1,5 år og kan ikke falde i søvn selv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

868 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. februar 2018

Dorthe1986

Hej alle

Jeg har en lille pige på 1,5 år. En dejlig, glad og meget aktiv lille pige  Hun kan ikke falde i søvn selv endnu. Om dagen falder hun i søvn ved at far går og vugger hende og så lægger hende (han er hjemmegående med hende). Men om aftenen er det mig, der putter, da hun ikke kan falde i søvn uden at blive ammet. Det er ikke et problem at hun stadig gerne vil amme - slet ikke. Og det er som sådan heller ikke noget problem at hun har brug for trygheden enten ved bryst eller at blive vugget i armen for at sove. Men på et tidspunkt skal amningen jo stoppe, og så ville det da være dejligt for hende at hun havde lært at falde i søvn selv.

Hvordan ville i lære en så stor pige at falde i søvn selv?

Hun sover altid i min seng, hun bruger ikke sut eller har nogen interesse i et krammedyr.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2018

anonym12

Dorthe1986 skriver:

Hej alle

Jeg har en lille pige på 1,5 år. En dejlig, glad og meget aktiv lille pige  Hun kan ikke falde i søvn selv endnu. Om dagen falder hun i søvn ved at far går og vugger hende og så lægger hende (han er hjemmegående med hende). Men om aftenen er det mig, der putter, da hun ikke kan falde i søvn uden at blive ammet. Det er ikke et problem at hun stadig gerne vil amme - slet ikke. Og det er som sådan heller ikke noget problem at hun har brug for trygheden enten ved bryst eller at blive vugget i armen for at sove. Men på et tidspunkt skal amningen jo stoppe, og så ville det da være dejligt for hende at hun havde lært at falde i søvn selv.

Hvordan ville i lære en så stor pige at falde i søvn selv?

Hun sover altid i min seng, hun bruger ikke sut eller har nogen interesse i et krammedyr.

Hvad mener du med at falde i søvn selv? Er det bare uden amning? For det ville jeg ikke være bekymret over. Jeg ammede i søvn indtil jeg ikke havde lyst til at amme mere (han var omkring 19 mdr) og så faldt han i søvn med sut og med en af os liggende ved siden af. Sådan falder han stadig i søvn (han er  27 mdr nu). 

Næste step bliver at han skal lære at falde i søvn uden sut, men det skal også nok gå. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg synes du skal kigge på din datter. Hun lyder meget afhængig af tryghed, hvilket jo er helt normalt. Jeg vil sige, når hun både ammes og sover i jeres seng med jer - så er det et MEGET stort skridt pludselig at lære hende at falde i søvn selv. 

Hvad med at lære hende at sove i egen seng først?.. Altså ikke alene, men hvor hun ammes i jeres seng, puttes i egen seng, får en sang, kys og kram og holder dig i hånden mens hun ligger i egen seng. Herhjemme er reglen at man falder i søvn i egen seng, men vågner man om natten og vil op i mor og fars seng, så er man velkommen til det. 

I mit hoved, når de skal lære at sove selv - så skal de først lære at finde tryghed i deres egen seng (hvor der også er tremmer på hihi).. Finde trygheden selv og hvor de har deres eget sted, og når det så er sket kan de lære at falde i søvn selv. 

Vi har siden han var 1 år kørt med at han sov i egen seng men at vi blev derinde til han sov. Nu, hvor han lige er blevet 2 år, har vi indført at han selv falder i søvn. Det fungerer super godt - men han elsker også sin egen seng og alle sine bamser osv. Han får sang, kys, nus osv i vores seng, og så kommer han i hans egen, får mere kys og kram og så går jeg ud - og han sover indenfor 10-15min. Men vi ventede også til det helt rigtige tidspunkt, hvor han var klar til det - og det synes jeg ikke det lyder til at din datter er. 

Min anbefaling er at prøve at indføre at hun skal sove i egen seng, men hvor I stadig er i rummet indtil hun sover. Det er ikke ligeså voldsomt som hvis hun Både ville skulle lære at sove i egen seng OG sove selv. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

Dorthe1986

anonym12 skriver:

Hvad mener du med at falde i søvn selv? Er det bare uden amning? For det ville jeg ikke være bekymret over. Jeg ammede i søvn indtil jeg ikke havde lyst til at amme mere (han var omkring 19 mdr) og så faldt han i søvn med sut og med en af os liggende ved siden af. Sådan falder han stadig i søvn (han er  27 mdr nu). 

Næste step bliver at han skal lære at falde i søvn uden sut, men det skal også nok gå. 

Nej jeg er såmænd heller ikke bekymret. Havde bare tænkt, gad vide hvad vi gør når hun ikke længere vil ammes. Har en dreng på 6 år, men han var bare anderledes med alt det der, så der nåede vi aldrig til at tænke på de her ting :-)

Anmeld Citér

12. februar 2018

Dorthe1986

Oddi skriver:

Jeg synes du skal kigge på din datter. Hun lyder meget afhængig af tryghed, hvilket jo er helt normalt. Jeg vil sige, når hun både ammes og sover i jeres seng med jer - så er det et MEGET stort skridt pludselig at lære hende at falde i søvn selv. 

Hvad med at lære hende at sove i egen seng først?.. Altså ikke alene, men hvor hun ammes i jeres seng, puttes i egen seng, får en sang, kys og kram og holder dig i hånden mens hun ligger i egen seng. Herhjemme er reglen at man falder i søvn i egen seng, men vågner man om natten og vil op i mor og fars seng, så er man velkommen til det. 

I mit hoved, når de skal lære at sove selv - så skal de først lære at finde tryghed i deres egen seng (hvor der også er tremmer på hihi).. Finde trygheden selv og hvor de har deres eget sted, og når det så er sket kan de lære at falde i søvn selv. 

