Spørgsmål til arv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.697 visninger
10 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. januar 2018

Anonym trådstarter

Jeg har lige spørgsmål til Jer kloge personer.

Jeg er gift med min mand og lige nu er han uden arbejde (og får ingen ydelser / jeg forsørger) og jeg tjener pengene. Vi har en fælleskonto hvor min løn hvor vi begge har dankort til.

Vores bil står i mit navn og ligeledes gør vores lejede hus.

Han har en søn fra tidligere forhold og vi har ingen børn sammen.

Ved I hvad der ville ske i forhold til arv, hvis han skulle gå bort? Og er der nogen arv som skal fordeles mellem mig og hans barn nu når han ikke ejer noget?

(jeg bliver selvfølgelig bekymret for om hans barn har krav på noget fra min indtægt nu når vi er gift og har en fælles konto)

Hvad kan I anbefale, at gøre i fremtiden i forhold testamente?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2018

Abracadabra

Anonym skriver:

Jeg er gift med min mand og lige nu er han uden arbejde (og får ingen ydelser / jeg forsørger) og jeg tjener pengene. Vi har en fælleskonto hvor min løn hvor vi begge har dankort til.

Ved I hvad der ville ske i forhold til arv, hvis han skulle gå bort? Og er der nogen arv som skal fordeles mellem mig og hans barn nu når han ikke ejer noget?

(jeg bliver selvfølgelig bekymret for om hans barn har krav på noget fra min indtægt nu når vi er gift og har en fælles konto)

Han ejer halvdelen af jeres fælleskonto, så den vil skulle deles, så hans søn kan arve. Så er der halvdelen af inventar i huset og hans personlige ejendele.

Bilen er din. Og en lejekontrakt kan ikke arves - men måske halvdelen af indskuddet. 

Snak med en advokat. De er vant til den slags.

Anmeld Citér

25. januar 2018

Anonym

Anonym skriver:

Har I en større formue på lønkontoen? For ellers er der ikke noget at bekymre sig om, som jeg læser det, så har I ikke noget af værdi? Du arver ham jo i forhold til forsikring og evt. pension, men ellers kontakt en advokat med speciale i arveret.

Anmeld Citér

25. januar 2018

Anonym trådstarter

Nej, vi har ikke en større formue - eftersom jeg fortiden forsørger os, går næsten alt til regninger og at leve for

Tusind tak for svar, blev bare bekynmret for om jeg pludselig kunne risikere at skulle betale noget, hvis min mand gik bort, på trods af jeg er den som forsørger os. 

Vil lige prøve en gratis retshjælp og sikre at vi får lavet et testamente på et tidspunkt som sikre os rigtigt.

Jeg har sikret min mand gennem forsikring på mit arbejde hvis jeg skulle gå bort, men eftersom han ikke har noget arbejde har han ikke "sikret" mig og det er som sådan også fint nok, det ville bare være surt hvis jeg skulle af med halvdelen af min fx. indtægt eller lign nu når jeg betaler alt for os.

Kan godt se det med møblerne, det er lidt en gråzone og fx. også indskuddet som jo er fra vores fælleskonto (men som faktisk er mig som har betalt eftersom han ikke har en indtægt) hmm... det viile være lidt surt. Nå, det må jeg få styr på - tusind tak for jeres sparring, måske det ville være en fordel at få 2 kontoer i stedet for, har det noget at sige - tænker at jeg så kan dokumentere de ting jeg betaler?

Anmeld Citér

25. januar 2018

Anonym

Anonym skriver:

Nej, vi har ikke en større formue - eftersom jeg fortiden forsørger os, går næsten alt til regninger og at leve for

Tusind tak for svar, blev bare bekynmret for om jeg pludselig kunne risikere at skulle betale noget, hvis min mand gik bort, på trods af jeg er den som forsørger os. 

Vil lige prøve en gratis retshjælp og sikre at vi får lavet et testamente på et tidspunkt som sikre os rigtigt.

Jeg har sikret min mand gennem forsikring på mit arbejde hvis jeg skulle gå bort, men eftersom han ikke har noget arbejde har han ikke "sikret" mig og det er som sådan også fint nok, det ville bare være surt hvis jeg skulle af med halvdelen af min fx. indtægt eller lign nu når jeg betaler alt for os.

