Erfaring med videregående udd. fjernstudie og børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.210 visninger
7 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. marts 2018

Anonym trådstarter

Jeg skriver fordi jeg er lidt i en krise lige nu..

Sagen er den at jeg ikke har anden uddannelse end en hf enkeltfag (fuld hf på nær eksamens projekt). 

Og derudover så har jeg et barn i børnehavealderen som ofte er syg. Jeg har et lille netværk til hjælp i sådanne tilfælde, som ofte ikke har mulighed for at hjælpe. Min mor arbejder, og kan ikke bare tage fri, og min søster går hjemme, men er syg og kan ikke overskue at passe mit barn ret længe af gangen. Derfor er jeg oftest nødt til at tage fri når mit barn er syg. H*n er ramt af noget der hedder cyklisk feber, hvilket vil sige at der fast er feber 1-2 dage om måneden. Og derudover er h*n en ren magnet overfor småsygdomme, som forkølelser og virusser, hvor h*n tydeligt ikke er frisk nok til børnehave. - Og det er ikke bare fordi jeg er hønemor, det er virkelig høj feber og stærkt nedsat energi niveau.

Det gør det ærlig talt pisse svært at tage en uddannelse hvor der er mødepligt man-fre og ingen mulighed for at arbejde hjemmefra! Og jeg er så ked af det! Jeg vil virkelig gerne have en uddannelse, være et godt forbillede, og tjene mine egne penge!

Derfor søger jeg nu erfaringer med at tage en vidderegående uddannelse som fjernstude...
Jeg overvejer særligt lærer og sygeplejerske uddannelserne. Både fordi jeg synes det er nogle spændende fag, og med mulighed for spændende videre uddannelse.

Kom derfor gerne med jeres erfaringer og gode råd!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Du kan ikke tabe noget på at prøve! Meld dig til og se hvordan det går! ❤️

Anmeld Citér

12. marts 2018

Anonym

Jeg har selv læst mit sidste år på lærerstudiet som fjernstuderende. 
Jeg havde på det tidspunkt min datter på 2 og baby i maven.
Det var dejligt at man ikke behøvede at være til undervisning fra 8-16 mandag-fredag, med kvalme og bækkenløsning og jeg havde en helt særlig frihed med det ældste barn. DOG skal man være meget opmærksom på det altså kræver en del selvdisciplin at være fjernstuderende. 
Der er MEGET læsning og skønt man har studiegrupper, som man kan skype og på anden vis sparre med, så sidder man selv med meget af stoffet. 
Der er 1 studiedag om måneden, hvor man fra 8-16 sidder og får vist praktiske eksempler på det læste stof og man forsøger via øvelser og forberedte opgaver, at gennemgå hoveddele af stoffet. 
Der er fordele og ulemper ved alt og jeg så flest fordele ved dagstudiet, da det giver noget helt specielt at gennemgå det faglige stof med sine medstuderende, da man i samspil med dem, får bragt nye perspektiver på det faglige, som man måske ikke selv havde overvejet. Samtidig udvikler man sig også enormt meget under en videregående uddannelse og for mig gav det rigtig meget at lære hvem jeg er i samspil med andre 'voksne' mennesker. 

Jeg synes du skulle tage til åbent hus på de uddannelser, du overvejer at søge ind på. Det er tit rart at få vendt de tanker du har, med nogen der står midt i det. 

