Eksperthjælp: Du er ikke en dårlig mor - men du skal øve dig!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.219 visninger
0 svar
0 synes godt om
13. januar 2018

Trine Andreasen

Hej igen Trine

Kan se at der nogle ting jeg ikke fik skrevet. Som nok måske nogle af vigtig ting at skrive.

Vores datter er 3 år og 5 måneder.

Det lidt underligt og undre mig lidt dit svar.
Da jeg altid siger fra overfor min datter. Når hun gør ting jeg ikke vil ha ,og eller snakker grimt til mig.

De to gange hun kaldte mig klovn redigere jeg med det samme og siger til hende at hun skal ikke snakke sådan til mig. Men må ærlig erkende at jeg ikke gjort som du skrev. Om at hun ikke må være i stuen når hun snakker grimt til mig.
Men når jeg siger til hende en gang at hun ikke skal tale til mig sådan. Så gentag hun det heller ikke igen.

Jeg forstår det ikke helt. For jeg føler selv at jeg er ligeså konsekvens som min mand er. Og vi siger nogle gange til hinanden at vi begge er måske for hårde nogle gange. Angånde vores opdragelse til vores datter.

Og alligvelet er det mig der har hørt ordet klovn fra hende. Men hun har aldrig sagt det til min mand/ hendes far.

Hvad vil du mene der er skyld i at hun har mere respekt for far end mig. Det også mig hun driller allermest og ikke vil gør som jeg siger.

Ved ikke, giver jeg hende måske længere snor og mere tålmodighed end far? Derfor hun måske ved at hun bedre kan lege med mig og løbe om hjørner med mig , end far?

Til sidst kan jeg virkelig forvente af en på hendes alder at gøre præcis som jeg siger. Og hvis ikke så ind på værelset eller bare ud af stuen?

Men tusind tak for svar. Og glæder mig også over at hun er så selvstændig. Og dejlig at høre at jeg har den statur som du beskrev.

På forhånd tak. Fra en ked mor og føler sig dårlig mor.

Trines svar

Kære du

Hvor er det dejligt, at hører, at du siger fra over for din datter når hun har en adfærd du ikke kan acceptere. Det er rigtig godt.

Men det lyder stadig som om , at du lader din datter "drille" dig og, at du lader hende få for lang snor.

Når du lader din datter drille dig viser du hende, at det er en accepteret adfærd. Men det er det ikke og derfor er det vigtigt, at du siger fra. Du skal ikke være tålmodig med en adfærd som gå ud over dig eller andre. Der skal siges fra med det samme.

Men du behøver ikke, at råbe eller skælde ud.

Mange forældre tror, at når de skal sige fra så skal de råbe. Det skal de ikke. Men de skal mene det.

Så når din datter siger eller gør noget du ikke kan lide er det utrolig vigtigt, at du siger til din datter, at det vil du ikke have hun gør.

Sig det tydeligt og vær sikker på, at hun forstå det. Spørg hende eventuelt om hun ved hvad du mener, eller få hende til at gentage det.

Hvis hun så gør det igen, er det i orden, at stoppe legen eller at sige, at hun ikke kan være i stuen hvis hun ikke snakker ordentligt.

Det kan en pige på 3 år og 5 mdr,. godt forstå.

Og hvis hun ikke vil gøre som du siger må du følge hende ud af stuen. Accepter at hun de første mange gange bliver ked af det eller sur. Det er okay.

Hvis hun siger, at hun ikke gør det mere så sig, at så må hun gerne være i stuen.

Hvis børn mærker, at man mener hvad man siger og siger hvad man mener vil de have respekt for dig.

Børn mister nemlig respekten for en voksen som ikke siger hvad de mener og når de siger noget så følger de ikke op på det med en konsekvens.

Det kan være, at din mand er mere tydelig og siger mere klart hvad han mener. Det kan også være, at han er mere konsekvent.

Og husk så du er ikke en dårlig mor. Men lige som med alle områder af vores liv så er der nogle ting vi er gode til og andre ting vi skal øve os på. Det er forskelligt fra menneske til menneske.

Og du skal måske øve dig på ikke, at lade din datter løbe om hjørner med dig. Og måske skal din mand øve sig på, at blive bedre til, at putte eller til at trøste.

Jeg håber det giver mening. Hvis du gratis vil have flere fif og råd om børneopdragelse kan du skrive dig op på min e-mail liste. Så får du flere gange om ugen en mail med brugbare information og vejledning. Helt gratis selvfølgelig.

Du kan gøre det her

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.