld Citér

11. maj 2018

Anonym

Enig. Man kan ikke bare leve på en sten i 2 år og så tro, at banken æder, at man kan nøjes med et rådighedsbeløb på 4000 kr.

Som udgangspunkt skal man have 5000 kr pr voksen og 2500 pr barn, når faste udgifter er betalt.

Hvis man er sparsommelig, kan man måske få lov at have et marginalt mindre beløb, men det er ikke meget mindre.

Lånebeløbet (som tommelfingerregel) er:

Årsindkomst x 3.5 minus gæld= ?

Heraf kan man låne op til 80%, men man skal huske, at I selv skal have 5% i opsparing.

Anmeld Citér

11. maj 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Enig. Man kan ikke bare leve på en sten i 2 år og så tro, at banken æder, at man kan nøjes med et rådighedsbeløb på 4000 kr.

Som udgangspunkt skal man have 5000 kr pr voksen og 2500 pr barn, når faste udgifter er betalt.

Hvis man er sparsommelig, kan man måske få lov at have et marginalt mindre beløb, men det er ikke meget mindre.

Lånebeløbet (som tommelfingerregel) er:

Årsindkomst x 3.5 minus gæld= ?

Heraf kan man låne op til 80%, men man skal huske, at I selv skal have 5% i opsparing.

Jeg har bestemt heller ikke regnet med at banken låner os penge, bare fordi vi har levet småt i nogle år. Det beskriver jeg heller ingen steder - men jeg giver det blot som information om at vi ikke er storforbrugere af noget. Jeg har ingen intention om at vi skal have særlige privilegier bare fordi vi har været sparsommelige. 

Jeg er udmærket klar over at der skal mange flere penge på bordet - min bekymring går mest på om banken er villig til at låne os penge(når den tid kommer) til et hus, pga. vores studiegæld.

Vi er begyndt at lægge penge fra til udbetalingen og jeg er også bevidst om de 5%. 

Anmeld Citér

11. maj 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Mig og min ex havde et hus vi ikke kunne komme af med da vi gik fra hinanden. Vi levede for mellem 3-4.000 kr om måneden 2 voksnet og en på 6. 

Jeg fik afvide af banken (Nordea) at jeg som minimum skulle have et rådighedsbeløb på 7.500 kr om måneden (5000 pr voksen og 2500 pr barn) hvis jeg skulle kunne overtage huset. Hun vidste godt at jeg kunne få det til at løbe fint rundt med mindre - for det kunne hun jo se når hun kiggede tilbage i tiden men det var deres krav. 

Jeg ved godt hvad deres krav er for rådighedsbeløb - det er slet ikke det jeg er i tvivl om. 

Det jeg tænker mest på, er om vores studiegæld kan have en stor indflydelse på vores budget til et kommende hus. Altså om det kan betyde at vi fx kan købe hus til en halv million mindre, end hvad vi ellers godt ville kunne betale(afdrage).

Men hvis kravet er 5000kr. pr. voksen og 2500kr. pr. barn efter alt er betalt, må det jo så også betyde at hvis det rådighedsbeløb er der, efter studiegælden også er betalt, at det ikke ser helt sort ud?

Anmeld Citér

11. maj 2018

Jj1709

Anonym skriver:

Hej baby.dk

Man kan sagtens købe hus trods studielån, men det modregnes det totalbeløb man kan købe for - så det spænder selvfølgelig lidt ben i forhold til det beløb man ville kunne købe for, hvis ikke man havde det lån. 

Banken har en tommelfingerregel der afgøre hvor meget i kan låne - og den følger de som oftest, så det er begrænset hvad man selv kan gøre,men at lave en god opsparing og undlade et overforbrug er et godt plus :-) 

Der er ingen maksimum på hvad man må afdrage på sit studielån.. - skal den månedlige ydelse ændres, så er det blot at ringe ind til dem og få det lavet om :-) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.