Sproglig udvikling 2 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.774 visninger
4 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. marts 2018

Anonym trådstarter

Hej! Jeg har en datter på 2 år og 4 mdr som egentlig er fint med sprogligt. Hun snakker meget og gentager alt hvad de siger. Jeg er mere i tvivl om hendes forståelse. 

Hun forstår nemlig ikke hvis jeg fx spørger hvad hun har lavet i dagplejen osv. Ting hun ikke kan se for sig. 

Hun forstår godt hvis jeg fx spørger hvad spiser du, hvad leger du med osv så der er ingen problemer. Men hun forstår ikke spørgsmål om ting der har foregået. 

Hun er vores første barn så jeg ved ikke rigtig hvad jeg kan forvente men hun skal jo i børnehave om 6 mdr så burde hun ikke snart forstå sådanne spørgsmål? 

Jeg er med på at ikke alle har lyst til at fortælle det, men det er ikke det der er problemet hun forstår ikke spørgsmålet, for hun svarer i øst og vest ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2018

anna111

Profilbillede for anna111

Hun lyder præcis som min pige på 2 år og 5 mdr 

De skal være 3 år før de får den bedere forståelse ja selv min datter der bliver 4 år i næste måned kan ikke altid lige svare på hvad hun har lavet i børnehaven idag det kommer hun i tanke om små ting i løbet af dagen hun så fortæller. 

Anmeld Citér

21. marts 2018

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hej! Jeg har en datter på 2 år og 4 mdr som egentlig er fint med sprogligt. Hun snakker meget og gentager alt hvad de siger. Jeg er mere i tvivl om hendes forståelse. 

Hun forstår nemlig ikke hvis jeg fx spørger hvad hun har lavet i dagplejen osv. Ting hun ikke kan se for sig. 

Hun forstår godt hvis jeg fx spørger hvad spiser du, hvad leger du med osv så der er ingen problemer. Men hun forstår ikke spørgsmål om ting der har foregået. 

Hun er vores første barn så jeg ved ikke rigtig hvad jeg kan forvente men hun skal jo i børnehave om 6 mdr så burde hun ikke snart forstå sådanne spørgsmål? 

Jeg er med på at ikke alle har lyst til at fortælle det, men det er ikke det der er problemet hun forstår ikke spørgsmålet, for hun svarer i øst og vest ��

Min datter begyndte først at kunne svare på det efter hun startede i børnehave. Hun har snart gået der et år, og skal stadig have lidt hjælp af og til. Og hun er fremmelig sprogligt. 

Anmeld Citér

21. marts 2018

CBbaby

Der er forskel på udviklingen i hjernen og sproglig udvikling

Det er et ekstremt abstrakt spørgsmål "hvad har du lavet i dag". 

1. Du skal være i stand til at genkalde dig erfaringer og se dem konkret foran dig

2. Du skal formulere dig korrekt

3. Du skal vide, hvad spørgsmålet betyder 100% i kontekst. 

Det er altså først noget man kan forvente ca 5 år. Nogen før, nogen efter.

Det er svært selv for voksne! :-) 

Du kan hjælpe: Du kan sige; "har du leget med Trine? Nåh så det har du lavet i dag"

Selvom man har sproget til at fortælle om tingene (teoretisk) så kræver det også, at man forstår verdenen på samme måde - og det er svært for voksne. 

Det er derfor straf for børn ikke giver mening. For deres synapser virker ikke som voksnes. :-) De er i gang med at danne selvet - så ALT handler om dem. Derfor kan du ikke forvente, at et barn kan forstå abstrakte spørgsmål før CA 5. alderen

Du skal altså tale om konkrete oplevelser før deres hukommelse "virker". 

Har du gynget med Peter? Legede I i sandkassen? Osv. Nogen gange vil hun sikkert også blande det sammen med, hvad hun ØNSKER hun har lavet. Fordi hun ikke ved hjæp af sproget kan give udtryk for, at hun ønsker sig det. 

Det kan også være, at hun taler om noget, der sket for en uge siden, fordi børns tidsfornemmelser er MARKANT anderledes end voksnes. Og det er fordi voksnes hukommelse sorterer på en anden måde end børns.  Voksnes har mange processer automatiseret - det har børn IKKE! De bruger meget energi, og derfor føles deres tid som LAAAAANGSOM, og voksnes tidsfornemmelse bliver hurtigere og hurtigere fordi vi får erfaringer med det og har dem allerede  

Anmeld Citér

21. marts 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hvis du spørge et barn i børnehaven hvad det har lavet, vil det typiske svar være: "det kan jeg ikke huske" "det ved jeg ikke" eller "ikke noget". 

Hun kan ikke forventes at føre samtale på det niveau som to årig. 

Du kan i stedet sige, "du har været på tur idag og set brandbiler" så gentager hun nok og måske er der noget fra turen hun så kommer i tanke om og vil fortælle 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.