At være på barsel og passe det store barn hjemme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.907 visninger
9 svar
9 synes godt om
29. januar 2018

Meandu

hej alle  

jeg er gravid og skal på barsel i juni. Jeg har et barn på 2,5 år på det tidspunkt. Han trives ikke rigtig i vs og jeg overvejer at passe ham hjemme til han skal i bh. Det drejer sig om 5 mdr. 

Nogen der har erfaringer med at være på barsel og passe det store barn hjemme i mens? 

Jeg er meget i tvivl. Da jeg har haft stress. Og ved ikke hvilken baby jeg får. Ved heller ikke hvordan det store barn reagere på babyen. Kan jeg stimulere ham nok osv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2018

SofiaMik

Meandu skriver:

hej alle  

jeg er gravid og skal på barsel i juni. Jeg har et barn på 2,5 år på det tidspunkt. Han trives ikke rigtig i vs og jeg overvejer at passe ham hjemme til han skal i bh. Det drejer sig om 5 mdr. 

Nogen der har erfaringer med at være på barsel og passe det store barn hjemme i mens? 

Jeg er meget i tvivl. Da jeg har haft stress. Og ved ikke hvilken baby jeg får. Ved heller ikke hvordan det store barn reagere på babyen. Kan jeg stimulere ham nok osv. 

Uha.. Jeg ville ikke gøre det. Jeg var topstresset med en på 21 mdr. Og en nyfødt der havde kolik i 3-4 mdr.  Og den store var sindssygt jaloux og jeg var så udmattet. Var glad for at kunne aflevere i dagplejen bare en gang i mellem, så jeg kunne få noget søvn. Har du andre pasningsmuligheder evt ?

Anmeld Citér

29. januar 2018

Soonmom

Jeg ville heller ikke gøre det, ikke så meget pga mig selv. Men fordi en lille ny født har brug for ro, hud til hud, nærhed osv,

og den store har brug for aktivering, leg på legeplads osv.

jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre for det kan der sagtens, men jeg var glad for at den store gik i dagpleje, for så havde jeg 100 % fokus på den lille, kunne træne øjenkontakt osv, det er altså bare svært med en to årige der løber og leger.

når den store så kom hjem skiftede jeg fokus, så mit fokus primært var på ham og den lille kunne ligge og lege/kigge selv

på den måde formåede jeg at begge børn blev set og hørt, og måske også derfor jeg ikke føler at der er gået noget fra nogen af dem, at de er kommet tæt

Anmeld Citér

29. januar 2018

amkjaer

Jeg har haft min den store (2 år 3 mdr da lillebror kom) hjemme på fuld tid hele barslen. 

Det er noget af det bedste jeg har gjort for os alle sammen. 

Hvis man tilpasser sig lidt så kan det sagtens gå. Jeg lærte at vikle hvilket jo betød at lillebror fik alt den nærhed han havde brug for og langt mere tid "på mig" end jeg husker jeg havde med den første hvor folk havde bildt mig ind at babyer "skal lære at sove selv" og helst fra de kom ud. Derudover havde jeg hænderne fri til at kunne være på legepladsen med den store mens lille sov ved mig og den anden vej rundt lærte storebror at vente de 10min mens jeg ammede på det blev hans tur. 

Jeg er ikke så slemt at have dem hjemme og jeg tror man skal huske på det jo altså er sådan det har været nærmest altid. Jeg forstår personligt slet ikke man vil aflevere når man går hjemme men der gør man jo bare hvad der passer ens egen familie og børn bedst ��

Anmeld Citér

29. januar 2018

Junipige15

Jeg havde ikke kunne gøre det, med vores store pige. Hun blev 2 år kort efter lillebror meldte sin ankomst. 

Han havde kolik de første 4 måneder og det var helt forfærdeligt. jeg var så presset.. evig dårlig samvittighed overfor vores datter. far har været super meget på banen, haft taget tidlige dage, halve fridage osv for at hjælpe til med den store for at hun ikke blev overset. det havde været så synd for hende at være hjemme. 

Nu er lillebror næsten 8 måneder, og stortrives. Hun har mange korte dage, og altid en ugentlig fridag Det nyder jeg 

så det kommer nok helt an på den baby man får. 

Anmeld Citér

29. januar 2018

Nybruger2021

Som du beskriver at dit ikke er glad for sin vuggestue er jeg sikker på at du vil gøre din søn en kæmpe tjeneste ved at tage ham hjem. 

Jeg har nogen veninder som har taget sine børn hjem, og det har simpelhen været det mest fantastiske, så jeg vil bare sige gør det!!

Anmeld Citér

29. januar 2018

lineog4

Jeg havde dem ikke hjemme og alligevel lidt. For lillebror blev født i begyndelsen af sommerferien så de to store (7 og 2,9) var hjemme sammen med mig de første 6 uger - havde den ældste ikke gået i skole og den mellemste ikke lige startet børnehave så tror jeg de var blevet hjemme det første lange stykke tid. 

Jeg synes det var fantatisk at have min børneflok samlet og lillebror fik en masse mor tid, kram, øjenkontakt og hvad ved jeg. Ja faktisk gik der ikke længe før han søgte det langt højere hos sine søskende end fra mig og de var mere end villige. Han er den mest forkælede på opmærksomhed af dem alle 3. Jeg kunne sagtens aktivirere de store, gå på legeplads (nu var det også sommer) osv. Jeg ville personligt ikke betænke på, men derimod nyde muligheden 

Anmeld Citér

29. januar 2018

migxher

Når han ikke trives i vuggestue synes jeg da bestemt du skal gøre det (:! jeg har passet begge mine hjemme, de er 16 måneder og 2,10 år, de er lige begyndt i vuggestue. Det har helt bestemt været skønt, men også hårdt til tider. Men tiden når de er små kommer jo bare ikke igen så jeg er helt sikkert glad for at vi gjorde det på den måde. 
Jeg vil dog anbefale dig at få fat i en vikle eller bæresele, det gør det så meget nemmere!

Anmeld Citér

29. januar 2018

Thea14

Tror det kommer meget an på hvordan man selv er, og hvad baby man får. Nok også hvordan den store er.

Jeg ville ikke kunne det. Men jeg bliver også selv hurtigt stresset og jeg har en stor pige med er utrolig højt energi niveau og en baby der bare gerne vil hygge og holde i hånd, men ikke putte. Han sover aldrig i viklen eller på arm fx. Det ville for os være stressende for alle parter.

Men for mange andre fungerer det jo ganske fint med begge eller flere børn hjemme. Der må du mærke efter med dig selv, hvad du tror vil fungerer bedst både for dig og børnene.

Anmeld Citér

30. januar 2018

Meandu

Dejligt med forskellige input. Det gik rigtog godt i vs. Men efter jul ændrede de hele sig. Nu kan han slet ikke falde til igen. Hvis det ikke bliver bedre så kunne jeg godt finde på det. Det kommer også an på hvordan jeg selv har det til den tid. Er lige begyndt at arb. Igen efter en sygemelding med stress. Så jeg må mærke efter til den tid

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.