Tanker om huskøb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

928 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. januar 2018

Anonym trådstarter

Kære alle her på siden.

Jeg har brug for et par gode råd, nogle input og nogle tanker udefra vedr. evt. huskøb.

Kort om os. Vi er mor, far, to børn på 3 og 5 samt en på vej til september. Vi har boet til leje i den samme lejlighed i snart 5 år. Vi har 4 værelser samt altan fordelt på knap 100 m2.

Vi er udemennesker med stort U. Vi er meget ofte ude, hvilket kan være lidt besværligt med børn i højt etagebyggeri. Vi har derfor tænkt at vi skal ud og finde et hus. Vi bor i Storkøbenhavn og vil umiddelbart gerne til Midtsjælland, da vores familier bor derude af. 

Pt. arbejder jeg 32 timer, min mand 37. Jeg har 10 min. på cykel på arbejde og til institution og har derfor rigtig meget tid med mine børn, i forhold til så mange andre jeg kender. 

Hvis vi flytter i hus, så vil jeg skulle gå op i tid. Jeg vil få 40 minutter i bil til arbejde (medmindre jeg skifter job) og min mand vil være lidt senere hjemme end nu.

Vi mangler en have. Vi mangler en god, mindre skole i nærområdet til største pode som starter til sommer. Vi savner at være tættere på familien.

MEN! Jeg er så meget i tvivl om, om de ting overstiger ønsket om forsat meget tid med mine børn, evt. gå mere ned i tid til 30 timer. Et ønske om en længere rejse (min. 1 år) med vores lille familie. 

Vi har begge gode uddannelser og tjener “fint”. Min mand dog en del mere end jeg. Men vi skal godt nok langt væk for at finde et hus vi kan betale på de vilkår jeg arbejder nu - og så får vi langt på arbejde.

Ja, jeg ved ikke hvad spørgsmålet er, men måske der sidder andre der er eller har været i samme situation eller andre som har haft overvejelser omkring tid/penge, hvis man kan stille det sådan op.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2018

Anonym

Jeg ville til hver en tid vælge tid med børnene, nu du har muligheden. I bor jo på fin plads. Ja lækkert med hus helt klart, men jeg tror både du og børnene er mere glade for den frihed fremfor 8-16 stresset

Anmeld Citér

19. januar 2018

Celine89

Vi købte hus for 2 år siden og havde mange af de samme tanker.

Vi boede i Aarhus C, hvor vi begge arbejdede tæt på hjemmet. Men savnede mere plads og en have.

Vi endte med at købe i "udkants-aarhus", ca. 13 km. fra centrum. Huset var noget dyrere end vi kunne have ønsket os, til gengæld kan vi klare os med én bil. Og vi kunne faktisk få ret meget ekstra hus, for de penge endnu en bil ville have kostet os. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at priserne er helt vilde i Københavnsområdet.

Efter vi flyttede fik jeg 40 min. på arbejde (på elcykel), og det tænkte jeg ville være ok. Men i praksis syntes jeg bare der gik for lang tid med transport, så jeg skiftede job efter et halvt års tid til noget tættere på. Nu har jeg 10 min. på cykel og kæresten har hjemmekontor. Det betyder altså bare meget i hverdagen. Det var egentlig ikke bare transporten til og fra arbejde, der var et problem, men også lige så snart man skulle til tandlæge med et af børnene, eller til møde i børehaven eller noget andet der lå tæt på hjemmet dagtimerne. Så var der hurtigt en halv dag man ikke kunne arbejde, fordi det bare slet ikke kunne gå op.

Så ja, jeg ville nok prioritere meget højt med kort afstand til arbejde. Og så ville jeg også være noget forbeholden over at skulle køre i bil på arbejde i Københavnsområdet, myldretidstrafikken lægger nok ofte ekstra tid til transporten.

Anmeld Citér

19. januar 2018

drabo

Profilbillede for drabo

Umiddelbart ville jeg også helst ave kort på arbejde og evt. blive nede i tid.

Men tænker der er en ekstra dimension i jeres tilfælde for i vil måske få mere tid med familien - og måske ville det være muligt at der var noget familie, som ville kunne hjælpe med logistikken indtil det måske var muligt at finde arbejde tættere på.

