Hej,
 Jeg ved ikke om I kan hjælpe, men nu prøver jeg ??
 Min kæreste og jeg har længe snakket om børn. Han har været færdiguddannet i nogle år efterhånden, og venter egentlig kun på at jeg er færdig med at studere så vi kan komme igang. Men jeg ved at mange synes det er en rigtig god idé at få børn som studerende, både pga. man har mere tid, men også fordi det bliver nemmere at få et job når man er færdig. Vi overvejer at jeg skal smide p-piller snart, så der måske ville komme en baby til foråret. Jeg er færdig med min kandidat til sommer, og det var planen at jeg skulle ud og finde job til sommer. Jeg arbejder deltid, og har gjort det i mange år. Jeg har nogle spørgsmål i den forbindelse
 - Jeg har ikke umiddelbart planer om at tage barsel fra mit studie, da jeg skal skrive kandidatspeciale. Hvordan vil min økonomi blive? Har hørt om ekstra SU-klip, men får jo kun SU frem til juni eller juli?
 - Hvordan vil min situation være når jeg er færdig til sommer, hvis baby f.eks. kom til maj? Hvor længe vil jeg skulle gå som ledig før jeg kunne starte et job? Og hvordan vil økonomien være der?
 - Mht. mit studiejob, så har jeg hørt noget om barselsdagpenge, er det noget man får ved siden af SU? Også hvis man være at bruge SU+ekstra SU?
 Jeg er meget i tvivl om det er en god idé, at prøve nu, eller om det er bedst at vente nogle år, hvor jeg er kommet ud på arbejdsmarkedet. Jeg håber I kan hjælp??
Gittes svar
 Hej,
 Spørg direkte på SU.dk og i din arbejdsløshedskasse, så får du de mest korrekte svar på de gode spørgsmål du stiller. Det er klart at du har brug overblik over sådan nogle ting og jeg kender ikke alle de aktuelle regler.
 Men ja, det er næppe nogen guldgrube, men dog økonomisk muligt få baby under studie og jeg tænker at det har nogle andre fordele når du er kandidatstuderende såsom fleksible arbejdstider,  lange ferier osv, som er lige præcis det et spædbarn har allermest brug for; Constant availability, varme og tryghed. Jeg har faktisk aldrig hørt at nogen blev kede af at få børn imens de studerede.
 Men I skal selvfølgelig begge to være parate og een måde at blive parat på er selvfølgelig ved at finde ud af ovenstående konkrete spørgsmål.
 Held og lykke med det.
 Vh.
 Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"
Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk