Eksperthjælp: Vend det på hoved...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.232 visninger
0 svar
1 synes godt om
27. marts 2018

Trine Andreasen

Jeg har brug for lidt råd ift tøj situationen herhjemme, for det er en kamp uden lige med min søn på knap 4.? Han bliver tosset hver gang han skal skifte tøj, og det ender altid med at vi må klæde ham på/af imens han sparker og skriger. Det er hver eneste morgen og aften, og det er bare så træls. Jeg synes jeg har prøvet alt, men det virker bare ikke. Han kan sagtens gøre det selv men han nægter.
Jeg synes jo han er så stor nu at det burde være en selvfølge at han bare selv tager sit tøj på når vi skal afsted eller i seng osv ...
Vi har heller ikke tid om morgenen til bare at afvente at han gør det selv, og han er ekstremt stædig. Vi har også lillebror på 2 som ikke bryder sig om når den store råber og skriger, så jeg kan ikke bare bruge 30-40 minutter på at overtale ham til at gøre det selv...
Håber du har nogen gode råd

Trines svar

Kære du

Tak for dit spørgsmål og undskyld mit sene svar. Du ramte lige ned i en tidlig påskeferie.

Det lyder som en dejlige viljefast dreng du har.

Og hvis det er nogen trøst så er du ikke alene. Rigtigt mange forældre har dagligt en kamp i forhold til tøjet.

Heldigvis er det ikke helt håbløst.

Men inden jeg kommer ind på hvad jeg vil råde dig til, så synes jeg det kunne være interessant, at du stillede sig selv nogle spørgsmål.

Hvorfor er det at han ikke vil tage tøj af og på?

Er det fordi det er besværligt?

Er det fordi han er for træt?

Er det fordi det er hans ynglingstøj?

Er det fordi han ikke kan lide de skift der kommer når han har taget tøjet af og på?

Når du har funder ud af det vil det også være meget nemmere at finde en løsning på denne hårdknude.

For hvis det handler om at tøjet er besværligt, kan I sammen finde tøj der er nemt at tage af og på.

Er det fordi han er træt så skal han måske skifte til nattøj inden aftensmaden og puttes tidligere.

Hvis det handler om  at han ikke kan lide de skift der er, er det vigtigt, at du får talt med ham om hvorfor og hvordan du kan hjælpe ham så det går nemmere.

Du kan også begynde at inddrage ham i tøjvalget så han selv vælger det tøj han vil have på om aften og lægger det frem. Det er der flere forældre der er begyndt på med rigtige gode resultater. Du kan læse mere om det i mit blogindlæg "Er tøjvalget også en kamp hver morgen?"

Du kan også undersøge hvad der motivere ham. Er det at han kan få lidt tid med ipaden eller med en ekstra godnat historie?

Og så lav et rigtig godt putte ritual eller morgenritual, som du kun gennemføre hvis han selv tager tøj af og på. Hvis han råber og skriger så får han ikke en godnat historie og kommer i seng med tøj på.

Alternativt kan du vende det hele på hoved.

Hjælp ham med alt.

Men så er han heller ikke en stor dreng mere hvilket betyder at han ikke kan få lov til lige så meget som han plejer. Altså får han samme "rettigheder" som lillebror. Tidligere i seng, ingen Ipad, ikke lege alene i haven osv.

Jeg håber det giver mening, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner

Trine

http://www.naturligopdragelse.dk/

P.S Hvis du gerne vil give dit barn den bedste fremtid så kan du stadig nå at købe billetter til mit foredrag "Giv dit barn den bedste fremtid med de 3 s'er -Selvværd, Selvtillid og Selvkontrol" 2. maj i København.

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.