Eksperthjælp: Sæt nogle klare og tydelige regler

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.670 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. december 2017

Trine Andreasen

Hej
Jeg har to dejlige drenge der bliver 5år næste måned.
Jeg er alene mor og har en stor pige på 10 år også .
Jeg er begyndt at have problemer med at mine drenge slår , kaster med ting , sparker osv og ikke tænker på de kan skade hinanden .
Jeg ved godt fra mine egne søskende at der er perioder hvor man slås , skændes om alting og man driver sine forældre til vanvid .
Men jeg syntes det er ved at være for voldsomt at de leger lege hele tiden hvor de "kæmper" mod hinanden som de spørg hinanden om de skal lege kæmpe lege . Ved godt drenge er vilde og kan slås , men når fx den ene sidder stille og roligt og tegner , så kan den anden finde på at gå direkte over og slå ham eller kaste ting på ham eller andet for at få hans opmærksomhed .
Har talt med børnehaven og de siger der foregår meget vild leg med alle drengene der nede i øjeblikket , men hvordan får jeg lagt lidt en dæmper på det her hjemme når det ikke hjælper at sige til den som gør tingene " det der må man ikke og jeg ikke ha du gør det, det gør ondt på dem man slår og man må ikke "
Så får man svare "nej mor jeg ved godt jeg ikke må og jeg skal komme og sige til en voksen hvis nogen driller og ikke selv slå"
Og så går der to min så starter de forfra .

Den ene af mine drenge har det med at ødelægge ting med vilje i øjeblikket , det kan være ved at smide med ting , det kan være hvis han ser et lille hul på knæet i bukserne han har fået af at falde i børnehaven og så river han bukserne i stykker med vilje så de ikke kan laves .
Det kan være at tegne med vilje på mit træ bord eller på vægen .
Har du nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for at undgå nogle af de ting han ødelægger ?

Og når mine drenge er overgiret , råber og skriger , leger meget vild leg og fysisk er for vilde ved at slå sparke nive osv , håber virkeligt du har nogle gode råd før det ender med at det os bliver et problem i børnehaven selvom der er nogle få af de lidt støre drenge som leger karate og sparker osv der nede fordi de går til den kam sport og siden de få drenge begyndte til den kampsport så er alle drengene i børnehaven begyndt at slå sparke osv meget voldsomt .

Mine drenge ser ikke deres far så ofte fordi han ikke priroritere at være sammen med dem og derfor kan der nogle gange gå 2-6 måneder mellem han gider ta sig tid til dem , kan det ha noget at gøre med deres frustrationer over at de mangler ham i deres liv ?

Rigtig god dag
Venlige hilsner Lina

Trines svar

Kære Lina

Tak for dit spørgsmål.

Drenge er jo drenge, men når det så er sagt så er det ikke i orden, at de umotiveret går over og slår hinanden eller, at de ikke hører efter hvad du siger til dem. Særlig ikke når de er så "gamle" som de nu er.

Jeg mener, at det er meget vigtigt, at du er tydelig og konsekvent.

Med det mener jeg, at du siger tingene direkte. Sig for eksempel. "Jeg vil ikke have du slår".

Hvis du så oplever, at han/de gør det igen, skal der falde en konsekvens.Med det samme.

Hvis det er når de er i stuen, kan konsekvensen være, at de må gå ind på deres eget værelse eller, at de ikke kan sidde og lege ved samme bord.

Start ud med, at samle dem. Fortæl, at du ikke synes, at det er hyggeligt og rart, at de slås når I er hjemme. Derfor har du lavet nye husregler.

Det er forbudt, at slås, bryde, nive, sparke, råbe, løbe.

Hvis det ikke bliver overholdt bliver deres skærmtid/legetid/lommepenge indskrænket.

Og vær så konsekvent. Hver gang og det er vigtigt. Hver gang de ikke overholder husreglerne skal der være en konsekvens.

Fortæl også børnehave, at I har indført disse regler. Sig det mens drengene hører det så de ved, at I taler sammen. Fortæl også, at du gerne vil have, at personalet fortæller dig hvis de ikke kan finde ud af, at stoppe eller hører efter.

I forhold til ham der, med vilje ødelægger tingene er det vigtigt, at han selv "mister noget her gang han gør det. Det kan være et stykke legetøj der bliver smidt ud eller givet til fattige børn. Eller det kan være møbler der bliver taget fra hans værelse.

Både med slåskampene og med ham der ødelægger er det vigtigt, ikke at skælde ud eller råbe, men bare sige det er det vi har aftalt eller det er sådan det er og så tag konsekvensen af det.

Det virker som om dine ord ikke trænger helt igennem til dem og derfor er det ekstra vigtigt, at du er tydelig i dine ord og holdning.

Men hvad du siger og sig hvad du mener!

Og så tænker jeg også, at du skulle foreslå børnehave, at de skal holde en pause med "slåslegene". Det kan godt lade sig gøre. Og en konsekvens i børnehaven er, at de så må sidde sammen med en voksen hvis de ikke kan overholde de regler der er.

Jeg håber det giver mening. Ellers er du meget velkommen til, at skrive igen eller skrive på kontakt@naturligopdragelse.dk hvis du gerne vil have mere konkret hjælp.

Jeg ønsker dig og din familie en dejlig jul og godt nytår.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.