Hej jeg har en skøn søn på 20 måneder. Det er altid mig der har stået for puttning og haft ham om natten. Hans far har haft et arbejde hvor han tit først kom hjem når L var puttet. Så L var vantil ikke og se sin far hverdag. Han har altid være farglad men kun når han ville hænge i armene. Men så blev hans far nødtil at være væk i 3 uger og nu er den så helt galt. L vil slet ikke puttes af mig mere han skriger og slår ud efter mig hvis jeg prøver, og gør det samme om natten. Og jeg kan kun få ham til at stoppe med at græde hvis jeg spørger om jeg skal gå. Så stopper han med at græde og nikker Jaa. Det gør virkelig ondt . Ved godt det fordi han er bange for at hans far skal gå. Og det er en reaktion .Men det har bare varet så længe synes jeg . Det startede for snart 2 måneder siden. Istarten ville han mig eller ikke om dagen, men det er heldigvis blevet bedre. Hvis han vågner om morgen og hans far ikke er der går han hele huset rundt grædende og vil mig først 10 min efter. Han slår og skriger højere hvis jeg kommer hen til ham. Hans far er stoppet med at arbejde så meget efter de 3 uger og er sjældne ude når L er hjemme. Går tit i seng grædende da jeg slet ikke kan holde ud at min søn skubber mig væk og ikke vil mig . Skal jeg bare give det mere tid eller hvad skal jeg gøre. Min kæreste er også ved at være træt af det altid skal være ham der putter men vil jo ikke tvinge L til at være hos mig . Please hjælp mig !
Ps. Der er ingen problemer når vi er alene med puttningen. Kun når han vågner og hans far ikke er der .
Trines svar
Kære du
Sikke en øv situation I er kommet i. Jeg kan godt forstå, at du er ked af det. Heldigvis er det en helt normal reaktion, som rigtig mange af de forældre jeg rådgiver har oplevet.
Du skriver, at din søn altid har været far-glad men, at det er blevet mere udpræget efter, at far har været væk i 3 uger.
Som du selv er inde på, så er det en reaktion på det. Din søn er bange for, at han "forsvinder" igen.
Da han ikke er så gammel kan han ikke forstå, at hans far pludselig er forsvundet. Det gav ham et chok. Som han ikke kan finde ud af, at bearbejde.
Derfor er det vigtigt, at I hjælper ham med, at forstå, at far ikke forsvinder igen men, at far er væk i perioder og så kommer han igen.
Måden I kan gøre det på er ved, at lade ham se far gå ud af døren. Sig til ham, at det er okay for far kommer igen. Aftal så med far, at han kommer igen efter kort tid. Gør det gerne om aften inden han skal sove men ikke for tæt på puttetid hvis han bliver meget ulykkelig.
Når I har gjort dette en del gange og I oplever, at han igen er tryg ved, at far kommer igen, kan I sætte ind i puttesituationen.
Lad din søn se, at far går og så skal du putte.
Accepter, at din søn ikke vil dig. Det handler ikke om dig men handler om, at han lige nu vil have far. Put ham men respekter, at han måske ikke vil kramme og nusses.
Aftal med far, at han gå ud hver aften i en periode, så det kun er dig og din søn.
Gør det til en god rutine. Sørg for, at gøre det samme hver aften og lad dig ikke slå ud af, at din søn bliver ked af det. Igen det handler ikke om dig. Det handler om, at din søn har oplevet et chok og derfor kun er fokuseret på far.
Når der er gået 1-2 uger har han vænnet sig til, at det er dig der putter og vigtigst, at selvom far går kommer han igen.
Jeg håber det giver mening ellers er du meget velkommen til, at skrive igen. Jeg ønsker jer al held og lykke.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk