Hej.
vi har et barn, på 2,5 år.
Vi bliver roste for dagligt over i hvor store indsigt hun har i sig selv. At hun er gode til at fortælle sine følelser, om hun er ked af det, eller har brug for et kram osv.
Jeg synes jeg er et fraværende mor, jeg arbejder et fysisk hårdt arbejde, og vi aflevere tidligt og henter sent. Jeg er smadret efter en arbejdsdag, og ligger ofte på sofaen efter madlavning.
Her i juleferie er det igen mig der skal lave alt i huset, mens manden ligger på sofaen og leger med vores barn.
I dag går jeg tidligt op, ig leger med vores datter, vi hygger og kører med biler, og læser bøger. Lige pludselig efter 40 minutter lege, stopper vores datter op, vender sig imod mig, med tåre i øjenen, og siger: Jeg kan ikke lide dig! Og begynder at græder
- jeg er fuldstændig rystet
jeg spørge hvorfor men hun bare græder.
Efter et 1 minutters holder hun og siger: Jeg kan lide dig, men så begynder hun bare at græde helt vildt
og far står op og tager hende nedunder, hvor hun græder 3 minutter mere, men jeg stadig er fuldstændig paf
Hvad betyder dette?????
Hun har aldrig sagt noget ligende!
og hvor kom det fra? Vi sad virkelig og fordybede os i legen, og sad under dynen sammmen, og læste bøger. Vores datter sagde flere gange dette er hyggeligt.
Jeg er virkelig ked af det, og ved ikke rigtigt hvad dette betyder :/
Kære Mariehøne
Sikke en øv oplevelse. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og undre dig.
Børn er umiddelbare, hvilket vil sige, at de reagere på deres følelser og sanseindtryk. Derfor siges det også, at hvis du vil høre sandheden så skal du spørger børn eller fulde mennesker.
Men det er ikke en endelig sandhed. Det er et øjebliksbillede.
Og du har været så heldig, at få et øjebliksbillede fra din datter. Og endda et meget tydeligt billede på, at der tænkes store tanker inde i hende.
Hvorfor hun siger det, det kan jeg ikke svar på. Men jeg kan gøre min nogle tanker.
Det kan være, at du ikke er en god legekammerat!
Måske kan du ikke finde ud af, at lege eller bestemmer for meget i legen?
Men hun vil gerne lege med dig, når du nu endelig har lyst/tid.
Derfor kommer hun i et dilemma, for hvad skal hun vælge, at lege med sin mor der ikke kan lege eller ikke, at lege med sin mor og så lege med en anden?
Det kan skabe en frustration som kommer til udtryk ved, at hun siger, at hun ikke kan lide dig.
Det kan også være, som du selv skriver, at din datter i god kontakt med sine følelser. Men i en alder af kun 2,5 år er hun ikke så reflekteret. Derfor bliver hendes følelser og deres udtryk en direkte konsekvens af der der sker i øjeblikket.
Du skriver selv, at du er en fraværende mor og, at du ofte er for træt/har andre ting der skal gøres til, at du kan bruge tid med din datter.
Dette kan hun mærke.
Hun vil, hvis hun er som alle andre børn, mærke et stort savn. Men fordi hun kan se på dig, at du har travlt/er træt fortæller hun det ikke til dig. Hun vil nemlig gøre, alt hvad hun kan for, at gøre dig glad. Og det betyder, ved en træt mor, at hun ikke kræver din opmærksomhed.
Når hun så endelig får din opmærksomhed prikker det til savnet og alle hendes opbyggede følelser bryder ud. Derfor kan hun heller ikke fortælle dig hvorfor hun ikke kan lide dig. For hun kan godt lide dig men hun har savnet dig og det, at være sammen med dig.
Jeg kan ikke lade vær med, at tænke, at du har en fantastisk datter som formår, at sige klart og tydeligt, at hun ikke kan lide dig.
Så skal du måske prøve, at lytte til hende.
Måske er du, grundet dit arbejde/arbejdsfordelingen hjemme ikke den bedste version af dig selv?
Måske du skal tage din datters udtalelse, som en velsignelse og ændre noget i dit liv. Så du kan få mere overskud og samtidig blive en mor som din datter kan lide.
Jeg håber det giver mening. Ellers er du velkommen til, at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk