Åh de bekymringer 
Min dejlige lille dreng er 7 uger gammel i dag, og han smiler ikke bevidst endnu. Eller måske, jeg er ærlig talt i tvivl. Jeg synes jo at læse, at det typisk starter ved 5-6 ugers alderen. I dag har jeg set ham smile vidst 3 gange, hvor jeg har pludret ham frem til det, men han ser mig ikke i øjnene, imens han smiler, så derfor bliver jeg i tvivl om, om det er bevidst. De to af gangen havde jeg lavet kæmpemyssere på hans kinder imens jeg pjattende sagde "Muamuamuamua", og så smilede han stort helt op i øjnene, men kiggede den anden vej. Den tredje gang kyssede jeg løs på hans mave, og så smilede han - men igen, han så mig ikke i øjnene imens.
Vi kan sagtens have øjenkontakt med ham, men det er meget sådan som han nu lige lyster det. Altså han kan ikke som sådan lokkes til det, det skal ske spontant fra hans side. Men så kan han også et stykke tid - Fx den anden aften, da fik jeg vidst sunget 4 vers af se min kjole for ham, før han kiggede væk.
Men lyder det normalt nok? Som sagt er jeg ikke sikker på, at smilene er bevidst.
Jeg havde sundhedsplejerske tidligere på ugen. Hun sagde, at man for det første plejer at sige, at når et barn er indlagt efter fødslen, så plejer man at trække indlæggelsestiden fra barnets udvikling. I det perspektiv er han dermed lige under 6 uger. Han havde infektion, fik drop, lå i lys osv. efter fødslen.
Derudover sagde han, at når et barn er født før termin (ikke for tidligt, bare før termin), så kan de godt være tilsvarende langsomme i deres udvikling. Han er født 2.5 uge før termin.
Så hvis det stemmer, er han vel teknisk set kun 4 uger gammel udviklingsmæssigt, men?
Jeg bør jo nok bare lytte til min SP, men man bliver jo alligevel bekymret, og vil høre om andre har haft børn, der var lidt langsomme til at komme i gang med den slags?