Jeg vil sige at de vigtigste ting at have klar inden baby kommer er følgende:
En barnevogn eller kombivogn, eller hvad man nu har tænkt sig at transporterer baby rundt i. - med tilbehør som madrasser, regnslag og hvad der ellers er brug for til den metode man vælger.
Autostol hvis man skal transportere baby i en bil (uanset om det er ens egen eller en anden)
En pusleplads - enten fint indrettet eller en Puslepude man lige kan smide på sengen, bordet, gulvet...
Et sted baby kan sove - Vi valgte tremmeseng (i starten i liften), nogen vil hellere have baby liggende i deres seng.
Babydyne og Dynebetræk - Vi har så siden måtte købe ekstra da gylpebabyen sviner dem hurtigt, men en er fint til at starte med.
Tøj til den første tid. Str afhænger af hvor stor baby er, men lidt. 50 og lidt 56, så er der til de første dage og man kan supplere op.
Stofbleer - start med få, og køb alt efter baby. Vores første brugte 10 på 14 dage, den næste bruge over 10 om dagen.
Bleer - Hvilket mærke er en smagssag og du vælger selv hvor du starter med at prøve dig frem fra.
Diverse cremer til både mor og baby.
Panodil til mor - efterveerne kan være noget så grusomme, dog primært for flergangsfødende.
Ammeindlæg og amme bh hvis man vil amme - Flasker og MME hvis man på forhånd ved man ikke vil amme.
Ting jeg desuden har været glad for at have hjemme.
Flaske og mme til nødstilfælde (med nr. 2 fik jeg brug for det midt om natten, da den hysteriske baby ikke længere ville vente på at min mælk var løbet til.)
En strækvikle - det er lidt hyggeligt med baby på maven. Og har du en meget kontaktsøgende baby giver den lidt frie hænder mens baby sover på din mave.
Baby nest. Vi brugte den primært til at ligge dem på sofaen i nesten og I vores seng i nesten de første nætter, før de røg i egen seng.
Noget nemt og behageligt tøj til mor - noget der lige er hurtigt at tage på når der kommer gæster.
Snacks og drikke til amme indkørings perioden. Jeg blev så dårlig hvis jeg ikke spiste mens jeg ammede.
nogle gode serier på tv til mens man bare sidder med en baby hængene i brystet.
Alt i alt skal du gøre op med hvad du har brug for. Hvor skal baby sove og hvad skal der bruges til det. Hvor vil du pusle baby og hvad skal der bruges, hvordan skal baby transporteres osv osv. Alle er forskellige og ingen af os har den liste der er perfekt til netop dig.