Hvornår kan børn svare på spørgsmål?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.331 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. januar 2018

Anonym trådstarter

Hej alle!

Min yngste søn er netop fyldt 2 år, og jeg kan simpelthen ikke huske fra storesøster hvornår de kan hvad, og der er en ting der undrer mig.

Han kan nemlig ikke svare på spørgsmål endnu. Simple spørgsmål hvor han bare skal sige ja/nej som fx, vil du have mere mad, har du været i dagpleje osv kan han sagtens svare på.

Men hvis jeg spørger fx hvad har i lavet i dagplejen?, hvad leger du med? osv, så kan han ikke svare. Det er ikke fordi han mangler ordene, han har et fint ordforråd på 300-400 ord og taler i 3-4 ords sætninger, han forstår bare ikke et spørgsmål, medmindre han bare skal svare ja/nej.

Jeg er i tvivl om det er normalt for alderen eller om det er noget vi skal være opmærksom på.

Er der mon nogen der kan hjælpe?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2018

Soonmom

Det er slet ikke endnu særligt hvad har du lavet i dagplejen? - det er jo ikke bare at svare, men også at huske, at kunne genfortællle osv og det er slet ikke endnu

selv de fleste små børnehavebørn vil have svært ved at svare på den

min dreng er knap 2 og kan ikke engang sige mor endnu, men er også bagud sprogligt, dog forstår han alt, det er meget forskelligt, men at kunne svare på et for os voksne så simpelt spørgsmål ville være sygt flot af en to årige (og så det at svare sandt på det, for de vil også let kunne fortælle hvad de lavede i går hvis det var noget ekstra ordinært )

Anmeld Citér

4. januar 2018

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hej alle!

Min yngste søn er netop fyldt 2 år, og jeg kan simpelthen ikke huske fra storesøster hvornår de kan hvad, og der er en ting der undrer mig.

Han kan nemlig ikke svare på spørgsmål endnu. Simple spørgsmål hvor han bare skal sige ja/nej som fx, vil du have mere mad, har du været i dagpleje osv kan han sagtens svare på.

Men hvis jeg spørger fx hvad har i lavet i dagplejen?, hvad leger du med? osv, så kan han ikke svare. Det er ikke fordi han mangler ordene, han har et fint ordforråd på 300-400 ord og taler i 3-4 ords sætninger, han forstår bare ikke et spørgsmål, medmindre han bare skal svare ja/nej.

Jeg er i tvivl om det er normalt for alderen eller om det er noget vi skal være opmærksom på.

Min pige begyndte først at kunne fortælle om hvad hun har lavet i løbet af dagen da hun startede i børnehave. I vuggestuen skulle hun have hjælp til det. Altså en pædagog spørger "har du fortalt mor at vi har været på tur?" Og så kunne hun fortælle om turen. Men hun kunne ikke fortælle hvis jeg spurgte "Hvad har du lavet i vuggestuen?"

Anmeld Citér

4. januar 2018

Thea14

Min datter bliver snart 5 år, og spørger jeg hvad hun har lavet i børnehaven i dag, er svaret altid "ikke noget". Så kan hun komme senere og fortælle om et eller andet der er sket, fordi hun kommer i tanke om det.

Det er helt normalt at børn ikke tænker over deres dag på samme måde som vi gør. Især når de kun er 2 år. Og hvis der ikke er sket noget ekstraordinært, så mener de oprigtigt at der ikke er sket noget. For dagen har jo været som den plejer.

Nu har jeg så et par gange spurgt om de så bare sidder og kigger ind i væggen hele dagen, så nu er min datters svar ofte "ikke noget. Vi har bare kigget ind i væggen", mens hun griner.

Anmeld Citér

4. januar 2018

Møghe

Vores den yngste er 2 år og 10 mdr. Han kan godt give et svar på nogle spørgsmål. Elsempelvis hvis vi spørger, hvad han har lavet i vuggestuen, så kan svaret fx være "leget med x", "været udenfor" og lignende. Jeg husker ikke præcis, hvornår han gik fra ja/nej svar til mere "detaljerede" svar.

Han svarer dog bedst, hvis vi målretter spørgsmålene, så de bliver mere specifikke. Fx hvad fik du til frokost i dag, eller hvem har du leget med osv. Pædagogerne er gode til at skrive om deres dag på intranettet, så vi har en ide om, hvad vi skal spørge ind til.

Anmeld Citér

4. januar 2018

NRO

Tror virkelig, at man skal passe på med at sammenligne. Hvis han har et fint ordforråd og laver sætninger, så er alt jo i skønneste orden  

Min søn bliver 2 sidst på måneden, og kan svare på f.eks. Hvad har du lavet med ''dagplejemors navn'' i dag? Så sidder han og tænker lidt, og så hjælper jeg ham lidt på vej ved at nævne forskellige ting - jeg har selvfølgelig hørt fra hans dagplejemor hvad de har lavet i løbet af dagen, så jeg kan guide ham lidt. Og som regel fortæller han selv ting jeg endnu ikke havde nævnt. Den anden dag fortalte han stolt da jeg hentede ham, at de havde danset om juletræ. Men kender flere børn på samme alder som ikke gør det. Min søn snakker konstant, så det er måske mere ''naturligt'' for ham bare at snakke om alt der falder ham ind  Sådan er de så forskellige de skøre kugler 

Anmeld Citér

4. januar 2018

Anonym

Min pige er 3 år og 3 måneder. Hun kan svare på bestemte spørgsmål, såsom "hvad hedder du?" eller "hvem er det? (pege på nogen)", men hvis man spørger hende hvad hun har lavet i børnehaven, siger hun som regel bare at hun har leget, været udenfor og sådan helt basale ting, som de jo gør hver dag. Hvis man stiller lidt mere ledende spørgsmål, som "har i været på tur i skoven idag?" kan hun ikke altid svare rigtigt, for hun kan ikke rigtig huske det.

Hun kan svare på ting som "hvad er det (stykke legetøj i din hånd)?" eller "hvad farve har den klods?", men svarer ikke altid rigtigt.

Det der med at fortælle om sin dag, sker normalt først omkring 3 års alderen, fordi det først er deromkring at børn indser at deres forældre ikke ser verdenen igennem deres øjne, så at sige. Det er i hvert fald det min datters terapeut fortalte mig/os.

Anmeld Citér

4. januar 2018

AnoMom

Anonym skriver:

Hej alle!

Min søn er 2,4. Han kan heller ikke fortælle hvad han har lavet. Hvis jeg derimod spørger “hvem har du leget med Idag” så svarer han hvem han har leget med. Og pædagogerne bekræfter så også at det er rigtig. Så den del forstår han  

Anmeld Citér

4. januar 2018

Anonym trådstarter

Måske har jeg formuleret mig forkert. Det er ikke så meget det at han ikke kan fortælle mig om sin dag der bekymrer mig. 

Det er mere det at det virker som om at ikke rigtig forstår hvad jeg vil når jeg stiller et spørgsmål. Hvis jeg fx siger, hvem har du leget med idag, hvor kører du hen osv så svarer han bare ja eller nej, som om han ikke forstår at han skal givet et svar med ord.. 

Hvis jeg leder ham og siger har du leget med xxx idag så svarer han ja eller nej og svarer også rigtigt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.