Hej
Min dreng på næsten 14 mdr er lige startet i dagpleje. Han har skiftet fra vuggestue til dagpleje. I dagplejen kommer de ofte ud på tur eller anden form for aktivitet omkring kl 9.30. Spiser kl. 11.00-11.30 også bliver de andre puttet derefter, hvor de andre børn (ældre end vores) ofte sover tre timer.
Inden han begyndte der, sov han nærmest altid sin første lur ca. kl. 9.00 - 10. Nogle gange to timer. Han har ofte haft lidt svært ved sin anden lur og den har varieret meget hvornår den lå. Nogle gange har han haft svært ved at give sig hen til den. Det med søvn og læse hans træthed har ofte været et problem.
Dagpleje moren og jeg er ved at finde frem til en måde at han evt kan få lidt rytme på, hvor det samtidig kan passe til ham og deres rytme i dagplejen. Hun foreslog at han kunne sove kl. 8.00 men ofte sover han til kl 7.00. Skal vi så vække ham kl 6.00 for at han klan være lidt træt til kl.8.00 og vække ham igen så han ikke sover den lange lur først på dagen.
Han har to gang efter han er startet prøvet bare at sove en lur men kun på 1,5 time. Er det nok, til en hel dag?? Før sov han gerne to timer i den første og ca. 1 time i den næste..
Og er det for meget at starte i dagpleje også starte ud med en lur?? Er lidt i vildrede.
Hilsen første gangs mor
Trines svar
Kære første gangs mor
Tak for dit spørgsmål. Kan godt forstå du er lidt i vildrede, for det er heller ikke nemt.
Men det der er vigtigt, at huske på er, at din søns søvn er utrolig vigtig. Derfor skal der heller ikke gås på kompromis med det.
Børn mellem 1-3 år skal sove mellem 12-14 timer. Jo mindre de er jo længere skal de sove, så din søn burde få omkring de 14 timer.
Og det anbefales yderligt, at børn i den alder får mellem 1-2 middagslure. Hvor længe de skal vare kommer helt an på hvor længe din søn sover om natten.
Hvis din søn bliver puttet kl 19 og han først vågner omkring kl 7 har han fået 12 timer. Så har han stadig mindst 2 timer han skal sove til middag for, at kunne få alle de timer han har brug for.
Det er ikke anbefalelsesværdigt, at vække børn. Selvom det dog ofte er en nødvendighed i vores samfund.
Børn sover når de har behov for det og derfor burde de sove så længe de har behov for det. Det er faktisk en skrøne, at det går ud over nattesøvnen. Faktisk siges det, at børn skal sove godt om dagen for, at sove godt om natten.
Derfor er mit råd, at du ikke skal vække ham tidligere end han selv vågner. Det er ikke hensigtsmæssigt, at vække ham kl. 6 for, at han kan sove igen kl. 8.
Derimod mener jeg, at det er vigtigt, at dagplejer respektere og finder tid til, at din søn kan sove når han er træt. Det kan godt være, at det ikke "passer" ind i hendes nuværende rutiner, men så må hun ændre dem.
Det er muligt, at tage en barnevogn med, så han kan sove på vejen eller også må han sove mens hun laver aktiviteterne med de resterende børn. En træt barn får alligevel ikke noget ud af at deltage i en aktivitet eller tur.
Det er faktisk sådan, at i de vuggestuer jeg kender, så bliver de mindste børn tilbud en formiddagslur inden frokost og en igen efter frokost.
For en lille dreng på 14 mdr. er der masser af sanseindtryk og læring i "bare" at være sammen med andre børn og spise.
Langsomt kan dagplejer i samråd med dig prøver, at skubbe formiddagsluren. Måske tilbyde ham mad allerede kl. 10.30 og så putte ham bagefter.
Det er for hårdt både, at starte i dagpleje og miste sin formiddagslur.
Jeg håber det giver mening. Ellers er du meget velkommen til, at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk