Eksperthjælp: Vær sikker på at det ikke handler om tryghed!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.023 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. april 2018

Trine Andreasen

Jeg har datter på 4 år og 4 måneder. Hun putter ALT i munden. Hun har haft sin orale fase da hun var yngre, og har ikke brugt sut i 1 år. Hvad gør jeg?

Trines svar

Hej Patricia

Tak for dit spørgsmål. 

Når børn i den alder putter ting i munden handler det ofte om at det "bare" er blevet en dårlig vane.

Måske er det startet som en tryghed ting. Hvor det at putte ting i munden giver tryghed. Lige som med en sut. Og så er det blevet til en vane.

Vær sikker på at det ikke handler om tryghed. Hvis det er for tryghed handler det om at du skal skabe trygge rammer så hun ikke behøver at skabe dem selv ved at putte ting i munden.

Ellers vil jeg anbefale dig at tage en snak med din datter. Spørg hvorfor hun putter ting i munden.

Måske er der en god forklaring.

Og så fortæl hende at det ikke er smart at putte ting i muden. Hun ved jo ikke hvor tingene har været og derfor kan der være bakterie på som kan gøre hende syg. Og så er det faktisk ulækkert at hendes spyt er på ting som andre mennesker skal røre ved.

Hun er stor nok til at forstå det. Så sig det til din datter men uden at skælde hende ud.

Fortæl hende at du gerne vil have at hun stopper nu og at du derfor vil fortælle hende hver gang hun putter noget i munden.

Du kan også være mere konsekvent og bede hende om at gå ud og vaske hænder eller den ting hun har haft i munden hver gang hun tager det i munden. 

På den måde kommer der en fysisk konsekvens ved hendes handlinger. Det hjælper kroppe med at huske så hun får nemmere ved ikke at putte ting i munden.

Alternativt kan du give hende en belønning hver gang hun har hold ting fra munden mens hun leger og så langsomt trappe op. Det skal være en lille belønning som et klistermærke og så kan et hvis antal udløse en større belønning.

Denne metode kan også vendes om så hver gang hun putter noget i munden mister hun noget. Det kan være en streg på et stykke papir og når hun har en bestemt antal streger mister hun et stykke legetøj. Det er en mere negativ metode som jeg personlig vil være vare om med at anvende da den lan påvirke jeres relation negativt.

Jeg håber det giver mening. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner

Trine

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.