SofiaMik skriver:
Vil gerne starte en debat om dette emne, fordi jeg i min iver efter at ligestille mine børn, måske ikke helt får det resultat, som jeg forestillede mig. Ikke at det ødelægger min dag, men synes det er interessant.
Skal man ligestille søskende på alle måder, i alle aldre, på alle tidspunkter og situationer? Og svaret er jo selvfølgelig nej og så alligevel ikke. Jeg kan da huske, at jeg som barn forventede at modtage noget, når min bror gjorde og at jeg ellers blev ret jaloux.
Hvad når den store får en mønt, skal den lille som ikke endnu fatter, hvad h*n skal bruge den til også have en tilsvarende mønt fra f.eks farmor ?
Eller skal søster have noget, når bror er på fodboldtur med far?
Hvad når man køber nyt tøj til storebror og ikke til lillebror, fordi lillebror arver af storebror ?
Når man glemte at filme storesøsters første minutter efter fødslen; skal man så undlade at gøre det ved nr 2s fødsel?
Skal lillesøster have den der søde bamse, som man aldrig købte til nr 1?
Hvad med halvsøskende, bonus søskende osv ? Har læst nogle debatter herinde om f.eks. tivoliture, hvor debatten gik på om alle børn skulle med?
Hvad gør i andre jer af tanker omkring dette ? Hvordan håndterer i det ?
Håber på en god og venlig debat 
Nej søskene skal ikke behandles fuldstændig ens, da børn ikke er ens.
Man skal se på barnet og lytte til deres behov.
Nej alle børn behøver ikke med i Tivoli, hvis det ene barn ikke kan rumme det og alligevel ikke prøver noget skal det så tvinges med hvis der er andre muligheder?
Mine børn bliver ikke behandlet ens da de er 2 forskellige individer.
Feks i sommers der tog vi datteren og min venindes datter med i bonbonland. Min søn boede ikke hjemme på det tidspunkt, så vi planlagde det så vi gjorde det da han ikke var hjemme. Nogen vil syntes det er syndt for ham.
Ja han vil god med i bonbonland, men han prøver ikke noget, da han ikke tør han bliver overgearet og vi har en dreng som reagere flere dage efter da det kræver meget af ham at være på sådan en tur.
Vi valgte at tage ham og min anden venindes søn med i en lille zoo som ligger tættest på os. Og det var den bedst oplevelse, der er roligt ikke lige så mange mennesker osv. Han var rigtig glad for at vi tog der hen i stedet. Min datter blev passet så han også fik en tur uden sin søster, ja hun blev sur over ikke at komme med, men vi fortalte at hun var med i bonbonland og hun selv havde været med til at bestemme hvad hun ville og det hjalp.
Nå vi køber lege tøj til vores søn så få vores datter en mønt som svare til det vi køber til ham, da hun ikke leger med legetøj og nogengange få han en bil til en 20, og det er ikke meget man kan få til piger for en 20.
Nå de få tøj, så få de tøj nå de mangler, det vil sige ikke samtidig, vores søn få mere nyt tøj end Freja, for til Freja arver vi få tøj fra min venindes datter og vi har ikke nogen at arve fra til Lucas.
Nå man er på tur med den ene syntes jeg ikke den anden behøver at få da den anden få på et andet tidspunkt.
Nå min søn er i aflastning så få han nogen ting der og Freja få her hjemme, så de bliver misundelig på hinanden, men jeg tror uanset hvad så vil de blive misundelig, men så længe man formår at forklare dem på en ordentlig måde, hvorfor det er som det er sådan så gå det lidt over med alderen.
Her har vores datter været meget jaloux på sin bror og hvis han fik den mindste ting, så følte hun ikke at vi elskede hende, så her har jeg måtte stille det op og fortælle hende at hvis hun altid bliver sur over hvad han få og over hvad hun få så må de få nøjagtig det samme.
Så jeg sagde at næste gang han fik en bil så ville jeg købe en til hende også og nå hun få en bog så må Lucas også få en bog. Nå Lucas er i aflastning så må jeg jo så købe til ham også selvom han ikke er hjemme også skulle jeg nok købe det samme til hende nå hun var hos sine veninder osv.
Også forklarede jeg hvad hun lige havde fået og hvad det kostede og hvad han fik sidst og hvad det kostede da hendes ting somregl koster mest. så hun kunne godt se at hun ikke blev snydt, lige siden har vi ikke haft så meget jalousi over de ting
Hvis den ene få en sodavand og ikke kan må at drikke den få de afvide at de skal dele med den anden nå vi kommer hjem osv.
Da jeg var barn fik den ene ikke uden den anden fik. Min mor delte slikket op i farver så vi gik nøjagtig det samme, sådan ønsker jeg ikke det skal være herhjemme, og vi var endnu mere jaloux på hinanden.
Jeg tror jeg fik svaret på de fleste ting og fortalt hvordan det er herhjemme.