Anmeld Citér

12. marts 2018

JC2014

Profilbillede for JC2014

Jeg læser på den 100 % digitale læreruddannelse, og jeg startede på den da min søn var et halvt år. Han er en meget sensitiv dreng, og det gav mig mulighed for at holde ham hjemme til han var næsten halvandet. Jeg venter nu lillebror, og forventer endnu engang at fortsætte mit studie under min barsel. På den 100 % digitale er der ingen studiedage og ingen kontakt med medstuderende. Der er dog praksissamarbejde nogle dage hvert semester (hvor min mand tog omsorgsdage/ferie for at passe vores dreng) hvor man skal ud og undervise, samt den almindelige praktik der er i forbindelse med læreruddannelsen. Dog er den 100 % digitale virkelig fleksibel, og rækkefølgen på modulerne er ikke livsnødvendig at følge, og jeg har byttet om på nogle af dem så jeg ikke skal i længere praktik før lillebror også starter i dagpleje. Vi har heller ikke noget netværk i nærheden, men jeg har jo så alligevel min mand. Dog har storebror nogle særlige behov i forhold til blandt andet sin sensitivitet, og det gør også at han har brug for meget ro. For os kunne det ikke gå op på anderledes vis på nuværende tidspunkt. Jeg er enormt glad for at kunne have de her år så fleksible hvor mine børn er så små. Samtidig kan det godt være lidt ensomt i det daglige, fordi at jeg ikke rigtig ser så mange mennesker (storebror kan ikke klare så mange inputs, så vi kommer ikke så voldsomt meget ud). I forhold til det, glæder jeg mig nu til at komme på arbejdsmarkedet, selvom det desværre ikke bliver helt så rummeligt over for familielivet. Ja... og så kræver det selvfølgelig en vis portion selvdisciplin. For mig har det aldrig været noget problem, fordi at jeg generelt er rigtig glad for at studere og er meget glad for det faglige stof. Jeg finder langt det meste af det enormt spændende, så for mig har det aldrig været svært at komme i gang.

Anmeld Citér

12. marts 2018

Anonym trådstarter

JC2014 skriver:

Jeg læser på den 100 % digitale læreruddannelse, og jeg startede på den da min søn var et halvt år. Han er en meget sensitiv dreng, og det gav mig mulighed for at holde ham hjemme til han var næsten halvandet. Jeg venter nu lillebror, og forventer endnu engang at fortsætte mit studie under min barsel. På den 100 % digitale er der ingen studiedage og ingen kontakt med medstuderende. Der er dog praksissamarbejde nogle dage hvert semester (hvor min mand tog omsorgsdage/ferie for at passe vores dreng) hvor man skal ud og undervise, samt den almindelige praktik der er i forbindelse med læreruddannelsen. Dog er den 100 % digitale virkelig fleksibel, og rækkefølgen på modulerne er ikke livsnødvendig at følge, og jeg har byttet om på nogle af dem så jeg ikke skal i længere praktik før lillebror også starter i dagpleje. Vi har heller ikke noget netværk i nærheden, men jeg har jo så alligevel min mand. Dog har storebror nogle særlige behov i forhold til blandt andet sin sensitivitet, og det gør også at han har brug for meget ro. For os kunne det ikke gå op på anderledes vis på nuværende tidspunkt. Jeg er enormt glad for at kunne have de her år så fleksible hvor mine børn er så små. Samtidig kan det godt være lidt ensomt i det daglige, fordi at jeg ikke rigtig ser så mange mennesker (storebror kan ikke klare så mange inputs, så vi kommer ikke så voldsomt meget ud). I forhold til det, glæder jeg mig nu til at komme på arbejdsmarkedet, selvom det desværre ikke bliver helt så rummeligt over for familielivet. Ja... og så kræver det selvfølgelig en vis portion selvdisciplin. For mig har det aldrig været noget problem, fordi at jeg generelt er rigtig glad for at studere og er meget glad for det faglige stof. Jeg finder langt det meste af det enormt spændende, så for mig har det aldrig været svært at komme i gang.

Ej det lyder jo perfekt!

Det der praksissamarbejde, hvor i landet foregår det? Er det er fast sted man skal møde op, eller skal man finde noget i sit nærområde? Hvordan foregår det? 

Jeg er selv glad for at studere, og synes lærerfaget er enormt spændende. 

Hvor søger man optagelse til den 100% netbaserede? - Det lyder umiddelbart bare som det helt rigtige for mig!

Anmeld Citér

13. marts 2018

JC2014

Profilbillede for JC2014
Anonym skriver:

Ej det lyder jo perfekt!

Det der praksissamarbejde, hvor i landet foregår det? Er det er fast sted man skal møde op, eller skal man finde noget i sit nærområde? Hvordan foregår det? 