Vi har siden han var 1 år kørt med at han sov i egen seng men at vi blev derinde til han sov. Nu, hvor han lige er blevet 2 år, har vi indført at han selv falder i søvn. Det fungerer super godt - men han elsker også sin egen seng og alle sine bamser osv. Han får sang, kys, nus osv i vores seng, og så kommer han i hans egen, får mere kys og kram og så går jeg ud - og han sover indenfor 10-15min. Men vi ventede også til det helt rigtige tidspunkt, hvor han var klar til det - og det synes jeg ikke det lyder til at din datter er. 

Min anbefaling er at prøve at indføre at hun skal sove i egen seng, men hvor I stadig er i rummet indtil hun sover. Det er ikke ligeså voldsomt som hvis hun Både ville skulle lære at sove i egen seng OG sove selv. 

Åh nej jeg har slet heller ikke tænkt mig at tage trygheden fra hende. Det var mere ment som nogle værktøjer til, når hun selv begynder at vælge amning fra. Det fik jeg nok ikke formuleret for godt

Hun er nemlig en pige, der finder stor ro og tryghed i den amning til at falde i søvn ved. Og det er jeg helt med på. Tænkte bare hvad dælen gør jeg når amning ikke længere er et hit

Men tror det er en god ide, som du foreslår at lære hende at sove i egen seng, som det første skridt.

Anmeld Citér

12. februar 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi
Dorthe1986 skriver:

Åh nej jeg har slet heller ikke tænkt mig at tage trygheden fra hende. Det var mere ment som nogle værktøjer til, når hun selv begynder at vælge amning fra. Det fik jeg nok ikke formuleret for godt

Hun er nemlig en pige, der finder stor ro og tryghed i den amning til at falde i søvn ved. Og det er jeg helt med på. Tænkte bare hvad dælen gør jeg når amning ikke længere er et hit

Men tror det er en god ide, som du foreslår at lære hende at sove i egen seng, som det første skridt.

Når okay- jamen det er jo fint så. 

Tja, når hun en dag vælger amningen fra er det fordi hun er klar til det. Og så finder hun tryghed i noget andet. Hvis du har besluttet at hun selv skal vælge amningen fra, så skal det nok gå helt smertefrit.

Nogle gange regulerer børnene det helt selv. Og hvem ved, måske er det egentlig mest nærheden med dig hun foretrækker - og den kan du jo nemt give den dag hun ikke ammes mere.. 

Nogle gange er vores børn sejere end vi lige tror. Vi troede at det ville blive en kæmpe kamp at få vores søn til at sove selv. Vi havde ryddet en hel weekend fordi nu skulle vi igang med det projekt. Det tog seriøst 10 min så faldt han i søvn selv. Hvor vi havde troet det havde været en kæmpe kamp. Så det skal nok gå, når hun vælger det fra er det fordi hun er klar til noget nyt   

Anmeld Citér

12. februar 2018

anonym12

Dorthe1986 skriver:

Nej jeg er såmænd heller ikke bekymret. Havde bare tænkt, gad vide hvad vi gør når hun ikke længere vil ammes. Har en dreng på 6 år, men han var bare anderledes med alt det der, så der nåede vi aldrig til at tænke på de her ting :-)

Hvis i lader hende selvafvænne, så ville jeg slet ikke være bekymret. Så fravælger hun fordi hun er klar. Det er straks værrer når vi tager beslutningen for dem. Jeg frygter lidt når sutten skal ryge i løbet af det næste års tid. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

migxher

Jeg vil bare lige sige at vores dreng på 2,10 altså ikke kan falde i søvn selv (: Da vi stoppet med putteflasken da han var 18 måneder lavet vi det bare om til at vi sad hos ham til han faldt i søvn. Sådan gør vi stadig. Jeg er så småt begyndt at øve med ham at jeg går ud lidt og så ligger han selv i soveværelset. Jeg er lige begyndt i skole og mangler lidt aftenen til at lave lektier, så derfor øver vi lidt at falde i søvn selv.  
Til at starte med hed det at jeg lige gik på toilet og kom ind når han kaldte. Nu står jeg udenfor døren og ligger vasketøj sammen, så han kan se og høre mig mens han falder i søvn. Nogen dage virker det og andre ikke. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

Skouboe

Du overfører den tryghed hun får fra dig og amning, til noget andet - stille og roligt.

Fx kan du købe en speciel nusseklud eller bare en helt almindelig stofble (denne valgte vi, fordi det er som regel til at skaffe istedet for den ene specielle bamse), eller en t-shirt, du har sovet med et par dage og ligge sammen med hende når du ammer i søvn. Den bliver efterhånden en del af ritualet, så når du ikke ammer mere er kluden der stadig. Efter noget tid, kan du skifte til en ren stofble, for så betyder det ikke så meget at det lige er den der lugter af mor og mælk, så er det nok at kluden bare er der.

Og når så hun skal i sin egen seng, er det ikke så vigtigt om mor ligger ved siden af, for kluden er der jo, lige til at gemme hovedet i, og trække hen over øjnene eller hvad man nu har lyst til - og den giver altid tryghed og får en til at slappe af...

Faktisk brugte mine piger en nusse-ble helt op i børnehaven, og det beroligede dem altid - de havde den liggende i deres skab, og hvis de blev kede eller var meget trætte, fik de altid lov til at sidde lige så stille med deres stof-ble og det gav dem SÅ meget tryghed. Og fordi det var en helt almindelig stofble, var der ikke problemer som fx at man ikke måtte medbringe egen bamse, eller at man havde glemt bamsen eller lignende... de skulle bare have en stofble... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.