Hjælp til ægtepagt og arveregler

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

616 visninger
1 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. marts 2018

Anonym trådstarter

Jeg har et spørgsmål, min mand har en stor gæld til det offentlige pga. af en retssag.

Hvis vi skal giftes og lave en ægtepagt, så jeg ikke bliver berørt af det – ved I så hvad der skal tegnes af ”ægtepagt” ?

Derudover vil han gerne sikre mig, at hvis han går bort så skal hans søn have et minimum af arv (da alt der erhverves er noget jeg erhverver både løn og indskud til hus, bil osv)

Ved I så hvad der skal tegnes?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Jeg har et spørgsmål, min mand har en stor gæld til det offentlige pga. af en retssag.

Hvis vi skal giftes og lave en ægtepagt, så jeg ikke bliver berørt af det – ved I så hvad der skal tegnes af ”ægtepagt” ?

Derudover vil han gerne sikre mig, at hvis han går bort så skal hans søn have et minimum af arv (da alt der erhverves er noget jeg erhverver både løn og indskud til hus, bil osv)

Ved I så hvad der skal tegnes?

Omkring gælden kan I lave en ægepagt, hvor alt hvad I ejer er jeres personlige særeje og ikke skal deles ved en skilsmisse. Når I bliver gift, er din mands gæld stadig kun hans gæld, så indtil en skilsmisse, vil du ikke blive berørt af gælden, da du ikke kommer til at hæfte for gælden pga. ægteskab. Uden en ægtepagt vil I ved en skilsmisse skulle dele jeres værdier med hinanden, men din mands gæld vil blive trukket fra hans værdier, så ejer han værdier for 100.000 men har gæld for 200.000 skal han ikke aflevere noget til dig, mens du vil komme til at aflevere halvdelen til ham. Dette kan I forhindre med fuldstændigt særeje, hvor I så hver især tager jeres egne værdier med ud af ægteskabet uden at skulle dele noget.

Problemet med det fuldstændige særeje vil så være, at din mand ikke kan sikre sin søn en arv. Evt. værdier han har ved hans død vil blive modregnet i hans gæld, så er gælden større end hans værdier, er det intet at arve. Så vidt jeg forstår dit indlæg, vil alle værdier komme til at stå i dit navn, og så har din mand jo på papiret ingen værdier, han kan give sin søn i arv (medmindre du er død først, da han jo så har arvet fra dig)

Såfremt I ikke laver fuldstændigt særeje, vil du ved din mands død, skulle aflevere 50% af de værdier, du ikke har særeje på til din mands bo, og i det tifælde vil der være noget hans søn kan arve, hvis disse værdier overstiger din mands gæld, men så vil det jo så i stedet gå ud over dig, da du kommer til at betale til boet men ikke får noget fra boet.

Jeg kan ikke lige se en løsning, hvor du ikke påvirkes af gælden og din mands søn samtidig sikres en arv, så jeg vil anbefale at snakke med en god advokat på området, som måske kan lave nogle papirer, der giver et godt kompromis. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.