Eksperthjælp: Du skal ikke være din datters veninde!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.222 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. januar 2018

Trine Andreasen

Hej Trine

Da jeg den mest vores datter ser til hverdag. Har det både været omsorg og led været for det meste mig. Da min mand ( og faren til vores datter) kommer først hver dag kl 16.

Men det har stået på i en periode nu, at vores datter udelukkende kun gider mig når det puttetider eller om natten og eller når hun har slået sig eller bare generelt omsorg.

Men hun i det periode ikke vil lege med mig og når jeg spørger hende.fx hun sidder lidt med sin iPad samtidig med hun leger lidt med noget . Så spørger jeg Om hvad hun kunne tænke sig at vi leger. Så siger hun nej. Lege med far. Så siger jeg til hende at vi kan lege det hun har lyst til og jeg begynder at nævne nogle sjove lege mm.
Men nej kun lege med far.
Så spørger jeg hvorfor kun far? Dertil svare hun intet at hun gider ikke lege med mig. Ellers er hun begyndt faktisk for andet gang nu hvor hun svare at jeg er en klovn. Første gang jeg hørt det var det for nogle dage siden. Jeg bliv mega chorket og bliv mega ked. Jeg lod hende være og gik. Hvor mine tåre trillede på mine kinder og følte mig som en stor taber og dårligste mor i verden. Her andet gang hun nævner det bliver det bestemt ikke mindre og bliver meget såret. Nogle gange efter noget tid så siger hun om vi skal lege. Også leger vi og jeg bliver mega glad når hun henvender sig til mig. Men nogle gange gør hun ikke. Men jeg lader hende ikke mærke når jeg er ked mm. Bortset fra at jeg siger når okay, men jeg vil så gerne lege med dig.

Nogle gange når vi leger. Så må jeg ikke være i legen. Jeg må gerne side og kommentar hvad hun laver eller Bare sidde og kigge hun leger selv.

Men som skrevet i ovenstående så duer far ikke til putning eller når hun er ked/ falder og slår sig mm. Men kun mig der duer til det. Men ind for leg er far mest spændende.

Vil blive vild glad for et par råd. Hvad gør jeg forkert og hvad skal jeg gøre for at hun synes at det er spændende at lege med mig? Og undskyld at det bliv så langt.

På forhånd tak. Fra en ked mor som føler sig som en dårlig mor.

Kære mor

Tak for dit spørgsmål. Det lyder som om du har opdraget en fantastisk selvstændig datter.

Du skriver ikke hvor gammel din datter er, men det lyder på din beskrivelse som om hun er omkring 3-5 år.

I denne alder begynder børn, at være mere selvstændige og begynder også, at lege med forskellige roller som de ser andre børn og voksne tager.

Din datter er i fuld gang med, at finde ud af hvordan verden virker og hvad hun selv kan lide.

Det er tydeligt, at du har givet dit datter masser af omsorg. Du er den hun går til når hun er ked af det eller når hun har brug for tryghed. Og det skal du glæde dig over.

Det er ikke alle mødre der har fået denne særlig statur. Og det er jo også tydeligt, at din mand ikke har denne status.

Men din mand kan noget andet, som din datter godt kan lide.

Og det er okay.

Du skal ikke tage det som et personligt nederlag, men se det som, at din datter gerne vil lære forskellige roller og tilgange til live at kende.

Din mand er måske god til at lege. Måske er han fantasifuld. Måske sætter han lege i gang. Måske er han vild.

Prøv, at se hvad det er der gør, at de leger så god sammen. Måske er det noget du kan gøre. Eller måske kan du ikke.

Og det er også okay.

Du skal ikke være din datters veninde eller legekammerat.

Du skal være din datters mor.

Og det er du bedst ved, at acceptere, at din datter er i gang med at udvikle sig og gerne selv vil bestemme.

Din datter kan ikke lide dig mindre af den grund. Husk det.

Så lad vær med, at bliv ked af det. Bliv glad. For du har givet din datter redskaberne til, at mærke efter hvad hun har lyst til.

Når det så er sagt, så virker det som om din datter ikke respektere dig. Det gør hun ikke når hun taler grimt til dig.

Og det er vigtigt, at du ikke acceptere, at din datter taler grimt til dig. Du er ikke en klovn og det skal hun ikke kalde dig.

Hvis hun kalder dig noget grimt, så siger du klart og tydeligt; "Jeg vil ikke have, at du kalder mig det!" Hvis hun siger det igen må det have en konsekvens. Det kan f.eks. være, at hun ikke kan være i stuen når hun ikke kan tale ordentligt.

Og når I leger så er det vigtigt, at du ikke lader dig spises af med, at være underdanig.

Hvis I leger sammen så skal du også være en del af legen. Du skal ikke bare sidde og kigge på hende lege.

Du skal deltage aktivt og hvis hun ikke vil have det, så er det vigtigt, at sige "Hvis jeg ikke må lege med, så gider jeg ikke lege med dig." og så gå væk.

Husk, at du bliver nødt til, at vise din datter hvordan hun skal behandle andre men også hvad hun skal finde sig i fra andres side. Du viser hende nemlig ved ikke, at sige fra, at det er okay at andre behandler dig dårligt og det er så det hun lære.

Jeg håber det giver mening. Ellers er du meget velkommen til, at skrive igen. Hvis du vil have yderligere hjælp er du også velkommen til at se hvordan jeg kan hjælpe dig her

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.