Gave eller ej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.876 visninger
19 svar
29 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. januar 2018

Bombo

Hej alle. 

Jeg har 2 søskende (de er tvillinger) som skulle konfirmeres i år. Den ene valgte det fra, så jeg stod i et dilemma om, om den ene skulle have gave, og den anden ikke? 
Nå, men de har nu begge valgt det fra, så jeg tænkte ingen skulle have gaver, for det gør man vel ikke? 
Men nu er jeg blevet inviteret til festen som de holder alligevel, selvom de ikke skal konfirmeres.

Skal de have en gave? Hvis ja, skal den så være ligeså dyr som en almindelig konfirmationsgave? Jeg havde egentlig tænkt 1000 kr. til dem hver, men det synes jeg ikke de skal have, hvis de ikke skal konfirmeres. 

Normalt har jeg et princip om, at bliver man ikke konfirmeret skal man ikke have gaver, men jeg ved ikke om jeg kan tillade mig det når de for det første er søskende, og for det andet skal med til festen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2018

God-mor

Bombo skriver:

Hej alle. 

Jeg har 2 søskende (de er tvillinger) som skulle konfirmeres i år. Den ene valgte det fra, så jeg stod i et dilemma om, om den ene skulle have gave, og den anden ikke? 
Nå, men de har nu begge valgt det fra, så jeg tænkte ingen skulle have gaver, for det gør man vel ikke? 
Men nu er jeg blevet inviteret til festen som de holder alligevel, selvom de ikke skal konfirmeres.

Skal de have en gave? Hvis ja, skal den så være ligeså dyr som en almindelig konfirmationsgave? Jeg havde egentlig tænkt 1000 kr. til dem hver, men det synes jeg ikke de skal have, hvis de ikke skal konfirmeres. 

Normalt har jeg et princip om, at bliver man ikke konfirmeret skal man ikke have gaver, men jeg ved ikke om jeg kan tillade mig det når de for det første er søskende, og for det andet skal med til festen. 

Jeg tænker ikke at beløbet på gaverne er afgørende, du skal da bare finde noget som du føler at de skal have. 1000 kr. til hver er et stort beløb, og du kan sagtens tillade dig at give for mindre end det. Jeg vil dog sige at for mig så er konfirmations spørgsmålet der hvor du tager din første "voksne beslutning" og syntes egentlig at det er flot at de står ved, at de ikke har lyst til at blive konfirmeret i den kristne tro. Jeg ville anskue festen som en "første voksne og selvstændige beslutningsfest". 

Anmeld Citér

24. januar 2018

Bombo

God-mor skriver:

Jeg tænker ikke at beløbet på gaverne er afgørende, du skal da bare finde noget som du føler at de skal have. 1000 kr. til hver er et stort beløb, og du kan sagtens tillade dig at give for mindre end det. Jeg vil dog sige at for mig så er konfirmations spørgsmålet der hvor du tager din første "voksne beslutning" og syntes egentlig at det er flot at de står ved, at de ikke har lyst til at blive konfirmeret i den kristne tro. Jeg ville anskue festen som en "første voksne og selvstændige beslutningsfest". 

Ja, det kan du da egentlig have ret i. Sådan har jeg aldrig tænkt. Jeg er bare vokset op med ingen konformation - ingen fest, ingen gaver. 

Da jeg selv skulle konfirmeres havde jeg sagt jeg ikke ville da jeg ikke var troende, fik klar besked om at så ville der ingen gaver være. Jeg var ligeglad med gaver, men valgte at blive konfirmeret af misundelse over min tvillinge-søster fik al opmærksomheden og jeg bare  ville være gæst til hendes fest. 

Anmeld Citér

24. januar 2018

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv
Bombo skriver:

Ja, det kan du da egentlig have ret i. Sådan har jeg aldrig tænkt. Jeg er bare vokset op med ingen konformation - ingen fest, ingen gaver. 

Da jeg selv skulle konfirmeres havde jeg sagt jeg ikke ville da jeg ikke var troende, fik klar besked om at så ville der ingen gaver være. Jeg var ligeglad med gaver, men valgte at blive konfirmeret af misundelse over min tvillinge-søster fik al opmærksomheden og jeg bare  ville være gæst til hendes fest. 

