graviditet udenfor livmoderen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.902 visninger
8 svar
0 synes godt om
14. oktober 2009

minmau

Jeg ville gerne høre fra nogen der har prøvet at have en graviditet udenfor livmoderen. Hvor tidligt kan man mærke det, hvis det er galt?

Jeg er kun i 6. uge og har lige i de her dage fået nogle pludselige smerter i venstre side. Jeg tænker bare på, om det kan gøre ondt så tidligt, hvis den evt. sidder et forkert sted? Og hvis man går til lægen, vil de så kunne se om den sidder f.eks. i æggelederen, hvis man bliver scannet. Eller er det for tidligt? Jeg mener, den er jo en lillebitte klump stadigvæk, men på den anden side er den jo så meget større end et æg, så hvis den sidder et sted hvor der normalt kun er plads til et æg, så kan det måske alligevel give smerter allerede?

Uh....det er ikke så sjovt at tænke på, jeg ved også godt at det er sjældent at den sætter sig et galt sted, men er lidt urolig over denne smerte. Når det kommer så gør det ondt næsten som blindtarmsbetændelse, men altså i den anden side. (og det er ikke blindtarmsbetændelse, for min blindtarm har jeg ikke mere) 

Håber der er nogen der har prøvet det, som kan give et råd.

?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2009

Mca<3

minmau skriver:

Jeg ville gerne høre fra nogen der har prøvet at have en graviditet udenfor livmoderen. Hvor tidligt kan man mærke det, hvis det er galt?

Jeg er kun i 6. uge og har lige i de her dage fået nogle pludselige smerter i venstre side. Jeg tænker bare på, om det kan gøre ondt så tidligt, hvis den evt. sidder et forkert sted? Og hvis man går til lægen, vil de så kunne se om den sidder f.eks. i æggelederen, hvis man bliver scannet. Eller er det for tidligt? Jeg mener, den er jo en lillebitte klump stadigvæk, men på den anden side er den jo så meget større end et æg, så hvis den sidder et sted hvor der normalt kun er plads til et æg, så kan det måske alligevel give smerter allerede?

Uh....det er ikke så sjovt at tænke på, jeg ved også godt at det er sjældent at den sætter sig et galt sted, men er lidt urolig over denne smerte. Når det kommer så gør det ondt næsten som blindtarmsbetændelse, men altså i den anden side. (og det er ikke blindtarmsbetændelse, for min blindtarm har jeg ikke mere) 

Håber der er nogen der har prøvet det, som kan give et råd.

?

Jamen jeg var omkring 6 uge da jeg begyndte at få så voldsomme smerter i den ene side , Så voldsomt at jeg måtte lægge ned når de stod på . Røg til scanning og der kunne de ikke se noget endnu . Fik også taget blodprøver for at se om graviditets tallet ville stige voldsomt . Røg afsted til scanning igen ugen efter og der kunne de se hjerte blink i livmoderen   Det der gjorde ondt var sækken ægget var blevet befrugtet i på æggestokken og den mærker mange til i form af voldsom smerte .. Det forsvandt efter nogle mdr

Anmeld

14. oktober 2009

Misjelle

Jeg har ikke prøvet det selv, men man skulle få meget kraftige smerter. Jeg var selv nervøs for det da jeg blev gravid, da jeg har en øget risiko. Lægen kan ikke se det, men kan sende dig til en tidlig scanning hvor de kan se det. Jeg var til scanning i uge 7. Hvis du har smerter, ville jeg under alle omstændigheder kontakte lægen.

Håber ikke det er noget

Anmeld

14. oktober 2009

oo

jeg blev gravid udenfor livmoderen i december sidste år. Jeg havde haft vildt store smerter i tiden omkring hvor ægget sætter sig fast, altså fra ca en uge efter befrugtning til testdag. derefter havde jeg det fint, men i 6. uge begyndte jeg at pletbløde. Jeg blev scannet med det samme, for selvom man ikke rigtig kan se noget selv, så skal der på dette tidspunkt være en lysning i livmoderen som betyder at ægget ligger rigtigt på plads. denne lysning havde jeg ikke og eftersom jeg pletblødte, mente lægen, at jeg var ved at abortere. jeg fik taget blodprøve, så de kunne følge at mit hcg faldt som det skulle. men blødningen stoppede og mit hcg steg. jeg blev scannet mange gange de næste to uger og fik taget et utal af blodprøver, der alle viste at hcg steg men absolut ikke var så højt som det burde være. samtidig forblev livmoderen fuldkommen tom - men de kunne heller ikke se noget på æggelederne. Til sidst besluttede lægerne sig for at give mig cellegift i hoftemuskelen for at slå fosteret ihjel, da de ikke kunne finde det men i hvert fald vidste, at det ikke sad i livmoderen som det skulle. i weekenden efter cellegiftindsprøjtningen fik jeg helt enorme mavesmerter, det gør simpelthen så ondt at man ikke er i tvivl om, at noget er helt galt og mandag morgen blev jeg scannet endnu en gang. de kunne stadig ikke se noget foster nogen steder men til gengæld var det tydeligt at jeg blødte i bughulen. så jeg blev indlagt akut og dagen efter blev jeg opereret og rigtig nok, så fandt de fosteret på venstre æggeleder.

