Min dreng nikker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.998 visninger
8 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. maj 2018

Anonym trådstarter

håber måske nogen kan gøre mig lidet klogere.

Min søn på snart 8 måneder er begyndt at nikke med hovedet. Det kommer uprovokeret og ser ret voldsomt ud. Ham har både hovedet helt kastet tilbage og helt nede og ramme brystet med hagen. Det kommer i nik af 5-7 styks af gangen. Som regel når han sidder op. I dag er første gang det er sket mens han har ligget på maven.

Han virker ikke generet af det, men man bliver nu en smule bekymret. Vores datter gjorde det aldrig.

Han er ellers en glad og frisk dreng. Dog lidt pivet her i dag hvor nikkeriet så også har taget til.

Bør jeg kontakte lægen eller skal jeg bare tage den med sundhedsplejersken når hun kommer om 14 dage?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2018

Lenchick

håber måske nogen kan gøre mig lidet klogere.

Min søn på snart 8 måneder er begyndt at nikke med hovedet. Det kommer uprovokeret og ser ret voldsomt ud. Ham har både hovedet helt kastet tilbage og helt nede og ramme brystet med hagen. Det kommer i nik af 5-7 styks af gangen. Som regel når han sidder op. I dag er første gang det er sket mens han har ligget på maven.

Han virker ikke generet af det, men man bliver nu en smule bekymret. Vores datter gjorde det aldrig.

Han er ellers en glad og frisk dreng. Dog lidt pivet her i dag hvor nikkeriet så også har taget til.

Bør jeg kontakte lægen eller skal jeg bare tage den med sundhedsplejersken når hun kommer om 14 dage?

Jeg synes du skal optage det og få en lægetid hurtigst muligt. Virker det som om han taber tonus (som om han taber hovedet)? 

Grunden til jeg skriver det er min personlige erfaring. Jeg kan og vil ikke stille en diagnose og vil ikke skræmme dig, men din søn bør undersøges af lægen rimeligt hurtigt og ikke vente på sundhedsplejersken i 14 dage. 

Anmeld Citér

7. maj 2018

Shiaz

Jeg vil også anbefale dig at optage det 

Og så ville jeg også få det undersøgt. Jeg må indrømme, at jeg tænkte epilepsi, da jeg læste din beskrivelse. Det kan komme i mange former og have vidt forskellige symptomer og forløb. Absolut ikke sikkert det er det, så bliv ikke nervøs på forhånd . Men rigtig god idé med en optagelse af episoderne, så læge eller sp har bedst mulige forudsætninger for at vurdere det 

Anmeld Citér

7. maj 2018

Lenchick

Jeg vil også anbefale dig at optage det 

Og så ville jeg også få det undersøgt. Jeg må indrømme, at jeg tænkte epilepsi, da jeg læste din beskrivelse. Det kan komme i mange former og have vidt forskellige symptomer og forløb. Absolut ikke sikkert det er det, så bliv ikke nervøs på forhånd . Men rigtig god idé med en optagelse af episoderne, så læge eller sp har bedst mulige forudsætninger for at vurdere det 

Ja, du nævnte det jeg ikke ville. Men især én epilepsiform er karakteriseret ved bl.a. pludselige hovedtab (nikken). Det er myoklon astatisk epilepsi. 

Jeg hæfter mig også ved barnet er mere pivet i dag, hvor han, ifølge mor, taber hovedet mere, end han plejer

Jeg har selv et barn på snart 4, som fik epilepsi i alder af 7 måneder, dog en anden og mere alvorlig form. 

Anmeld Citér

7. maj 2018

Anonym trådstarter

Nogen gange virker det dog som en meget bevidst handling fra hans side, men tror da lige jeg nævner det for lægen når vi alligevel skal derop med hans søster på onsdag.

Han har samtidig 4 tænder på vej og de påvirker også lidt.. han får åbenbart sine tænder i hold...

Anmeld Citér

7. maj 2018

LoveMom

Hvordan er han ellers i sin krop? Altså virker han blød og tung når i løfter ham? Min datter gjorde det samme. Og hun er meget meget hypermobil. Hun tabte nærmest hovedet når hun sad og eller når hun lå på maven..

vi trænede meget og fik Fys på i dagpleje.. hun var længe om alt motorisk, men er 4 år nu og har indhentet det hele :-)

Anmeld Citér

7. maj 2018

migxher

Er han kontaktbar eller fjern når han gør det? (:
Altså min den yngste havde en periode da han var 1 år hvor han synes det var sjovt at ryste meget voldsomt på hovedet. så det gjorde han meget en periode.

Anmeld Citér

7. maj 2018

Anonym trådstarter

LoveMom skriver:

Hvordan er han ellers i sin krop? Altså virker han blød og tung når i løfter ham? Min datter gjorde det samme. Og hun er meget meget hypermobil. Hun tabte nærmest hovedet når hun sad og eller når hun lå på maven..

vi trænede meget og fik Fys på i dagpleje.. hun var længe om alt motorisk, men er 4 år nu og har indhentet det hele :-)

Han er hverken blød eller tung, men ganske normal at løfte på. han har altid været god til at holde sit hoved og ligger fint på maven, triller begge veje osv. Han er dog ikke kommet op på knæene endnu og viser ikke tegn på snart at kravle. 

Vi går til kiropraktor fordi han var låst i nakken efter fødslen. Hans led har en tendens til at knække ofte, men hverken kiropraktor eller sundhedsplejerske har virket bekymret for det selvom jeg nævner det hver eneste gang.

Anmeld Citér

7. maj 2018

Anonym trådstarter

migxher skriver:

Er han kontaktbar eller fjern når han gør det? (:
Altså min den yngste havde en periode da han var 1 år hvor han synes det var sjovt at ryste meget voldsomt på hovedet. så det gjorde han meget en periode.

Han er fin kontaktbar både før og efter. Han stopper med at nikke hvis man snakker med ham når han gør det, og spiser så ufortrødent videre, eller fortsætter hvad han havde gang i.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.