Glidende overgang og særligt behov

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.115 visninger
2 svar
0 synes godt om
1. marts 2018

Anonym trådstarter

Jeg efterlyser erfaringer fra andre, eller gode råd. Min søn med autisme starter i glidende overgang i en alm folkeskole til april. Hans støttepædagog følger med i nogle timer i den første tid, men det er kun sporadiske tidspunkter og ikke hver dag. Jeg er blevet meget nervøs for overgangen fra børnehave til skolen, som han slet ikke kender - og de kender ikke ham. Overleverings samtalen er planlagt til at være ugen efter at han er startet, fordi pædagogen fra glidende overgang vil se ham/ få et indtryk af ham inden mødet. Jeg er i tvivl om, hvor vidt jeg kan tillade mig at kræve en samtale inden opstart, da jeg føler at der er ting de bør vide, inden jeg kommer med ham.  Han er dybt afhængig af, at der er nogen, der kan tage ham i hånden de første dage og hjælpe ham, da han er meget utryg og bange i sociale sammenhænge, hvor han ikke kender nogen. Hvis den person bliver mig, så tror jeg det bliver umuligt for ham at acceptere, at jeg ikke kan blive der hele tiden. Hvad har i andre med børn med særlige behov gjort?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2018

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Jeg efterlyser erfaringer fra andre, eller gode råd. Min søn med autisme starter i glidende overgang i en alm folkeskole til april. Hans støttepædagog følger med i nogle timer i den første tid, men det er kun sporadiske tidspunkter og ikke hver dag. Jeg er blevet meget nervøs for overgangen fra børnehave til skolen, som han slet ikke kender - og de kender ikke ham. Overleverings samtalen er planlagt til at være ugen efter at han er startet, fordi pædagogen fra glidende overgang vil se ham/ få et indtryk af ham inden mødet. Jeg er i tvivl om, hvor vidt jeg kan tillade mig at kræve en samtale inden opstart, da jeg føler at der er ting de bør vide, inden jeg kommer med ham.  Han er dybt afhængig af, at der er nogen, der kan tage ham i hånden de første dage og hjælpe ham, da han er meget utryg og bange i sociale sammenhænge, hvor han ikke kender nogen. Hvis den person bliver mig, så tror jeg det bliver umuligt for ham at acceptere, at jeg ikke kan blive der hele tiden. Hvad har i andre med børn med særlige behov gjort?

Jeg ville helt sikkert kræve en samtale inden opstart. Sørg for, at være helt klar på, hvad han får af støtte - både på SFOen og når han starter i skole.

Nu har min søn godt nok ADHD og på trods af at jeg forberedt skolen på det og han fik noget støtte var det slet ikke godt nok. Han går i dag i 3 klasse i en gruppeordning.

Set i bagspejlet skulle jeg have været mere krævende og opsøgende.

Håber det bedste

Anmeld Citér

2. marts 2018

Anonym trådstarter

Hej MoarHvidovre

Tak for dit svar. Jeg blev bekræftet i, at jeg nok skal være mere opsøgende, så jeg har skrevet til pædagogen fra glidende overgang, at jeg gerne vil have en samtale med hende. Så må jeg tage den derfra

Tak

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.