Kan godt se det med møblerne, det er lidt en gråzone og fx. også indskuddet som jo er fra vores fælleskonto (men som faktisk er mig som har betalt eftersom han ikke har en indtægt) hmm... det viile være lidt surt. Nå, det må jeg få styr på - tusind tak for jeres sparring, måske det ville være en fordel at få 2 kontoer i stedet for, har det noget at sige - tænker at jeg så kan dokumentere de ting jeg betaler?

I har vel helt almindelige forsikringer som ulykke osv.? Evt krydslivsforsikring?.

Anmeld Citér

25. januar 2018

Anonym trådstarter

Ja, ulykkesforsikring har vi også - men ikke krydslivsforsikring, det vil jeg da lige undersøge hvad er... skriv endelig flere gode råd, hvis I har nogle.

TUSIND tak på forhånd..

Anmeld Citér

25. januar 2018

Anonym trådstarter

Ja, ulykkesforsikring har vi også - men ikke krydslivsforsikring, det vil jeg da lige undersøge hvad er... skriv endelig flere gode råd, hvis I har nogle.

TUSIND tak på forhånd..

Anmeld Citér

25. januar 2018

FrkGranger

Vær opmærksom på, at når i har fælles konto, og du ikke er ene arving, kan jeres konto blive "låst" ind til boet er opgjort...

Det oplevede min mor da min papfar døde.. 

Anmeld Citér

26. januar 2018

Anonym trådstarter

FrkGranger skriver:

Vær opmærksom på, at når i har fælles konto, og du ikke er ene arving, kan jeres konto blive "låst" ind til boet er opgjort...

Det oplevede min mor da min papfar døde.. 

Tusind tak fordi du skriver det, det var jeg slet ikke klar over! Hvor er det vildt.... tak, det er virkelig god feedback, så må vi hellere få delt vores kontoer op!! TAK 

Anmeld Citér

26. januar 2018

Janey

Profilbillede for Janey

Mange af de andre har givet gode svar, men det er ikke helt så simpelt, når I er gift. Det er rigtigt, at hans barn kun arver en del af din mands værdier, men fordi I er gift og ikke har særeje, går dette også ud over dine værdier.

Der står i lovgivningen, at et ægteskab ophører ved død eller skilsmisse, så dør din mand, skal I i praksis igennem den samme bodeling, som ved en skilsmisse. Dvs. du skal have halvdelen af hans værdier og boet efter din mand skal have halvdelen af dine værdier. Har din mand ikke nogle værdier, får du ikke noget fra ham, men boet efter din mand skal stadig have halvdelen af dine værdier (bil osv.). Værdien af boet fordeles derefter som arv mellem dig og din mands barn, så på den måde, får din mands barn en andel af dine værdier i arv.

Jeres fælleskonto vil blive anset som ejet af jer begge, når den står i begges navne, så din mands barn vil arve en andel af det, der står på kontoen, og som en anden nævner, kan kontoen blive låst indtil boet efter din mand er gjort op. At få separate konti vil løse det problem, men en andel af værdien af din konto vil stadig blive gjort til din mands barns arv pga. ovenstående, hvor du ved ægteskabets opløsning skal aflevere halvdelen af dine værdier til boet efter din mand uden at modtage noget til gengæld, når din mand intet ejer.

Det kan godt lyde noget indviklet, når man ikke er vant til arbejde med jura, men I kan få løst en stor del af problemet gennem ægtepagt og testamente.  Lige nu lyder det dog ikke til, at I ejer en kæmpe formue, og så kan din formue være beskyttet af, at der også i lovgivningen er en paragraf om, at den længstlevende har ret til at få et stort beløb ud af skiftet, inden arven fordeles. Jeg har ikke styr på, hvad satsen er for 2018, men det er i hvert fald over 700.000, og sættes op hvert år. Beløb er dog inkl. evt. livsforsikringer, men det skriver du, at der ikke er på din mand lige pt., så som du beskriver jeres situation i dag, er din formue beskyttet af det beløb en ægtefælle er sikret ved et skifte.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.