Hold da op, 2 sæt tvillinger i en søskende flok, det er vist ikke tit det sker.

Jeg ville se det som en fest for at fejre de unge mennesker og ikke tænke så meget på konfirmations aspektet i det, og jeg ville bestemt give en gave. Størrelsen af gaven synes jeg er helt op til dig, man skal ikke give større gave end man synes man har råd til og har det godt med 

Anmeld Citér

24. januar 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Bombo skriver:

Hej alle. 

Er det ikke bare en nonfirmation? 

Hvis du er inviteret til fest, så tager du en gave med. Jeg går ikke op i pris, jeg finder noget de kan li. 

Anmeld Citér

25. januar 2018

God-mor

Bombo skriver:

Jeg tror at virkelig mange unge mennesker bliver konfirmeret alene på baggrund af festivitas og gaver. Brand ærgerligt, hvis du spørger mig  Men jeg forstår egentlig godt at man som stort barn/ung voksen vælger sådan, fordi man vil naturligvis gerne have det som følger med en konfirmation. 

Håber du kan følge hvor jeg vil hen Og du har netop selv stået i den situation at vælge konfirmationen på baggrund af nogle andre årsager end selve bekræftigelsen af dåben. Ville støtte op om dine søskende og giv dem noget som du mener at de skal have Prisen er jo ikke det vigtige, men selve det at du viser med en gave at de er værdsat. Uanset om de er konfirmeret eller ej. 

Anmeld Citér

25. januar 2018

Newsence

I min verden så er det sådan at tager man med til en fest så tager man en gave med.

så er anledningen ligegyldig. Nonfirmation, fødselsdag, dåb ecr. 

Her holder vi ikke dåb men knæsætning med fest og det hele og ville da nok blive noget stram hvis folk dukkede op uden noget til barnet HVIS begrundelsen udelukkende var at det jo ikke var en dåb så.. Så ville jeg føle at folk ville diktere hvad der var rigtigt og hvad der var forkert i forhold til et religions valg eller fravalg. 

Så holdes der fest så respektere man baggrunden for festen ( konfirmation/ nonfirmation) og tager en gave med.

beløbet er ligemeget. Men jeg ville nok have taget det beløb jeg i forvejen havde bestemt mig for- netop fordi at konfirmation er et religiøst valg og det ville jeg ikke dømme. Om du så havde bestemt dig for 1000 kr eller 50 kr. Mener jeg ikke det religiøse valg bør være din begrundelse for at ændre beløbet.

skdl beløbet ændres bør det være andre ting til grund. 

Anmeld Citér

25. januar 2018

Tommelise

solskinsliv skriver:

Hold da op, 2 sæt tvillinger i en søskende flok, det er vist ikke tit det sker.

Jeg ville se det som en fest for at fejre de unge mennesker og ikke tænke så meget på konfirmations aspektet i det, og jeg ville bestemt give en gave. Størrelsen af gaven synes jeg er helt op til dig, man skal ikke give større gave end man synes man har råd til og har det godt med 

Nej det sker ikke så tit, men det sker.

I den lille flække jeg voksede op i var der et par, der havde to sæt tvillinger og et par, der havde tre sæt tvillinger.

Anmeld Citér

26. januar 2018

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv
Tommelise skriver:

Nej det sker ikke så tit, men det sker.

I den lille flække jeg voksede op i var der et par, der havde to sæt tvillinger og et par, der havde tre sæt tvillinger.

Wauw det er helt vildt, de må have haft nok at se til, jeg bliver helt træt ved tanken 

Anmeld Citér

26. januar 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Bombo skriver:

Hej alle. 

Jeg tænker, at jeg syntes de skal have en gave. Hvorfor ikke hylde at de har taget et aktivt valg, om ikke at stå i kirken og sige de tror på gud, hvis de i virkeligheden ikke gør det?

Min store søn fravalgte konfirmationen, da han ikke tror på gud, og vi har valgt at bliver man ikke konfirmeret, får man ikke en stor fest, men man kan holde en middag for den nærmeste familie, og man kan få en lille rejse istedet. De som kom med til middagen, havde lige så store gaver med, som var han blevet konfirmeret, da de gerne ville anerkende at han havde truffet et voksent valg

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.