Må man godt lyve til jobsamtale? (Læs teksten)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Er det OK at lyve?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

2.036 visninger
5 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. januar 2018

Anonym trådstarter

Kære alle, 

Nu står jeg snart ledig på arbejdsmarkedet og har i to måneder siden søgt et nyt arbejde. Jeg har 10 års erfaring indenfor mit felt (kontorjob) og en god uddannelse. Jeg har fået en top udtalelse fra min chef...

Ud af de 15 jobs jeg har søgt, har jeg fået 3 afslag på mail, 9 afventer jeg stadig at høre fra og jeg har været til 3 samtaler. 

På trods af masser af ros, har så efterfølgende også fået afslag efter alle 3 samtaler. Begrundelsen har hver gang været: "det har været et tæt løb og virkelig svært at vælge, men det der afgjorde det var, at den anden kandidat havde erfaring indenfor XXX" 

Mit spørgsmål er så, er det OK at "modificere" sandheden en smule? Jeg siger ikke at man skal lyve stort, fx. sige at man taler kinesisk, hvis man slet ikke gøre. Men fx. sige at man har deltaget aktivt i rekrutteringen af nye medarbejdere, hvis man fx. kun har været med til at sortere i ansøgningerne, men forstår hele konceptet omkring rekruttering? 

Er det OK eller er det helt no-go? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2018

Abracadabra

Det skal man da gøre - indenfor rimelighedens grænser! Man skal ikke sætte sit lys under en skæppe - det er i øvrigt en klassisk forskel på mænd og kvinder... 

Du kan sagtens skrive/sige, at du har erfaring med ansættelser/rekruttering.

Anmeld Citér

17. januar 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Til dels enig. Man må gerne stille sig i et godt lys, men det er en balance gang. Man skal f.eks. ikke sige man har deltaget i rekrutteringssamtaler, hvis det ikke passer.

Anmeld Citér

17. januar 2018

Carina:-)

Man skal virkelig passe på.

Hvis du på et tidspunkt bliver holdt op på det du har sagt kan du komme i prob.

Og hvad nu hvis de til samtalen spørger dig direkte om du har været med til selve samtalen- vil du så også lyve der?

Hvor går grænsen - du kan blive rodet ud i noget du ikke kan finde vej ud af igen. 

Jeg er personligt imod løgn/overdrivelse whatever- da jeg mener man må kunne sælge sig selv uden at pynte på kagen. 

Anmeld Citér

17. januar 2018

Skouboe

Som udgangspunkt, nej. Det er en rigtig dårlig ide at lyve i en ansøgning/til en jobsamtale!

Når det så er sagt, er der mange måder at skrive tingene på, og man kan komme langt med formuleringer. Jeg har hjulpet en del venner med ansøgninger efterhånden, og det er også min erfaring at folk ofte glemmer eller udelader ting fra deres CV, der måske burde have været med. Husk at en ansøgning og et CV i bund og grund er et salgs værktøj, hvor du er varen.

I ovennævnte situation kunne du fx skrive "Jeg har grundigt kendskab til rekrutteringsprocesser" eller lignende.

Selv gør jeg det, at jeg tilpasser mit CV til hvert enkelt job jeg søger og der fremhæver en række relevante opgaver/projekter/erfaringer, der passer til jobbet. Genbrug gerne vendinger direkte fra opslaget. Jeg sætter mig også ned når jeg læser et jobopslag og prøver at komme i tanke om, hvilke ting jeg har lavet, der kan relateres til jobbet - hvad jeg kan bruge til at sælge mig selv?

Min ansøgning siger ikke ret meget om mine faglige kvalifikationer (det kan de læse i mit CV), men den fortæller noget om hvem jeg er som person, og hvorfor jeg gerne vil have jobbet - hvad jeg finder spændende.

Anmeld Citér

17. januar 2018

Babilooo

Hvis du har været med til at bedømme kandidater kan du da sagtens sige at du har erfaring med rekruttering og har deltaget aktivt i udvælgelsen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.