Jeg er selv glad for at studere, og synes lærerfaget er enormt spændende. 

Hvor søger man optagelse til den 100% netbaserede? - Det lyder umiddelbart bare som det helt rigtige for mig!

Selve UC Syd ligger i Haderslev, men alt kontakt med undervisere osv. kan klares via skype. Praksissamarbejdet foregår på folkeskoler rundt omkring. Du søger selv hvilke. Jeg har været en del forskellige steder efterhånden, og det har været meget givende. Vi skal selv kontakte skolerne, men nogle gange har jeg oplevet at de allerede har haft så mange lærerstuderende i praktik, at de ikke har haft tid til at jeg kom i den ønskede periode. Det er endnu ikke alle skoler der kender ret meget til den netbaserede uddannelse (den er ret ny), og det er stadig lidt som om at de dagsstuderende på den ''fysiske'' uddannelse stadig har lidt fortrinsret til stederne fordi at det er deres skoler der sørger for at de kommer ud i praktik, mere end at de selv skal gøre ret meget for det. Det er nok cirka det største minus på uddannelsen synes jeg, men ellers har skolerne været meget åbne når jeg har været ude, og det har været så fedt at komme ud og prøve forskellige undervisningsforløb som jeg selv har planlagt af. Det får man slet ikke lov til i samme grad på den fysiske. 

Her er et link hvor der står lidt mere, også vedrørende at søge optagelse.

https://www.ucsyd.dk/uddannelser/laerer/den-digitale-laereruddannelse

Anmeld Citér

13. marts 2018

Anonym trådstarter

JC2014 skriver:

Selve UC Syd ligger i Haderslev, men alt kontakt med undervisere osv. kan klares via skype. Praksissamarbejdet foregår på folkeskoler rundt omkring. Du søger selv hvilke. Jeg har været en del forskellige steder efterhånden, og det har været meget givende. Vi skal selv kontakte skolerne, men nogle gange har jeg oplevet at de allerede har haft så mange lærerstuderende i praktik, at de ikke har haft tid til at jeg kom i den ønskede periode. Det er endnu ikke alle skoler der kender ret meget til den netbaserede uddannelse (den er ret ny), og det er stadig lidt som om at de dagsstuderende på den ''fysiske'' uddannelse stadig har lidt fortrinsret til stederne fordi at det er deres skoler der sørger for at de kommer ud i praktik, mere end at de selv skal gøre ret meget for det. Det er nok cirka det største minus på uddannelsen synes jeg, men ellers har skolerne været meget åbne når jeg har været ude, og det har været så fedt at komme ud og prøve forskellige undervisningsforløb som jeg selv har planlagt af. Det får man slet ikke lov til i samme grad på den fysiske. 

Her er et link hvor der står lidt mere, også vedrørende at søge optagelse.

https://www.ucsyd.dk/uddannelser/laerer/den-digitale-laereruddannelse

Så man skal faktisk ikke møde op i Haderslev udover til eksamner?

Jeg havde kun fundet noget netbaseret i hvor man alligevel 1-2 gange om måneden skulle være i nørre nissum 3 dage, hvilket ikke ville fungere for mig..

Anmeld Citér

14. marts 2018

JC2014

Profilbillede for JC2014
Anonym skriver:

Så man skal faktisk ikke møde op i Haderslev udover til eksamner?

Jeg havde kun fundet noget netbaseret i hvor man alligevel 1-2 gange om måneden skulle være i nørre nissum 3 dage, hvilket ikke ville fungere for mig..

Reelt set behøver ud ikke at møde op i Haderslev i forbindelse med dine eksaminer (jeg har dog gjort det, fordi at jeg synes at det er noget andet at sidde fysisk ansigt til ansigt med folk end at skype). Du kan sagtens tage dem over nettet. Det gør langt de fleste af dem der læser den og til dagligt bor i udlandet. For dem er der dog stadig det krav at de skal tage mindst 1 fuld praktik på en folkeskole i DK.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.