hej Trine
jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber du kan give mig lidt råd til. Sagen er den jeg har en datter på 5 som er meget sensitiv, hun er rigtigt meget følsom og tager ofte tingene meget til sig. hun står og skal være stor søster om ca 4 mdr til endnu en lille prinsesse, men det er ikke med samme far. Jeg er desværre begyndt at have lidt bøvl med datterens far, det er som om han prøver at ødelægge hendes glæde. i dag feks. sagde han til hende : du skal huske når lille søster kommer, så er det ikke dig folk kigger på mere eller snakker til. jeg blev sådan ret irriteret men ville ikke kommentere på det da hun jo var der. jeg kunne se hun blev ked af det, og jeg frygter lidt hvad han så ikke kan bilde hende ind eller sige til hende når de er hjemme hos ham. jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal håndtere det med ham ? det hjælper desværre ikke at snakke med ham det har jeg prøvet. hun skal bare heller ikke få hendes glæde ødelagt pga. ham. hvad kan jeg gøre ? har du evt nogle forslag.
mvh susanne
Kære Susanne
Tak for dit spørgsmål. Desværre kan jeg ikke give dit et endeligt svar men jeg vil gerne prøve, at udfordre din oplevelse lidt.
For, når jeg læser dit spørgsmål, lyder det faktisk som om, at far prøver, at styrke hende, så hun ikke oplever, at blive ked af det når lillesøster kommer.
Det lyder, som om han gerne vil forberede hende på, at tingene bliver anderledes og at hun også vi blive set anderledes på når lillesøster kommer.
Det er måske ikke den bedste måde, at sige det på, særlig ikke når hun er særlig sensitiv.
Men faktisk synes jeg, netop i kraft af, at hun er sensitiv, at det er en god snak, at tage med hende.
For det er nemlig sådan, lige meget hvor meget du som forældre prøver, at give hende lige så meget opmærksomhed, som du plejer, så vil den lille altid komme i første række. Det skal hun.
Men det er ikke fordi du elsker din store mindre men fordi den lille har brug for dig mere.
Så derfor synes jeg det er vigtigt, at I sammen tager en snak om hvordan det er, når lillesøster kommer. Fortæl hende, at det ikke ændre på hvor meget både du og far elsker hende, men at lillesøster jo ikke kan tale så hun græder hvis hun er sulten, træt, ondt osv.
Hvis jeg var dig ville jeg tage en snak med din datter. Fortæl, at far ikke mente, at han eller andre ikke ville tale med hende eller synes om hende mere men, at når der kommer en lille så er det lige som når man får et nyt stykke legetøj.
Det er vildt spændende i starten og alle ens venner vil gerne se og lege med det. Sådan er det også med en lillesøster. Alle vil gerne se og tale om hende. Så nogen gange glemmer man lidt det gamle legetøj. Men det betyder ikke, at man ikke kan lide det mere.
Og så synes jeg du skal gøre meget ud af, at oversætte når far siger sådan nogle ting. Sig gerne højt; Det far mener er, at...
Og så tage en snak med far igen. Prøv, at lade vær med, at angribe og i stedet fortæl, hvor dejligt du synes det er, at han prøver at hjælpe hende med at blive storesøster. Men at det virker som om, at når han siger sådan nogle ting, så bliver hun ked af det og tror, at det er fordi der er noget galt med hende. Prøv eventuelt, at vise ham dette svar.
Og hvis det ikke hjælper, så vil jeg anbefale, at få hjælp udefra. Der findes rigtig god hjælp gennem statsamtet eller I kan kontakte en familierbehandler eller forældrerådgiver.
Jeg håber det er nogle forslag du kan bruge ellers er du velkommen til, at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk