Ny eller brugt autostol

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.138 visninger
6 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. februar 2018

2018

Jeg ved ikke om det er mig er for kritisk eller om det bare handler om min usikker når det kommer til sikkerheden på brugt autostol jeg er blev rådet af flere til af køb en brugt forbi der er penge af spar nu er penge ikke alt for mig men det er sikkerhed tilgænglig og selvom der er mange til salg på brugt mærke der umeldbart ser ud til af værre i god stand tænker jeg også det er vel ikke alle skader der kan se med det blåt øje 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2018

Allenavnevartaget

Jeg er ikke i tvivl om at langt størstedelen af de autostole der sælges brugt, er gode og reelle nok. Men jeg tror også der er enkelte folk der sagtens kunne finde på at videresælge en skadet autostol. Og nej, det er ikke alle skader der kan ses, derfor skal en autostol altid kasseres hvis den har været indvolveret i et biluheld.

Jeg ville ikke turde købe brugt autostol af en fremmede. Jeg har så også pengene til at betale mig til den sikkerhed og tryghed der er i at købe en ny. Jeg ville dog godt turde købe autostol af en jeg kendte og stolede på.

Anmeld Citér

16. februar 2018

Abracadabra

Autostolen skal sørge for, at barnet ikke flyver rundt i bilen ved ulykker. Det er bilens karrosseri, der skal afbøde sammenstød. 

Ville du turde at købe en brugt bil? Hvis ja, tør du også at købe en brugt autostol.

Anmeld Citér

16. februar 2018

Allenavnevartaget

Abracadabra skriver:

Autostolen skal sørge for, at barnet ikke flyver rundt i bilen ved ulykker. Det er bilens karrosseri, der skal afbøde sammenstød. 

Ville du turde at købe en brugt bil? Hvis ja, tør du også at købe en brugt autostol.

Men autostolen skal da så sandelig kunne holde barnet på plads, ellers kunne vi jo lige så godt spænde barnet fast med reb og bånd, istedet for at ofre en dyr stol. 

Hvis det bare handlede om at stolen skulle holde barnet, så ville alle de tests som stole udsættes for være overflødige. 

Det hjælper jo ikke meget hvis stolen har et svagt punkt og knækker lige så snart den bliver udsat for selv den mindste ekstra belastning. Og det vil den helt automatisk blive under en kollision.

Ikke at jeg siger man skal holde sig fra brugte autostole - der er udelukkende din påstand om at stolen kun skal holde barnet på plads, som jeg forholder mig kritisk til.

Anmeld Citér

17. februar 2018

Abracadabra

Allenavnevartaget skriver:

Men autostolen skal da så sandelig kunne holde barnet på plads, ellers kunne vi jo lige så godt spænde barnet fast med reb og bånd, istedet for at ofre en dyr stol. 

Hvis det bare handlede om at stolen skulle holde barnet, så ville alle de tests som stole udsættes for være overflødige. 

Det hjælper jo ikke meget hvis stolen har et svagt punkt og knækker lige så snart den bliver udsat for selv den mindste ekstra belastning. Og det vil den helt automatisk blive under en kollision.

Ikke at jeg siger man skal holde sig fra brugte autostole - der er udelukkende din påstand om at stolen kun skal holde barnet på plads, som jeg forholder mig kritisk til.

Autostolens primære opgave er fadtspænding. Det er metallet i bilen, der skal afbøde sammenstødet - ikke tynd plastik og flamingo! Det er vi da helt enige om, ikke? 

Derfor handler det om seler og om, hvordan barnet sidder. Hvis selerne ikke bruges korrekt er autostolen helt ligegyldig.

Jeg tillægger ikke 'usynlige skader' på en autostol nogen betydning - andet end økonomisk.

Anmeld Citér

17. februar 2018

Allenavnevartaget

Abracadabra skriver:

Autostolens primære opgave er fadtspænding. Det er metallet i bilen, der skal afbøde sammenstødet - ikke tynd plastik og flamingo! Det er vi da helt enige om, ikke? 

Derfor handler det om seler og om, hvordan barnet sidder. Hvis selerne ikke bruges korrekt er autostolen helt ligegyldig.

Jeg tillægger ikke 'usynlige skader' på en autostol nogen betydning - andet end økonomisk.

Jo, vi er enige om at det er selve bilen der skal afbøde stødet, men plastikken og flamingoen i autostolen, skal holde baby på plads. Hvilket vi vist også er ret enige om. - det vi så ikke er enige om, er at dette plastik og flamingo som autostolen er lavet af, det kan gå i stykker. Pg gør det det så er baby lige pludselig ikke ret meget fastspændt mere. Hvis der er en usynlig svaghed i plastikken, bilen bliver påkørt og autostolen dermed bliver udsat for ekstra belastning (hvilket den gør fordi den skal gribe en baby, kan blive ramt af flyvende genstande osv), så kan du stå med en knækket autostol og en baby der alligevel er fløjet rundt i bilen.

Det er ikke så svært at sætte sig ind i autostolene egentlige betydning. Se nogle crash tests af godkendte autostole og så dem der ikke er godkendte. Så kan du se at det ikke kun handler om at spænde en baby fast.

Anmeld Citér

17. februar 2018

Abracadabra

Hvis Rådet for Større Færdselssikkerhed mener, at brugt er OK, så er det nok OK.

https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/udstyr/ECE9121809/koeb-af-brugt-autostol-det-skal-du-se-efter/

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.