Bæresele/vikle?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

524 visninger
9 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. januar 2018

Anonym trådstarter

Hej alle jer skønne mødre.

Jeg har lige et spørgsmål eller 2 som jeg håber et par venlige sjæle vil besvare.

Hvad kan i bedst anbefale bæresele eller vikle? Og hvorfor?

Det er til en baby på omkring 7 mdr.

Og kan en baby i det hele taget være i en bæresele så længe?

Knus herfra

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2018

frkchili

Anonym skriver:

Jeg har lige et spørgsmål eller 2 som jeg håber et par venlige sjæle vil besvare.

Knus herfra

Helt sikkert vikle! De er ergonomisk bedre for både dig og baby, end bæreseler er. Du kan bære meget længere med en vikle, hvis den er bundet rigtigt - en bæresele er svær at få til at sidde lige så godt og tæt. Baby kan sidde i viklen så længe det skal være, da frøstillingen er naturlig. Den stilling er svær at opnå i en bæresele.

Bæreseler kan sikkert være fine, hvis de kun skal bruges til korte ture, men jeg ved, at mange af dem er direkte skadelige for babys hofter, fordi benene tit hænger og dingler. Det gør de ikke i en vikle. Hvis du gerne vil bruge bæresele, vil jeg anbefale en Mei Tai - det er lidt en mellemting mellem en vikle og en bæresele, og den er nem at montere (måske kan den især også blive et hit, hvis far skal bære) 

Anmeld Citér

27. januar 2018

HvidSne

Du kan sagtens bære en baby på 7 måneder! Min pige er knap 7 måneder, og hun eeeeelsker at blive båret. Det kan muntre hende op som intet andet  

Med en baby på 7 måneder ville jeg nok købe en brugt bæresele, specifikt en Ergobaby (de er ergonomisk korrekte og sikrer, at baby sidder i frøstilling, som en anden bruger nævner ovenover). De kan ofte købes ret rimeligt brugt, og de er gode for begyndere. Så kan du se, om baby og du kan lide det, og derfra er der en stor spændende verden, som venter jer

Anmeld Citér

27. januar 2018

Tobabyer

Hvis du vælger en vikle, skal det nok være en fastvikle, da de fleste strækvikler kun kan bruges til ca 10kg (nu ved jeg jo ikke hvad de datter vejer )

Personligt bruger jeg strækvikle indtil de er for tunge og skifter herefter til en manduca bæresele som også er ergonomisk, og som man kan bære barnet på siden i, som jeg synes er en uovertruffen mulighed

Anmeld Citér

27. januar 2018

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar de var brugbare.

Min datter er bare helt enormt nysgerrig og derfor tænker jeg bæresele  da hun så kan vende begge veje.

Anmeld Citér

27. januar 2018

Anonym

Til korte ture og hvis du fx tager bilen og så skal have barnet i bæresele/vikle, vil jeg foretrække en god ergonomisk bæresele hvor barnet er i frøstilling, så der ikke belastes forkert. Hvis du vender barnet med fronten ud af og ryggen mod dig, kan barnet ikke sidde ergonomisk, og du skal derfor mindske tiden barnet sider sådan.

En vikle er god til længere ture og hvis barnet vil sove mens det bæres. Jeg syntes dog det er bøvlet at stå og binde den på en parkeringsplads fx. Men binder jeg dem hjemmefra er den langt mere behagelig end en bæresele.

Baby kan også godt vende udad i en vikle, men igen gør det at de ikke sider så ergonomisk korrekt, så det belaster deres ryg og hofter forkert.

Og man kan bære barnet længe i en fastvikle. Har en datter på næsten 5, der elsker at blive båret på ryggen i viklen, selvom det er sjældent det sker og oftest er i leg efterhånden.

Anmeld Citér

27. januar 2018

Lje

Anonym skriver:

Min datter er bare helt enormt nysgerrig og derfor tænker jeg bæresele  da hun så kan vende begge veje.

Det er bare ikke sundt for babyen at vende ud mod verden!

Som andre har skrevet, så er det ganske vigtigt, at de sidder korrekt i 'frøstilling' i en bæresele og ganske få bæreseler tilbyder det. Og derudover er verden altså ret voldsom, når man hænger der med front ud af.

Vh. 

Anmeld Citér

27. januar 2018

HvidSne

Anonym skriver:

Som en anden allerede har nævnt, så er det ikke så godt for små børn at vende udad i bæresele, både på grund af ergonomien, men også på grund af de mange stimuli.

Men jeg vil så sige, at der også er vanvittigt meget at se på for en nysgerrig baby, hvis du sætter dem i en bæresele/vikle vendt mod dig - det er bare guf for dem, da de får indtryk OG tryghed på een gang

Anmeld Citér

27. januar 2018

God-mor

Anonym skriver:

Knus herfra

Jeg har selv været rigtig glad for strækvikle, men det var da min søn var helt lille 0-6 måneder, derefter blev han for tung. Så har vi købt en ergobaby bæresele, som vi virkelig er glade for og som er rigtig god for ham at sidde i. Men en fastvikle er også rigtig fin Det er nok en smagssag. 

Anmeld Citér

28. januar 2018

Stivdie

Strækvikle har et max på 10 kg.

Bæreseler har ofte et max på 20 kg.

Stærke fastvikler har ikke et max som sådan, men er ofte testet til 25+ kilo. 

I stedet for at vende barnet udad, anbefales det at bære på hoften eller ryggen. Det giver barnet større muligheder for at se, men stadig sidde skærmet og ergonomisk korrekt.

Jeg bærer i strækvikle endnu, og har købt et par billige, brugte fastvikler og en ringslynge i en salgsgruppe på Facebook til når hun bliver tungere. Manden er ikke til alt det stof, så han har en Ergobaby bæresele. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.