Smiler (måske) ikke bevidst endnu

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.594 visninger
4 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. februar 2018

Anonymor

Åh de bekymringer

Min dejlige lille dreng er 7 uger gammel i dag, og han smiler ikke bevidst endnu. Eller måske, jeg er ærlig talt i tvivl. Jeg synes jo at læse, at det typisk starter ved 5-6 ugers alderen. I dag har jeg set ham smile vidst 3 gange, hvor jeg har pludret ham frem til det, men han ser mig ikke i øjnene, imens han smiler, så derfor bliver jeg i tvivl om, om det er bevidst. De to af gangen havde jeg lavet kæmpemyssere på hans kinder imens jeg pjattende sagde "Muamuamuamua", og så smilede han stort helt op i øjnene, men kiggede den anden vej. Den tredje gang kyssede jeg løs på hans mave, og så smilede han - men igen, han så mig ikke i øjnene imens.

Vi kan sagtens have øjenkontakt med ham, men det er meget sådan som han nu lige lyster det. Altså han kan ikke som sådan lokkes til det, det skal ske spontant fra hans side. Men så kan han også et stykke tid - Fx den anden aften, da fik jeg vidst sunget 4 vers af se min kjole for ham, før han kiggede væk.

Men lyder det normalt nok? Som sagt er jeg ikke sikker på, at smilene er bevidst.

Jeg havde sundhedsplejerske tidligere på ugen. Hun sagde, at man for det første plejer at sige, at når et barn er indlagt efter fødslen, så plejer man at trække indlæggelsestiden fra barnets udvikling. I det perspektiv er han dermed lige under 6 uger. Han havde infektion, fik drop, lå i lys osv. efter fødslen.

Derudover sagde han, at når et barn er født før termin (ikke for tidligt, bare før termin), så kan de godt være tilsvarende langsomme i deres udvikling. Han er født 2.5 uge før termin.

Så hvis det stemmer, er han vel teknisk set kun 4 uger gammel udviklingsmæssigt, men?

Jeg bør jo nok bare lytte til min SP, men man bliver jo alligevel bekymret, og vil høre om andre har haft børn, der var lidt langsomme til at komme i gang med den slags?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2018

CinemaStrange

Uden at være ekspert eller noget tænker jeg det lyder fuldstændigt normalt 

Kan huske med min datter at det var meget svært at se forskel på hvad der var bevidst og ubevidst i starten. Det var først efter flere uger med det der nok var bevidste/sociale smil,  at vi var helt sikre på at det var. På samme måde kan jeg også huske at jeg bekymrede mig lidt for det med øjenkontakten, det var ligesom du beskriver,  kun når det passede hende de første måneder. 

Anmeld Citér

10. februar 2018

Stivdie

Hej du,

Mine to piger er født hhv. i 37+5 og 36+6, har begge ligget lige omkring 2500 g og været indlagt 3 dage efter fødslen. Begge har først smilet omkring de 8 uger (efter fødselsdato).

Så vidt Jeg har læst mig til, kigger baby de første mange uger mest på ydre konturer, og først omkring tigerspringet (fra terminsdato) ved de 12 uger, begynder de at studere indre konturer (øjne, næse, mund) rigtigt. Så indtil da vil øjenkontakt ofte føles flygtigt.

Med andre ord tror jeg din bebs opfører sig helt normalt  

Anmeld Citér

10. februar 2018

HvidSne

Min pige nåede lige at blive 8 uger, inden hun smilede bevidst. Sundhedsplejersken var ikke bekymret, selvom jeg var begyndt at blive lidt bekymret. 

På alle andre punkter har min pige været fremmelig (tidlig stærk øjenkontakt, holdt hovedet selv hurtigt, grinte tidligt, osv.), men bare ikke med det med at smile. Og hun var født til tiden.

Så det skal nok komme

Anmeld Citér

10. februar 2018

Allenavnevartaget

Det lyder helt normalt.

Når man beregner hvornår baby skal kunne de forskellige ting, og faktisk også hvornår udviklingsspringene rammer, så er det nemmere at gå ud fra terminsdatoen end fødselsdatoen. Er barnet født 2,5 uge for tidligt, skal du trække den tid fra, da de uger jo blev taget fra baby inde i maven. På samme måde vil en baby født over termin, ofte ramme udviklingsspringene før tid.

Når baby både er indlagt og født før termin, trækker man ikke indlæggelsestiden fra. Medmindre baby er indlagt til efter terminsdato. I dit tilfælde er det så kun de 2,5 uge (så vidt jeg husker du skrev), der skal trækkes fra. Men det gør jo også baby nok yngre til at det er helt normalt at smilene er sparsomme og ikke kommer sammen med øjenkontakt. Det behøver de heller ikke lige nu, da baby stadig ikke forstår årsagen til et smil. Bare blev ved med at smil til baby når der er øjenkontakt, og så skal han nok begynde at efterligne før eller siden.

Der er i hvert fald ingen grund til bekymring  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.