Eksperthjælp: Må teenagere gå i bad sammen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.021 visninger
3 svar
8 synes godt om
20. april

Vivi Hollænder

Er det okay at min tennage barn går i bad sammen med sin kæreste mens vi er hjemme?
De er omkring 15 og 16 år.
Jeg har svært at acceptere det, da jeg mener at barnet skal være barn så længe det varer.
Min mand og jeg er uening. Han mener det er okay at de går i bad sammen.
Jeg mener ikke de må i bad sammen, da de er kun børn.

Hvad synes du om det?

Mvh. Dewy

Vivis svar

Kære Dewy

Unge mennesker på 15/16 år er stadig børn i juridisk forstand, men ikke biologisk og psykologisk. De er stærkt på vej til voksne, men har selvfølgelig  stadig brug for støtte og vejledning, inden de kan klare sig selv 100%.

Jeg mener ikke, at det gør noget godt for den unge at fastholde ham/hende i en barnerolle. Der er forskel på, hvor hurtigt man modnes og er klar til sex. Nogle starter som 12-årige og andre kommer op i 20érne, inden de har deres første forhold.

Vi fødes med en seksualitet og barnet har en seksualitet. Den er forskellig fra den voksnes og den skal ikke sammenblandes med en voksen seksualitet. Men den skal respekteres og ikke udskammes.

I puberteten starter udviklingen af voksen-seksualiteten og den unge begynder at udforske sig selv og andre. Det lyder som din søn/datter er på det udviklingstrin nu.

Du skriver ikke, hvad du har imod at de bader sammen. Er det nøgenheden du føler modstand mod eller er du bange for at de har sex i badeværelset? Og hvorfor betyder det noget, at I er hjemme? Er det ok ,når I ikke er hjemme?

Uanset om det er det ene eller det andet, er jeg enig med din mand. I min verden er der ikke noget forkert i at bade sammen uanset alder og køn.

Handler det derimod om, at de unge dyrker højlydt sex på badeværelset, er du i din gode ret til at sætte grænser for, hvad du vil høre på.

Jeg møder mange mennesker i min konsultation, der lever med en kropsskam, som giver dem store problemer i deres voksne sexliv. 

Skam over kroppen og seksuel lyst er ofte opstået gennem opvæksten, fordi de voksne har signaliseret det gennem opdragelsen og på den måde bliver det givet videre generation efter generation. 

Noget af det bedste du kan gøre for din søn/datter, er at købe en eller flere gode seksualoplysende bøger, der henvender sig til teenagere. Læs dem selv, så du får en indsigt i, hvad der sker i det unge menneske og bliver bedre rustet til at svare på spørgsmål, når de opstår. Gør det unge menneske opmærksom på at bogen er i huset, så han/hun selv kan søge oplysning.

Jeg kan blandt andet anbefale:

Respekt drenge!

af 

Inti Chavez Perez

Nathalie Simonsson

Sådan piger!

af 

Marianne Egense

&  Annlil Frolov

Kvinde kend din krop.

af 

Tiderne Skifter

De bedste hilsner

Vivi

I Vivis brevkasse kan du få svar på alle spørgsmål, der vedrører din eller din partners seksualitet eller jeres fælles sexliv.

Se Vivis hjemmeside på: Bedresexliv.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

20. april

Hck

Profilbillede for Hck

Hvis de åbenlyst går i bad sammen hjemme hos jer, så har de nok set hinanden før uden tøj på ��

Anmeld Citér

20. april

migxher

Profilbillede for migxher

Hvis det er sex du er "bange" for så kan det altså også ske alle mulige andre steder også end lige i badet (: Du kan ikke forbyde det eller forhindre det, men du kan selvfølgelig være åben omkring det og sørge for at din søn/datter er oplyst i forhold til prævention og alt det der. 

Anmeld Citér

21. april

Bananaalice

Profilbillede for Bananaalice

Synes det er underligt man skal lære sine helt små børn at nøgenhed er giga naturlig, man spankulere selv hans-jørgen forbi dem, og synes ikke man skal være flov over sin krop, men så snart de så tør åbne sig selv over for en kæreste, så er det forkert, og de er bare "små" børn".. Dit lille barn skal altså kunne stå på egne ben om kun 3 år.. Det kan hun altså ikke fra hun er 17 år og 365 dage lige pludselig fra den ene dag til den anden. Hun skal lære om grænser nu, og det er så vigtigt hun også lærer intimitet er dejligt, hvad end vi forældre bryder os om det eller ej. Det ender galt hvis vi gør det skammeligt for unge mennesker, og noget forbudt.

Helt ærligt synes jeg netop det at hun vil i bad med jer hjemme i huset viser noget om at i HAR lært hende om naturlighed, andre ville aldrig have turdet det!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.