Det var måske også muligt at finde et rækkehus, hvor i stadig ville kunne få lidt have men være tættere på jeres arbejdspladser og måske til en billigere pris.

Tænker at det jo kun er jer der kan afgøre om mere tid med resten familien og en have (og måske mere plads) og en mindre skole - kan gøre det op for at i måske i en periode får mindre tid med børnene og måske skal udsætte jeres drøm om en længere rejse. 

I skal også overveje om i ser jer selv i lejligheden om 2-3 år med 3 større børn - for man låser sig jo lidt fast, når først børnene begynder i skole.

Efter at have boet i lejlighed med børn er jeg vældig glad for at være i hus igen - og glæder mig til foråret, når haven for alvor skal indvies. Men vi har jo alle forskellige præferencer (heldigvis).

Anmeld Citér

19. januar 2018

Anonym

Anonym skriver:

Kære alle her på siden.

Jeg har brug for et par gode råd, nogle input og nogle tanker udefra vedr. evt. huskøb.

Kort om os. Vi er mor, far, to børn på 3 og 5 samt en på vej til september. Vi har boet til leje i den samme lejlighed i snart 5 år. Vi har 4 værelser samt altan fordelt på knap 100 m2.

Vi er udemennesker med stort U. Vi er meget ofte ude, hvilket kan være lidt besværligt med børn i højt etagebyggeri. Vi har derfor tænkt at vi skal ud og finde et hus. Vi bor i Storkøbenhavn og vil umiddelbart gerne til Midtsjælland, da vores familier bor derude af. 

Pt. arbejder jeg 32 timer, min mand 37. Jeg har 10 min. på cykel på arbejde og til institution og har derfor rigtig meget tid med mine børn, i forhold til så mange andre jeg kender. 

Hvis vi flytter i hus, så vil jeg skulle gå op i tid. Jeg vil få 40 minutter i bil til arbejde (medmindre jeg skifter job) og min mand vil være lidt senere hjemme end nu.

Vi mangler en have. Vi mangler en god, mindre skole i nærområdet til største pode som starter til sommer. Vi savner at være tættere på familien.

MEN! Jeg er så meget i tvivl om, om de ting overstiger ønsket om forsat meget tid med mine børn, evt. gå mere ned i tid til 30 timer. Et ønske om en længere rejse (min. 1 år) med vores lille familie. 

Vi har begge gode uddannelser og tjener “fint”. Min mand dog en del mere end jeg. Men vi skal godt nok langt væk for at finde et hus vi kan betale på de vilkår jeg arbejder nu - og så får vi langt på arbejde.

Ja, jeg ved ikke hvad spørgsmålet er, men måske der sidder andre der er eller har været i samme situation eller andre som har haft overvejelser omkring tid/penge, hvis man kan stille det sådan op.

Det kommer an på jeres økonomi. Hvad tjener I samlet om året, og hvad har I udbetalt hver måned og hvor meget gæld.

Anmeld Citér

19. januar 2018

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Jeg forstår jeres dilamma

er i sikre på det er nødvendigt at arbejde mere Jylland er jo markant billigere end Kbh. Samtidig er renteniveauet så lavt at det ikke koster meget at låne. Så prøv at regne det hele igennem. 

Jeg kender mange der har købt et fedt hus i fed natur som de ender med aldrig at nyde fordi de ikke har tid i hverdagen grundet transport tid og i weekenden er der altså mere praktik ved eg hus end en lejlighed. 

Vi har nogle af de samme overvejelser men i sidste ende nægter jeg at tro at nogle ved deres dødsleje fortryder tid med deres børn både i hverdagen og ved længere rejser men mange fortryder en for travl hverdag. 

Anmeld Citér

19. januar 2018

Anonym

Vi har selv de samme overvejelser. Vi vil begge rigtig gerne have hus, og jeg dur slet ikke til at bo i storbyen som vi går nu. Vi kigger også Midtsjælland, og det vil også betyde længere transporttid for os begge. Vi har så istedet valgt at når vi har pengene til huset (det går lige lidt tid endnu), så vil vi begge søge nyt job tættere på. Vi er begge i erhverv hvor man kan arbejde hvor som helst, og selvom vi er glade for vores arbejdspladser, så vil vi hellere have både hus og tid med børnene.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.