Baby huskeliste?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

904 visninger
6 svar
1 synes godt om
17. marts 2018

Anonym trådstarter

Hej 

Har I benyttet jer af en af de såkaldte huskelister til når man venter barn ?  Synes der er meget forskel på dem når jeg sammenligner.. Er der en liste I kan anbefale ? Jeg er lidt blank mht hvad der er must have og nice to have 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2018

frkchili

Jeg har efterhånden udarbejdet min egen liste, alt efter hvad jeg selv vurderer, jeg får brug for. Fx skal jeg ikke have et puslebord, fordi mit badeværelsesbord er så stort, at jeg kan lave pusleplads dér. Og jeg skal heller ikke have en barnevogn eller en vugge/tremmeseng, fordi jeg hellere vil bære mit barn i vikle og sove sammen med hende i min egen seng. 

De lister, som du oftest kan finde på nettet, er efter min mening fyldt med alt muligt, som man sagtens kan undvære. Så prøv at gennemtænke babys basale behov og tag udgangspunkt i disse. En baby skal jo sådan set bare skiftes, ammes (/gives flaske), have et sted at sove og have tøj på kroppen. Nogle ting kan også sagtens vente til barnet er født - fx legetøj, aktivitetstæppe osv. 

Anmeld Citér

18. marts 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Har ik ved nogen af mine fuldt nogen lister. Har bare købt de mest "alm" ting, tror jeg.

Barnevogn, med lift, myggenet, regnslag og madrasser.

Bleer.

Skumklude.

Pudslebord. Vores er et brio væghængt, på badeværelset. - hovede/halefad, da det jo så er ved en vask.

Vi skildte os hurtigt af med bleespanden. Syntes den fyldte og poserne, var for dyre. Vi har derfor bare brugt alm små poser, til bleer. Og smidt dem i skraldespanden, når der har været et par bleer i hver pose.

Tøj str 50-56, afhængig af str på baby.

Nogle ganske alm vaskeklude, til at tørre babys numse med, efter bleeskift. Så fylder de knap så meget, når der ska vaskes.

10 stofbleer.

Libero new born bleer, til i starten. Er efterfølgende gået over til remas, som de er vokset. Havde prøvet mange forskellige, og ku bedst passe dem.

Convene barriere creme, til rød numse, fra apoteket. Her virkede zinksalve ik, så igen - til det.

Vortecreme, til brystvorterne, til de ømme ammebryster, var uundværlige her.

Ammeindlæg fra apoteket, var de eneste jeg ku bruge. Med Alberte brugte jeg også uld Ammeindlæg fra Matas, fordi det var en kold vinter.

Et lille folde, Pudsleunderlag til tasken, var jeg glad for. Men igen, ka en stofble sagtens bare bruges.

Den en brugte sut fra dag 1, den anden lærte det aldrig. Det samme med flaske.

Pudsletaske, ka være rar at have, men ik et must, så længe du har en god taske.

Ved slet ik om, det ka bruges til noget, men det var mit behov i sin tid. Vh stine

Anmeld Citér

18. marts 2018

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

købe kun ting du har brug for de første 2 mdr. for tro mig når den lille kommer. bliver du meget mere bevist om hvad du og baby har brug for. vi havde barnevogn og lidt tøj. bleer og det der skal til at skifte en baby der har lavet. alt andet købt vi hen ad vejen 

Anmeld Citér

18. marts 2018

Mom of Two

Jeg vil sige at de vigtigste ting at have klar inden baby kommer er følgende:

En barnevogn eller kombivogn, eller hvad man nu har tænkt sig at transporterer baby rundt i. - med tilbehør som madrasser, regnslag og hvad der ellers er brug for til den metode man vælger.

Autostol hvis man skal transportere baby i en bil (uanset om det er ens egen eller en anden)

En pusleplads - enten fint indrettet eller en Puslepude man lige kan smide på sengen, bordet, gulvet...

Et sted baby kan sove - Vi valgte tremmeseng (i starten i liften), nogen vil hellere have baby liggende i deres seng. 

Babydyne og Dynebetræk - Vi har så siden måtte købe ekstra da gylpebabyen sviner dem hurtigt, men en er fint til at starte med.

Tøj til den første tid. Str afhænger af hvor stor baby er, men lidt. 50 og lidt 56, så er der til de første dage og man kan supplere op.

Stofbleer - start med få, og køb alt efter baby. Vores første brugte 10 på 14 dage, den næste bruge over 10 om dagen.

Bleer - Hvilket mærke er en smagssag og du vælger selv hvor du starter med at prøve dig frem fra.

Diverse cremer til både mor og baby.

Panodil til mor - efterveerne kan være noget så grusomme, dog primært for flergangsfødende.

Ammeindlæg og amme bh hvis man vil amme - Flasker og MME hvis man på forhånd ved man ikke vil amme.

Ting jeg desuden har været glad for at have hjemme.

Flaske og mme til nødstilfælde (med nr. 2 fik jeg brug for det midt om natten, da den hysteriske baby ikke længere ville vente på at min mælk var løbet til.) 

En strækvikle - det er lidt hyggeligt med baby på maven. Og har du en meget kontaktsøgende baby giver den lidt frie hænder mens baby sover på din mave.

Baby nest. Vi brugte den primært til at ligge dem på sofaen i nesten og I vores seng i nesten de første nætter, før de røg i egen seng.

Noget nemt og behageligt tøj til mor - noget der lige er hurtigt at tage på når der kommer gæster.

Snacks og drikke til amme indkørings perioden. Jeg blev så dårlig hvis jeg ikke spiste mens jeg ammede.

nogle gode serier på tv til mens man bare sidder med en baby hængene i brystet.

Alt i alt skal du gøre op med hvad du har brug for. Hvor skal baby sove og hvad skal der bruges til det. Hvor vil du pusle baby og hvad skal der bruges, hvordan skal baby transporteres osv osv. Alle er forskellige og ingen af os har den liste der er perfekt til netop dig.

Anmeld Citér

18. marts 2018

Miti's mama

Tror alle har dækket det meste her. Vil dog tilføje at du kan få gratis babypakker (se listen på babypakker.dk), og de indeholder ofte prøver på mange forskellige blemærker. Så kan du prøve dig frem til det mærke du foretrækker, inden du går ud og køber en hel pakke. 

Pakkerne kan som regel hentes fra 4 uger inden termin.

Anmeld Citér

29. marts 2018

Birthdaybaby

Har ikke brugt en liste, men her er de ting vi ikke kunne undvære: 

Barnevogn (med det hele) 

Voksipose 

Køredragt + huer (ja, flertal)

Autostol 

5-6 sæt tøj pr størrelse (var især glad for heldragter i starten og slå-om bodyer)

30 stofbleer 

Et sted at pusle 

Et sted at sove (seng/vugge/babynest)

Pusletaske (jeg foretrækker typen med indbygget madras, ellers kan du bare putte bleer i din håndtaske) 

Listen over ting vi ikke fik brugt er lang: 

- ALLE former for creme/salve/sæbe/shampoo (hverken til baby eller brystvorter) 

- skumklude, vådservietter o.l. 

- Fastvikle og ringslynge (hun ville simpelthen ikke “spændes fast”, bæreselen blev dog accepteret fra hun var ca. 6 mdr) 

- Blespand 

- Skråstol (var til gengæld vildt glad for babyindsatsen til TripTrap stolen) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.