Eksperthjælp: Barn under uddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

506 visninger
0 svar
0 synes godt om
20. januar

Gitte Sander

Hej
Jeg er 25 år og står virkelig ved en indre skillevej lige nu i mit liv som, jeg gerne vil have et par andre øjne på.

For et år siden var min situation den at jeg var færdiguddannet, havde fast arbejde som jeg havde haft et års tid og så min dejlige mand ved min side. Beslutningen var taget. Når jeg havde arbejdet ind til da så skulle vi prøve at få et barn. Dette var dog ikke lige til, og jeg aborterede to gange på 6 måneder - begge gange efter to måneder. Det tog selvfølgelig hårdt på os begge og eftersom jeg samtidig ikke trivedes på mit arbejde valgte vi, at sætte ønsket om et barn i bero så jeg kunne starte ny uddannelse op. Den er jeg så i gang med nu...

Den nye uddannelse vil jeg være færdig med sommeren 2020, men det er begyndt at være rigtig svært for mig at have lagt ønsket om et barn på hylden. Det fylder så meget, at vi ikke er i gang og at vi skal vente, når beslutningen egentlig var taget i sin tid. Samtidig er jeg rigtig bange for, at projektet vil komme til at tage tid efter oplevelsen med aborterne (kan jeg overhovedet blive gravid, skal vi have hjælp, kommer det til at tage mange mange år?) at jeg ikke har lyst til at vente 2 år på at prøve den tredjde gang, der, hvis den også ender i en abort, ender ud med, at vi kan blive undersøgt ifølge min læge/gynækolog. Derfor går mit hjerte med et brændende ønske om at prøve endnu en graviditet under denne uddannelse, mens min hjerne siger, at jeg skal få den her uddannelse i hus først, som jeg også er rigtig glad for at være i gang med. Jeg ville sådan ønske, at jeg bare kunne gøre det her færdigt først! Så det er egentlig det, der er mit dilemma.

Om jeg skal følge mit hoved eller mit hjerte? Økonomisk kan vi godt klare det med et barn under min uddannelse.
Samtidig er der min samvittighed, hvis jeg gør det under uddannelse, hvor jeg bl.a. også er på elevplads. Det har jeg også rigtig svært ved at skulle offentliggøre til en elevplads, hvis det skulle ske, at jeg blev gravid under uddannelsen.

Jeg har talt meget med min mand, der selvfølgelig er klar til at prøve - det var han jo også for et år siden, men han lader det være op til mig, da dilemmaet jo handler om mig og min uddannelse, og det synes han ikke, han kan bestemme over.

Vh en fortvivlet

Gittes svar

Hej fortvivlede,

Jeg synes simpelthen at du skal følge dit hjerte, droppe præventionen og se hvad der sker. Jeg kan høre at din mand er klar på den og økonomien er ok, og jeg kan ikke se hvad der skulle holde dig tilbage for at se om der kom et barn dumpende.

Der er mange kvinder, der oplever at abortere ufrivilligt både een og to gange. Hvis nu du bliver gravid, så ville jeg i dine sko ligge mig fladt ned og undlade alt hvad der fysisk eller psykisk kunne "stresse" graviditeten, fra lige så snart du opdager graviditeten, for at holde på den, det har jeg hørt læger anbefale, når man har aborteret tidligt to gange før. Det skal du selvfølgelig være parat til, også nu under din uddannelse, så må du tage sygeorlov, hvis du bliver gravid. Men lige netop din uddannelse løber jo ingen steder, du vil have samme dilemma når du er færdiguddannet og lige har fået et job, at du ikke bryder dig om at svigte arbejdspladsen. Men det er man nød til, hvis man vil have børn, og de skal nok overleve. Uddannelsen kan du genoptage efter barslen og mange er glade for at få børn under uddannelse, jeg mener ikke at det er nogen hindring i dit tilfælde.

Kan godt forstå at du ikke har lyst til at vente 2 år, og faktum er også at det bliver vanskeligere at få børn jo flere år man venter.

Følg hjertet - og se hvad der sker, nu imens du er "ung". Og pas ekstra-ekstra på dig selv og graviditeten denne gang, straks du bliver gravid og se om ikke det kan lykkes at "holde på det".

Held og lykke med det :-)

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.