stofbleer HJÆLP til en nybegynder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.236 visninger
4 svar
3 synes godt om
18. april 2018

serinasmor

Profilbillede for serinasmor

Hej alle stofblebenyttende mødre og alle dem der læser med. 

HJÆLP

Vi er gået over til at bruge stofbleer om natten, det fungerer i store træk rigtigt fint. 

Vi skiftede fordi knægten var gennemblødt af tis som den almindelige ble ikke kunne nå at suge, hver eneste morgen i 14 dage. Nu har han været tør hver morgen i 2 mdr YAY ...

Men nu til problemet. 

Jeg har udelukkende købt brugte(selvfølgelig rene) stofbleer. Jeg købte blandede slags fordi vi ingen referencer har . Nogle af dem lugter enormt meget i brugt tilstand - og nogle lugter nærmest ikke. Til en start havde vi dem liggende i en plastpose med klemme, men lugten siver ud gennem posen. Så købte jeg en wetbag, og der var ingen lugtgener i den første cyklus. Så vaskede jeg den med bleerne (som man jo kan) og en af dem der VIRKELIG stinker kom i - der kunne wetbaggen ikke tage lugten. 

Er det wetbag eller ble der er noget galt med ? og hvad gør man lige?

Min blog og shop

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2018

Bissen

Profilbillede for Bissen

Kan være de skal strippes. Søg på det på google  

Anmeld Citér

28. september 2018

FruTMA

Profilbillede for FruTMA

Selvom det er længe siden, du skrev opslaget, vil jeg her skrive de fif, jeg har fundet, i tilfælde af det andet svar ikke var nok. Måske et af disse punkter kan hjælpe.

• skyl lorte bleer i toilettet, før de lægges til vask
  • put dem evt. i en blespand med eddike vand
  • vask ved 95grader ved behov
  • tilsæt natron ved vask
  • tilsæt ble-rens (fleckensalz, Ulrich Natürlich)
  • vask en gang uden sæbe og evt. med eddike
  • undgå generelt vaskepulver, som indeholder enzymer

Anmeld Citér

28. september 2018

serinasmor

Profilbillede for serinasmor
FruTMA skriver:

Selvom det er længe siden, du skrev opslaget, vil jeg her skrive de fif, jeg har fundet, i tilfælde af det andet svar ikke var nok. Måske et af disse punkter kan hjælpe.

• skyl lorte bleer i toilettet, før de lægges til vask
  • put dem evt. i en blespand med eddike vand
  • vask ved 95grader ved behov
  • tilsæt natron ved vask
  • tilsæt ble-rens (fleckensalz, Ulrich Natürlich)
  • vask en gang uden sæbe og evt. med eddike
  • undgå generelt vaskepulver, som indeholder enzymer

Vi har ingen lortebleer - for vi bruger dem kun om natten og der har vi ikke den slags bleer generelt... 

Bruger ikke vaskepulver til bleer - intet med enzymer

Natron må jeg prøve - hvor meget ? 

hvad vil eddikevand gøre? - og hvad gør fleckensalz?

Min blog og shop

Anmeld Citér

5. oktober 2018

FruTMA

Profilbillede for FruTMA

Eddike fjerner lugt, men det kan også gøre stof lettere vandafvisende, så man kan ikke vaske dem med det hver gang. Jeg tror, eddiken har en slags desinficerende virkning, men man har ikke kunne bevise, hvorfor eddike fjerner lugt, så præcis hvordan det virker, ved jeg ikke. Jeg tror man skal undgå at blande natron/bagepulver med eddike, da det er kraftigt nok til at fungere som afløbsrens Alle delene skulle fjerne lugten, natron og fleckensaltz har også en let blegende effekt. Samtidig blødgør de alle vandet(fjerner kalk), og bakterier kan godt binde sig til kalk, ligesom i en toiletkumme, der er blevet helt gul af bakterie/kalk-aflejringer.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, virker Fleckensaltz og natron på ca samme måde, da Fleckensaltz bliver til soda, og natron indeholder også soda. Men jeg ved ikke, om det præcist det samme eller indeholder andre ting også. natriumpercarbonat natriumpercarbonatH

Jeg vil tro, du skal tilsætte 2-3 spsk i vaskepulverskuffen. Alternativt kan du lægge bleerne i blød sammen med det før vask, husk at hælde vandet i før sodaen/natron, da det godt kan skumme over og blege det det flyder ud over

Jeg håber et af tricksene virker!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.