det var lige hele min historie. for de fleste (i hvert fald i de historier jeg har læst på nettet) opdager man at fosteret sidder forkert fordi man får de hersens enorme mavesmerter. det er som en led menstruation gange en million, jeg kunne slet ikke trække vejret ordentligt og da lægen undersøgte mig mandag morgen endte jeg med at få losset hende over skulderen fordi det simpelthen gjorde så afsindig ondt. For din egen skyld, så bed om at blive scannet. hvis de ikke kan se noget endnu, betyder det ikke nødvendigvis at det sidder forkert, men så kan de følge dig med ekstra scanninger og blodprøver.

jeg håber ikke du skal igennem det samme som mig

Anmeld

14. oktober 2009

Snuffler25

Snak evt. med din læge omkring det - de kan sende dig til en scanning allerede nu for at se om det ligger korrekt. Det kender jeg flere som har prøvet. Tror man kalder det "tryghedsscanning"

Anmeld

14. oktober 2009

starsofheaven

Hejsa

jeg var gravid uden for livmoderen for 5 år siden og det blev først opdaget i udkanten af uge 12, jeg havde ikke fået min mens. i 3 mdr og var til lægen heletiden men han sagde der var ik noget.. lige til en aften hvor jeg fik så mange ubeskrivelige smerter.. og kom på sygehuset og haste opereret næste dag.

Anmeld

14. oktober 2009

minmau

Uf, det lyder altså ikke så godt. Jeg må heller gå til lægen så. Jeg er ikke specielt vild med at gå til lægen og er god til at bide smerter i mig. Er altid bange for at de bare tror jeg skaber mig. Dengang jeg havde blindtarmsbetændelse lå jeg et helt døgn og syntes godtnok jeg havde det dårligtm og lægerne havde mig bare hele tiden oppe og hoppe, fordi de ikke troede at det var så slemt, da jeg hverken skreg eller hylede.  Men det var det faktisk! Øv.

Anmeld

14. oktober 2009

oo

minmau skriver:

Uf, det lyder altså ikke så godt. Jeg må heller gå til lægen så. Jeg er ikke specielt vild med at gå til lægen og er god til at bide smerter i mig. Er altid bange for at de bare tror jeg skaber mig. Dengang jeg havde blindtarmsbetændelse lå jeg et helt døgn og syntes godtnok jeg havde det dårligtm og lægerne havde mig bare hele tiden oppe og hoppe, fordi de ikke troede at det var så slemt, da jeg hverken skreg eller hylede.  Men det var det faktisk! Øv.

jeg er på samme måde, jeg bed smerterne ved graviditeten i mig i fire dage fordi jeg ikke ville være besværlig, hvor man normalt bliver akut opereret med det samme når de opstår. desuden troede lægen på hospitalet ikke på, at jeg havde det så slemt, fordi jeg ikke skreg og græd som de andre kvinder på stuen, det var først da der kom en sygeplejerske på vagt der forstod hvor slemt jeg faktisk havde det, at jeg kom akut på operationsbordet! så man skal ikke gemme sin smerte, selvom det er det der falder en mest naturligt!!

Anmeld

14. oktober 2009

minmau

PYHH! Jeg vil bare lige fortælle at nu har jeg været ved lægen og hun var bare rigtig sød. Undersøgte mig og slog fast at jeg ikke havde blærebetændelse, så sendte hun mig videre på hospitalet hvor jeg blev scannet, og HELDIGVIS var der ikke noget udenfor livmoderen,kun indeni lige så fint. Sikke en lettelse. Bare nu sådan nogle små nogen ikke tager skade af at blive scannet så tidligt?

Jeg har så stadig ondt, men nu må det bare gå over, forhåbentlig da. Jeg behøver i hvert fald ikke være bange for æggeledere der sprænges og sådan noget. Nøj, jeg er bare helt udkørt efter denne her dag!

Tak for svarene allesammen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.