Som udgangspunkt, nej. Det er en rigtig dårlig ide at lyve i en ansøgning/til en jobsamtale!
Når det så er sagt, er der mange måder at skrive tingene på, og man kan komme langt med formuleringer. Jeg har hjulpet en del venner med ansøgninger efterhånden, og det er også min erfaring at folk ofte glemmer eller udelader ting fra deres CV, der måske burde have været med. Husk at en ansøgning og et CV i bund og grund er et salgs værktøj, hvor du er varen.
I ovennævnte situation kunne du fx skrive "Jeg har grundigt kendskab til rekrutteringsprocesser" eller lignende.
Selv gør jeg det, at jeg tilpasser mit CV til hvert enkelt job jeg søger og der fremhæver en række relevante opgaver/projekter/erfaringer, der passer til jobbet. Genbrug gerne vendinger direkte fra opslaget. Jeg sætter mig også ned når jeg læser et jobopslag og prøver at komme i tanke om, hvilke ting jeg har lavet, der kan relateres til jobbet - hvad jeg kan bruge til at sælge mig selv?
Min ansøgning siger ikke ret meget om mine faglige kvalifikationer (det kan de læse i mit CV), men den fortæller noget om hvem jeg er som person, og hvorfor jeg gerne vil have jobbet - hvad jeg finder spændende.
Anmeld
Citér