Pige 2.5 år vil ikke lave stort på wc. Eller ble

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.631 visninger
9 svar
3 synes godt om
25. april 2018

anna111

Profilbillede for anna111

Min pige på 2.5 år smed selv bleen onsdag i sidste uge hun havde virket klar længe havde tit tisset på potte og wc det sidste halve år så da jeg købte nye underbukser til hende blev hun meget stolt og ville have dem på og ikke ble. 

Sådan starter vi og det går skam godt ingen uheld dag 1. Et enkelt dagen efter og samme dagen efter. 

Fredag går det helt galt kan se hun holder sig sover uroligt og har ondt i maven så gav hende noget mod maven hun har altid haft problemer med forstoppelse hvilket gjorder hun lavede stort i underbukserne ikke mindre ind 4-5 gange kort efter hinanden. 

Hun holder sig alt hvad hun kan og vil hverken lave stort på potten wcet eller bleen ! 

Hun lavede samme stunts i dagplejen tirsdag da hun endnu engang måtte få noget mod maven hvilket gjorder hun både tissede på gulvet 5 min efter hun havde været ude og tisse plus lavede i bukserne 5 gange. 

Jeg tror netop hun får tisset på gulvet kort efter wc besøg fordi hun ikke tør give helt slip når hun kan mærke hun skal lave stort.

Hvad gør jeg her er hun bare ikke klar ? 

Skal vi opgive og give hende ble på selv om hun tisser hver gang hun kommer på wc og der ingen uheld rigtig er med mindre hun skal lave stort ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. april 2018

Miss A

anna111 skriver:

Min pige på 2.5 år smed selv bleen onsdag i sidste uge hun havde virket klar længe havde tit tisset på potte og wc det sidste halve år så da jeg købte nye underbukser til hende blev hun meget stolt og ville have dem på og ikke ble. 

Sådan starter vi og det går skam godt ingen uheld dag 1. Et enkelt dagen efter og samme dagen efter. 

Fredag går det helt galt kan se hun holder sig sover uroligt og har ondt i maven så gav hende noget mod maven hun har altid haft problemer med forstoppelse hvilket gjorder hun lavede stort i underbukserne ikke mindre ind 4-5 gange kort efter hinanden. 

Hun holder sig alt hvad hun kan og vil hverken lave stort på potten wcet eller bleen ! 

Hun lavede samme stunts i dagplejen tirsdag da hun endnu engang måtte få noget mod maven hvilket gjorder hun både tissede på gulvet 5 min efter hun havde været ude og tisse plus lavede i bukserne 5 gange. 

Jeg tror netop hun får tisset på gulvet kort efter wc besøg fordi hun ikke tør give helt slip når hun kan mærke hun skal lave stort.

Hvad gør jeg her er hun bare ikke klar ? 

Skal vi opgive og give hende ble på selv om hun tisser hver gang hun kommer på wc og der ingen uheld rigtig er med mindre hun skal lave stort ? 

Jeg tror helt ærligt, at hun bliver enormt usikker fordi hun får noget til at sætte gang i maven. Så kan hun (af gode grunde) slet ikke styre det, og det er da enormt synd. Jeg kan godt se, du skriver, hun har en historik med maveproblemer. 

Det lyder som om hun er helt klar til at smide bleen. Hvad sker der hvis I et par dage ikke giver hende afføringsmidler? Kan I låne nogle bøger om at gå på toilettet/potten? Vi har den der hedder “Hr. Pølle - Om hvordan Oscar lærte at gå på toilettet”. Den hjælper børn med at slippe frygten for at lave stort på wc’et. Den er rettet mod lidt større børn, men vi har med succes læst den for både vores søn og datter i samme alder. Så har jeg bare forkortet lidt henad vejen. 

Held og lykke med “projektet”. 

