Hej
Jeg har en pige på 2 år og 3 mdr , hun har fornyeligt begyndt på ik at tisse i sin ble om
Natten men om morgen siger hun så” skifte mås” ondt i tissekonen” hun tør faktisk ik tisse i bleen og holder sig. Hun havde to uheld i vores sofa hvor hun tissede igennem og vi måtte vaske sofa betræk vi blev hverken sure eller sagde noget til det men kan det være grunden til hun holder sig. Det er en stor fyldt ble hun har når hun så har tisset. Det begyndte med hun for en mdr siden sagde “ ondt i tissekonen” og viste lidt ubehag så jeg fik stixet urin og var til lægen med hende men der var intet og hun er også fint tilpas men vil bare helst ik tisse i bleen. Vi har prøvet med pottetræning for at se om det var det hun ville, det ville hun bestemt ikke??men hvad kan det være? Hun tisser fint i dagplejen og de mærker intet til det.
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål.
Desværre er det svært at svare på med de få oplysninger jeg har.
Dog er det helt normalt at børn i den alder begynder at tage kontrol over deres kropsfunktioner.
Børn begynder at kunne holde sig og begynder at kunne mærke når de skal på toilettet.
Derfor er det en god ide at begynde at træne potte eller toilet på dette tidspunkt. Også selvom hun ikke lige viser interesse.
Normal er jeg ikke til bolsje-pædagogik men faktisk virker det fantastisk når det handler om at komme på toilettet.
Derfor vil mit råd være at du begynder at gøre det sjovt at komme på toilettet.
Giv hende eventuelt et klistermærke hver gang hun har siddet på toilettet i starten og så et større klistermærke hvis der kommer tis i potten/toilettet.
På den måde får du også vendt det at tisse til noget sjovt.
Om det er fordi hun har kommet til at tisse i sofaen, at hun ikke vil tisse i bleen er ikke til at vide. Men det er vigtigt, at huske, at selvom I ikke blev sure eller skældt ud så har hun set, at det krævede en del arbejde at ordne det. Og derfor kan hun god have lavet en kobling til det at tisse i ble hjemme.
Så det er vigtigt at I får ændret hendes "frygt" og det kan i for eksemplet gøre ved at give hende noget hun gerne vil have når hun har tisset.
Jeg håber det giver mening. Ellers er du velkomme til at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk
Anmeld
Citér