Eksperthjælp: For stort alkoholforbrug

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

595 visninger
0 svar
0 synes godt om
16. februar

Gitte Sander

kære Gitte

jeg skriver til dig før at hører hvordan jeg skal gør.
jeg har været samme med min kæreste i snart 8 år siden 3 g og vi er nu 27 og 31 har en pige sammen 3 år. Alkohol har været et af de sværre mens her hjemme. kærsten mor har haft stor problemer med det. så det flyder meget.
jeg synes til tider at kærsten drikker meget. når jeg siger det svar han at jeg ikke har en normal syn på det med alkohol..(pga min seng far havde alkohol problemer. )
mit syn er sådan her.
det er ikke okay at drikke en hel flaske rød vin en alm onsdag. mandag. trisdag selv...
eller at man drikker 2-4 øl dagen efter...
nu har vi være på ferie (Paris ) i 10 dage. hvor han selv drak 1 flaske vin og en stor øl om aften. ud over det vi fik til aftensmaden 4 glas ca. 1 øl til frokosten når vi var ude...
Han er en mand der aldrig kunne finde på at Tak nej til en øl el.

Han er en dejlige og sød mand/får.
har det sådan jeg ikke har lyst til vi har alkohold her hjemme. for så ved jeg med 100 % at han selv kan drikke uden at sig noget...
Han spiller computer og der sider at det er hygge at ha en lille buzz når han spiller.
men det her gør mig efter hånden på kan næsten ødelægge min dag eller aften. Vi har snakke meget om det. Vi er åbne om ting. tror jeg er der hen nu hvor jeg synes det er forkert. også vil jeg ha ret... og sådab skal det jo ikke være vel ?
jeg siger nogle gang ikke noget at drikke i aften til ham... (ih ha hvor er det bare ufedt ) kan slet ikke forstå. Han ikke kan se hvad jeg mener.

jeg har ikke længer lyst til at tag et glas med ham. jeg er flyt op (jeg ved ikke om du forstår mig ) om fredagen fx. men når jeg ved han har drukket trisdag onsdag og torsdag. synes jeg sku ikke det er fedt. eller at det er noget særlig.
hvad skal vi/jeg gør er det mit syn der galt på den ?

Gittes svar

Hej Metteis,

Du har fuldstændigt ret, hvis han drikker det du skriver her, så er han alkoholiker. Han kan jo prøve at teste om han er afhængig af alkohol ved at beslutte sig for at i marts måned må han slet ikke drikke noget alkohol. Hvis det bliver et problem, er han afhængig af alkohol. Og det er jeg næsten sikker på at han er ud fra hvad du skriver.

Alkoholikere er ofte meget søde og dejlige mennesker, men de er desværre også tit meget urealistiske når det kommer til deres eget alkoholforbrug. De bruger forsvarsmekanismen "benægtelse" og benægter både overfor andre, men desværre også overfor sig selv problemets omfang. Derfor har partnere til alkoholikere ofte en mere realistisk beskrivelse af hvor meget der rent faktisk bliver drukket. Og derfor er det også ofte i første instans vigtigt at man som pårørende holder den, der drikker for meget, fast på hvad det reelle forbrug er, for hvis du bare acceptere det og lader som ingenting, så bliver du det der kaldes medmisbruger.

På den måde tænker jeg, at du må ikke give op. Der er et problem og det er godt og sundt, at du ser det og vil gøre noget for at det skal blive anderledes.

I ved begge hvordan det er at være barn af en forældre med alkoholproblemer, og derfor kan I også forestille jer, hvordan det er for jeres datter. Det må være motiverende for at få gjort noget ved problemerne.

Jeg synes I skal tage fat om det og søge hjælp. Og hvor kan man gøre det henne? Ja, hvad angår selve problemet kan I gå til lægen eller på nærmeste alkoholambulatorie eller søg på google efter "alkohol behandling" og "nærmeste storby". Der findes også forskellige mere private behandlingssteder, som Minnesota og Anonyme Alkoholikere. Tag fat i en af dem, og jeg skriver med vilje "I", fordi det er godt hvis I begge tager derhen, fordi du kan hjælpe med at gå med og beskrive hvad det, du synes er et problem.

Det er jo noget, der kan gå stærkt ud over din mands helbred på sigt, men det kan så sandelig også gå ud over jeres datter at opleve sin far beruset i tide og utide, og det kan jo koste jeres parforhold, hvis ikke I får noget gjort ved det. Du er jo allerede ved at køre død i problematikken.

Og så er der en sidste hjælp, som I også kan kontakte, prøv at kigge på Tuba.dk, der kan man både få rådgivning og terapi, når man er barn af en alkoholiker og under 35 år.

Der er ikke noget glat med dig, det er en sund impuls der taler i dig omkring dette, som håber på bedre tilstande, og det ønsker jeg virkelig for jer begge, at I kommer til at opleve sammen. Jo før I kan få taget fat om det jo bedre.

Held og lykke med det,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.