Hjælp - kan jeg tillade mig at stoppe med skemad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.628 visninger
10 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. januar 2018

Anonym trådstarter

Jeg sidder her og føler mig som en kæmpe fiasko som mor. Min datter på 6 1/2 måned nægter skemad. Nægter. Vi har været i gang i halvanden måned, og i starten gik det fint. Hun blev bedre og bedre til at sluge, spiste varierende og forskellige konsistenser.  

Men i de sidste par uger er det vendt. Hun opfører sig ellers, som hun plejer, men ethvert forsøg på at fodre hende med ske ender i voldsom gråd. Det gælder både mor og far. Jeg har prøvet forskellige mad, forskellige tidspunkter - hun nægter. Hun kan ikke selv spise med ske, men hun vil SÅ gerne og bliver så vred, når hun ikke kan. Hvis jeg giver hende en ekstra ske at lege med, så lukker hun munden, når jeg forsøger at få maden ind.

Hun har haft moderat succes med fingermad, men det går langsomt, og der kommer ikke meget ned. Men hun viser stor interesse. Kan jeg tillade mig at tilbyde hende fingermad 3x dagligt og så droppe den ske og bare håbe, hun efterhånden spiser mere?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2018

Mamalou

Hvis det var mig ville jeg lægge skeen væk en periode og tilbyde hende finger mad. Prøv at søg på bwl - hvilket er en måde at introducere baby til fast føde, hvor de spiser selv. 

Anmeld Citér

24. januar 2018

Bissen

JA! Begge mine har spist efter BLW - søg på det. Det vigtigste er, at du giver store stykker, som hun selv kan sidde og gumle af. Du må ikke lave små bidder til hende - der er større risiko for, at hun får det galt i halsen. 

Og så acceptere at der går noget tid inden hun rigtig spiser et måltid - og det er ok. Hun er kun 6,5 mdr. Det skal komme. 

Anmeld Citér

24. januar 2018

Anonym trådstarter

Tusind tak for jeres svar! Fingermad it is så.

Men er det også okay, hvis der ikke kommer ret meget mad ind endnu? For hun kan godt føre det op til munden og få det ind, men hun virker stadig lidt forvirret over resten.

Anmeld Citér

24. januar 2018

Bissen

Anonym skriver:

Tusind tak for jeres svar! Fingermad it is så.

Men er det også okay, hvis der ikke kommer ret meget mad ind endnu? For hun kan godt føre det op til munden og få det ind, men hun virker stadig lidt forvirret over resten.

Det er helt fint. Går ud fra hun bliver ammet eller får flaske ved siden af? 

Hun skal nok få det lært. Tror først mine reelt spiste måltider omkring 7,5 mdr alder. Indtil da fik de bare tilbudt flaske efter måltid  

Anmeld Citér

24. januar 2018

Anonym trådstarter

Bissen skriver:

Det er helt fint. Går ud fra hun bliver ammet eller får flaske ved siden af? 

Hun skal nok få det lært. Tror først mine reelt spiste måltider omkring 7,5 mdr alder. Indtil da fik de bare tilbudt flaske efter måltid  

Super - tusind tak for svar, de har virkeligt givet mig ro på!

Anmeld Citér

24. januar 2018

Stivdie

Jeg sidder her og føler mig som en kæmpe fiasko som mor. Min datter på 6 1/2 måned nægter skemad. Nægter. Vi har været i gang i halvanden måned, og i starten gik det fint. Hun blev bedre og bedre til at sluge, spiste varierende og forskellige konsistenser.  

Men i de sidste par uger er det vendt. Hun opfører sig ellers, som hun plejer, men ethvert forsøg på at fodre hende med ske ender i voldsom gråd. Det gælder både mor og far. Jeg har prøvet forskellige mad, forskellige tidspunkter - hun nægter. Hun kan ikke selv spise med ske, men hun vil SÅ gerne og bliver så vred, når hun ikke kan. Hvis jeg giver hende en ekstra ske at lege med, så lukker hun munden, når jeg forsøger at få maden ind.

Hun har haft moderat succes med fingermad, men det går langsomt, og der kommer ikke meget ned. Men hun viser stor interesse. Kan jeg tillade mig at tilbyde hende fingermad 3x dagligt og så droppe den ske og bare håbe, hun efterhånden spiser mere?

Hej du, 

Husk på, at sundhedsstyrelsen anbefaler fuld amning indtil 6 måneder, og derefter påbegyndes introduktion til rigtig mad. Det tager tid for baby's mave at vænne sig til den nye mad, og for nogen babyer kan det godt tage lang tid. Min datter begyndte først rigtig at tage  fra omkring 10 mdr efter hun startede i vuggestue. Før det var det bare 2-3 små teskefulde eller hapser a max 1*1 cm. Hun er 4 år og trives og spiser fint i dag 

Nogle børn elsker grød, nogle elsker mos, og nogle vil hellere springe direkte til noget med mere struktur. Det hele er fuldstændig okay 

Anmeld Citér

24. januar 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Ja da!.. Der er ingen "rigtig" overgang fra mælk til mad, og om det er via ske eller via fingermad er ligemeget - bare ungen spiser og lærer at spise mad. 

Vi begyndte også med skemad omkring de 5 måneder og det var en kæmpe fiasko. Han gad det bare slet ikke. Lukkede munden og vendte hoved væk. Ikke særlig sjovt. Da han ramte 6 måneder begyndte vi langsomt at introducerer fingermad eller andet blødt mad. Han fik først tænder som 7 måneder. 

Her har jeg dog hele tiden ammet, og han har tanket op på mælk hvis han ikke fik nok indenbord i form af mad. Vi blev inspireret af BLW tilgangen og lod ham selv styrer hvor meget mad vs mælk han ville spise. 

Idag elsker han grød, spiser det meste og har appetit som en voksen mand. De skal nok lære det de små!

Anmeld Citér

24. januar 2018

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

Jeg spurgte sundhedsplejersken efter at prøvet i en måneds tid, og hun sagde at det var okay at in datter sprang skemaden over.

Den dag i dag, hvor hun er 3½ år, går det godt med at spise med ske, men hun foretrækker stadig mad der skal spises med gaffel eller fingrene.

Anmeld Citér

24. januar 2018

helle85

Anonym skriver:

Min datter har aldrig fået mos vi forsøgte men måtte opgive, hver gang hun tog en bid så kunne man se på hende at hun ikke kunne lide konsistensen. vi prøvede så med bondebrød med leverpostej og det spise hun uden problemer.

Hun var et par år før hun kunne spise kartoffelmos da hun fik brækfornemmelse hvergang, hun spiser ikke bomkålssuppe og andre supper med den konsistens. Hun er nu 10 år.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.