Anmeld Citér

25. april 2018

anna111

Miss A skriver:

Jeg tror helt ærligt, at hun bliver enormt usikker fordi hun får noget til at sætte gang i maven. Så kan hun (af gode grunde) slet ikke styre det, og det er da enormt synd. Jeg kan godt se, du skriver, hun har en historik med maveproblemer. 

Det lyder som om hun er helt klar til at smide bleen. Hvad sker der hvis I et par dage ikke giver hende afføringsmidler? Kan I låne nogle bøger om at gå på toilettet/potten? Vi har den der hedder “Hr. Pølle - Om hvordan Oscar lærte at gå på toilettet”. Den hjælper børn med at slippe frygten for at lave stort på wc’et. Den er rettet mod lidt større børn, men vi har med succes læst den for både vores søn og datter i samme alder. Så har jeg bare forkortet lidt henad vejen. 

Held og lykke med “projektet”. 

Mange tak for svar 

de dage jeg ikke har givet noget mod maven har hun fået lavet en stor hård klump i underbukserne og grædt bag efter hun gør alt hvad hun kan for at holde igen. ( hun har flere indlæggelser som spæd og sygehuse besøg bag sig grundet maven driller) 

Og så bliver hun urolig og vågner mange gange om natten ofte plus 10 gange hvor hun bare drikker og drikker vand hver gang. 

Har godt læst om bogen var osse lige ved at købe den tidligere men tror desværre ikke hun har forståelsen helt med endnu hun gider ikke engang kikke i tvet og når jeg læser andre små bøger vil hun bare gerne bladre frem og tilbage så det er umuligt at læse. 

Jeg har så osse bestemt wc tiderne her hjemme så hun kommer på wc ca en gang i timen ellers har hun uheld. Hun har så osse kun været ble fri en uge nu. 

Anmeld Citér

25. april 2018

Miss A

anna111 skriver:

Mange tak for svar 

de dage jeg ikke har givet noget mod maven har hun fået lavet en stor hård klump i underbukserne og grædt bag efter hun gør alt hvad hun kan for at holde igen. ( hun har flere indlæggelser som spæd og sygehuse besøg bag sig grundet maven driller) 

Og så bliver hun urolig og vågner mange gange om natten ofte plus 10 gange hvor hun bare drikker og drikker vand hver gang. 

Har godt læst om bogen var osse lige ved at købe den tidligere men tror desværre ikke hun har forståelsen helt med endnu hun gider ikke engang kikke i tvet og når jeg læser andre små bøger vil hun bare gerne bladre frem og tilbage så det er umuligt at læse. 

Jeg har så osse bestemt wc tiderne her hjemme så hun kommer på wc ca en gang i timen ellers har hun uheld. Hun har så osse kun været ble fri en uge nu. 

Ja, så lyder det lidt komplekst. Det er i hvert fald synd at hun laver stort i bukserne, når hun nu også bliver ked af det over det. 

Jeg har desværre ikke så mange andre gode rød udover det med bogen og så selvfølgelig tid... 

Måske nogle andre har nogle gode idéer herinde?! 

Anmeld Citér

27. april 2018

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

hm i skaæ selvfølgelig give det som lægen anbefaler. vores datter er 3 også får noget til maven også da hun siger at det gør ondt at lave (meget god til at snakke) så man ved jo kun hvis de kan sæt ord på det. vores datter holder det tilbage og der med får hun ondt. snakke med hende om det. snakke om hun måske skal ha ble på når hun leger. mange børn synes det er træls at skulle væk fra en lege for at lave. snakke med pædagog en om at de skal over til hende og spørger om hun ikke skal på wc. så passer de på hendes plads mens hun er væk sådan hun kan kom tilbage i lege. har hun mange venner ? eller en bestem hun leger med som hun er bange for andre tager den person fra hende. ? 

Anmeld Citér

27. april 2018

årgang84

Profilbillede for årgang84

Her har det hjulpet at hun sad på wc med benene på en ikea skammel så hun sad i en god " skide " stilling.  

