Baby på 9 måneder spiser ofte om natten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.657 visninger
5 svar
2 synes godt om
31. januar 2018

Nel

Hej alle

Jeg har brug for jeres erfaringer :-)

Min datter på knapt 9 måneder spiser rigtig ofte om natten. Hun får flaske.

lige for tiden ser hendes rytme nogenlunde sådan her ud:

19: får flaske inden sengetid - MME blandet med vælling. Hun spiser så meget hun vil, jeg laver altid for meget.

22: vil have flaske igen - får 100 ml

00-01 - 100 ml igen

04-05: får 60 ml.

06-06.30: står op.

Det er bestemt ikke med min gode vilje at hun får så mange. Vi trappede for nogle uger siden ned fra 120 ml som hun fik 2-3 gange om natten, til 90 ml, efter opfordring fra sundhedsplejerske. Det har resulteret i at hun nu vågner langt oftere. Nægter vi at give hende flaske, ender det i massiv gråd.

Hun spiser rigtig fint med fast føde i løbet af dagen og får ofte kun én flaske med 60 ml. i inden sin eftermiddagslur.

Jeg er ved at blive vanvittig af det. Natten til idag ville hun have 4 (!!) flasker. Min søvnkvalitet er enormt dårlig og jeg har svært ved at falde i søvn, hvis jeg ved at "nu er der kun 45 min til at hun vil have mad igen". Jeg starter desuden på mit studie igen i næste uge og kommer derfor ikke til at kunne sove formiddagslure med hende mere, som jeg normalt gør for at indhente søvn.

Kom meget gerne med råd, især erfaringer vil jeg gerne høre om - noget der har virket!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2018

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Hmm.. hun har jo stadig et mælkebehov på ca 4-500 ml så vidt jeg husker. Kan hun være tørstig? Kan hun komme til at drikke mere om dagen, og så forhåbentlig ikke have behov om natten? Så kunne hun måske nøjes med godnatflaske og en flaske sen aften, inden du går i seng?

Anmeld Citér

31. januar 2018

Nel

Lea2787 skriver:

Hmm.. hun har jo stadig et mælkebehov på ca 4-500 ml så vidt jeg husker. Kan hun være tørstig? Kan hun komme til at drikke mere om dagen, og så forhåbentlig ikke have behov om natten? Så kunne hun måske nøjes med godnatflaske og en flaske sen aften, inden du går i seng?

Det har du sådan set ret i. Jeg har hele tiden tænkt, at det var fint at hun ikke efterspurgte mere mælk om dagen. Men måske hun har brug for mere om dagen for at sove om natten. Hun er helt klart sulten om natten, for hun spiser gerne de 100 ml. Vi forsøgte en enkel gang at tilbyde hende vand, det var ikke en succes.

Jeg vil prøve at give hende mere mælk i løbet af dagen de næste par dage på forsøgsordning. Tak for svar

Anmeld Citér

1. februar 2018

Lea2787

Profilbillede for Lea2787
Nel skriver:

Det har du sådan set ret i. Jeg har hele tiden tænkt, at det var fint at hun ikke efterspurgte mere mælk om dagen. Men måske hun har brug for mere om dagen for at sove om natten. Hun er helt klart sulten om natten, for hun spiser gerne de 100 ml. Vi forsøgte en enkel gang at tilbyde hende vand, det var ikke en succes.

Jeg vil prøve at give hende mere mælk i løbet af dagen de næste par dage på forsøgsordning. Tak for svar

Måske kan du bruge denne til noget: det er fra splj Helen Lyngs bog om børn og mad. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

1. februar 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg tror hun har brug for mere mælk om dagen. Så prøv og snig mere mælk ind. 

Min søn havde lidt samme problem, bare med amning da han var 10-11 måneder. Han har altid haft en god appetit og der har aldrig været begrænsninger på mælk. Men da han blev 11-12 måneder og SLET ikke gad spise rigtig mad, men i stedet spiste måske hver. 1-2 time om natten sagde vi stop. Det meste handlede formentlig om tryghed og hygge. Vi vurderede at hans store indtag af mælk om natten gjorde at han ikke gad spise noget i løbet af dagen. 

Så en weekend hvor vi ikke skulle noget tog vi mælken væk om natten. Det tog 2 nætter, hvor han vågnede og ville have mælk - men hvor vi sagde nej. Han blev tilbudt vand, og vi sang, nussede og gav tryghed på en anden måde via kram, kys og nærhed. 2 nætter, og så var det slut. Og derefter begyndte han hurtigt at sove igennem og spiste en del fast føde. 

Jeg siger ikke at det er nu for jer, for hun er kun 9 måneder, men hvis hun ikke selv regulerer det - og hvis det ikke forsvinger selvom du putter mere mælk om dagen, så kan det være i skal gå ind og regulerer det for hende. Når hun bliver 1 år og eventuelt starter i institution er det sindsygt vigtigt med den sammenhængende søvn, så det er også en motivation for at hun sover bedre. 

Ihvertfald værd at tage med til overvejelse

Anmeld Citér

2. februar 2018

Nel

Oddi skriver:

Jeg tror hun har brug for mere mælk om dagen. Så prøv og snig mere mælk ind. 

Min søn havde lidt samme problem, bare med amning da han var 10-11 måneder. Han har altid haft en god appetit og der har aldrig været begrænsninger på mælk. Men da han blev 11-12 måneder og SLET ikke gad spise rigtig mad, men i stedet spiste måske hver. 1-2 time om natten sagde vi stop. Det meste handlede formentlig om tryghed og hygge. Vi vurderede at hans store indtag af mælk om natten gjorde at han ikke gad spise noget i løbet af dagen. 

Så en weekend hvor vi ikke skulle noget tog vi mælken væk om natten. Det tog 2 nætter, hvor han vågnede og ville have mælk - men hvor vi sagde nej. Han blev tilbudt vand, og vi sang, nussede og gav tryghed på en anden måde via kram, kys og nærhed. 2 nætter, og så var det slut. Og derefter begyndte han hurtigt at sove igennem og spiste en del fast føde. 

Jeg siger ikke at det er nu for jer, for hun er kun 9 måneder, men hvis hun ikke selv regulerer det - og hvis det ikke forsvinger selvom du putter mere mælk om dagen, så kan det være i skal gå ind og regulerer det for hende. Når hun bliver 1 år og eventuelt starter i institution er det sindsygt vigtigt med den sammenhængende søvn, så det er også en motivation for at hun sover bedre. 

Ihvertfald værd at tage med til overvejelse

Tusind tak for dit svar, det er rart at høre fra andre der også har haft udfordringer med det

Vi er gik i gang med at give hende mere mælk i løbet af dagen, i går. Der var i ikke den helt store forskel i nat, men vi sov også ude, så jeg ser det lige an.

Jeg håber vi kan få vendt det snart

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.