Så en god bog og ingen forældre i rummet . 

Der opstod " blokade " både med urin og afføring her hvis hun ikke fik det som hun ville have det . I 2,5 måneder bad hun om ble inden hun skulle af med noget. 

Jeg ville hvis mængden af afførings middel skal være så stor aftale med din datter at så får hun ble på. Op til 4-5 gange uheld efter i gir det.  Er for mig også et lille tegn på hun måske prøver at holde sig lidt og rigtig synd.  Når i ved hvor meget det sættes igang når midlet er givet.  

Anmeld Citér

28. april 2018

nemisis

Profilbillede for nemisis

Nu er jeg nok lidt upædagogisk men min datter ville heller ikke lave stort på toilettet. Jeg satte et patentglas med nogle flotte klistermærker og en med vingummibamser. Når man har lavet stort på toilettetfår man lov at vælge en ting fra hvert glas. Efter 10 toiletture fjernede jeg vingummierne, og klistermærkerne efter 20. Dér var det for længst blevet hverdag at lave stort på toilettet. Måske belønning virker��

Anmeld Citér

28. april 2018

anna111

nemisis skriver:

Nu er jeg nok lidt upædagogisk men min datter ville heller ikke lave stort på toilettet. Jeg satte et patentglas med nogle flotte klistermærker og en med vingummibamser. Når man har lavet stort på toilettetfår man lov at vælge en ting fra hvert glas. Efter 10 toiletture fjernede jeg vingummierne, og klistermærkerne efter 20. Dér var det for længst blevet hverdag at lave stort på toilettet. Måske belønning virker��

Mange tak for svar 

Har købt rigtig fine klistermærker lovet slik is kage ja hun har endda sættet på potte med en 650g pose slik på benene hvor vi aftale vis hun lavede på potten ville vi åbne den og hun måtte tage en stor håndfuld og lige lidt hjalp det. 

Nu har vi købt bukse bleer som hun har på som vi kalder nye underbukser hun bliver gal vis vi siger ble nemlig hun vil kun have underbukser på hun har lavet i dem 2 gange her over weekenden kom til at tisse en gang igår da hun ikke nåede ind på wc. 

Men her til aften da vi spiste sagde hun selv skal lige tisse kommer tilbage lige om lidt og så gik hun ud os tissede så det syntes jeg hun klare flot så vi tager den bare stille og roligt hun er bare ikke klar til nr 2 endnu 

Anmeld Citér

28. april 2018

Miti's mama

Min datter smed bleen selv lige da hun var blevet 3. Men den tog en måned før at hun begyndte at gøre stort på toilettet. Det tager bare lidt tid for nogen børn, og hvis hun samtidig får afføringsmidler, så er det en stor opgave. Vi brugte også blebukser i starten, med stor succes. Tålmodighed, tag det i hendes tempo, så skal det nok lykkedes.

Anmeld Citér

30. april 2018

Meandu

I skal virkelig passe på med at det ikke udvikler sig til et psykisk problem. Jeg har en søn som også har haft mave problemer fra spæd, og får også movicol. Hans udviklede sig til et psykisk problem. Han blev ved med at holde på afførring til han var 5,6 år. Gør det stadig nogle gange Idag. Han smed først bleen da han var 3,5 år. Og havde masser uheld. Nok fordi at movicolen gjorde at han ikke kunne holde sig helt, så der siv altid aff. Med ud. Det med tisse har han altid haft styr på  

Kan godt høre at din datter  lyder til at være klar til at smide bleen. Gjorde min søn også. Men var det alligevel ikke. Jeg vil råde dig til at evt. Snakke med en børnelæge eller måske sundhedsplejerske om hvordan i kommer videre. For hvis hun først begynder at holde på sin aff. Fordi hun erfarer at det gør ondt eller lign. Så bliver det rigtig svært at komme på den anden side igen. 

Held og lykke. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.