Delte mavemuskler efter fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

194 visninger
2 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. december 2017

Familie

Profilbillede for Familie
Første graviditet

Hej :-)

Jeg har været hos en fysioterapeut i går, som fortalte mig at jeg har delte mavemuskler. Derfor har jeg de smerter jeg har og må ikke lave noget fysisk arbejde på nuværende tidspunkt og er derfor sygemeldt. Han siger jeg skal igennem et forløb over flere uger. Lige nu er der fokus på at arbejde med det inderste lag af mavemuskler. Jeg fødte sidst d. 03/10-16, så det er over et år siden.

Ringede så til min læge for at få en sygemelding til arbejdspladsen. Han forstod slet ikke at fysioterapeuten mente at jeg kunne træne det op igen og han var overbevist om at jeg i stedet skulle opereres for brok. (Jeg har ingen brok lignende buler og samtalen var over telefon). Jeg kunne selvfølgelig først få en tid hos lægen d. 3/1, hvor han vil vurdere hvad der skal til for at hjælpe mig med de delte mavemuskler.

Mit spørgsmål lyder så på om her er nogle som også har prøvet at have delte mavemuskler efter fødslen, som ikke samlede sig efter tid som de skal?

Hvordan var forløbet efter det blev opdaget? Kan det trænes op igen? kan man få en brokoperation uden at have en bule som indikere brok?

Ja sidder egentligt bare med en masse spørgsmål jeg ikke kan får svar på fra min læge før til næste år - Tak fordi du læste med så langt:-) 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

20. december 2017

Rockertand

Profilbillede for Rockertand
Familie skriver:

Hej :-)

Jeg har været hos en fysioterapeut i går, som fortalte mig at jeg har delte mavemuskler. Derfor har jeg de smerter jeg har og må ikke lave noget fysisk arbejde på nuværende tidspunkt og er derfor sygemeldt. Han siger jeg skal igennem et forløb over flere uger. Lige nu er der fokus på at arbejde med det inderste lag af mavemuskler. Jeg fødte sidst d. 03/10-16, så det er over et år siden.

Ringede så til min læge for at få en sygemelding til arbejdspladsen. Han forstod slet ikke at fysioterapeuten mente at jeg kunne træne det op igen og han var overbevist om at jeg i stedet skulle opereres for brok. (Jeg har ingen brok lignende buler og samtalen var over telefon). Jeg kunne selvfølgelig først få en tid hos lægen d. 3/1, hvor han vil vurdere hvad der skal til for at hjælpe mig med de delte mavemuskler.

Mit spørgsmål lyder så på om her er nogle som også har prøvet at have delte mavemuskler efter fødslen, som ikke samlede sig efter tid som de skal?

Hvordan var forløbet efter det blev opdaget? Kan det trænes op igen? kan man få en brokoperation uden at have en bule som indikere brok?

Ja sidder egentligt bare med en masse spørgsmål jeg ikke kan får svar på fra min læge før til næste år - Tak fordi du læste med så langt:-) 

Det kan trænes i langt de fleste tilfælde.

Rectus diastase er helt almindeligt og findes i alle sværhedsgrader.

Ekstreme tilfælde får syet mavemuskler ind på plads, men så er det meget slemt.

Anmeld Citér

20. december 2017

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod

Jeg har levet med delte mavemuskler og en navlebrok siden jeg fødte min datter i 2006 og det er så kun blevet værre af to fødsler efterfølgende. 

Du kan træne de delte mavemuskler sammen, men det er vigtigt du gør det på den rigtige måde fx ikke hoppe op og stå i planken i flere minutter for det er for hårdt for bindevævet og kan faktisk gøre de bliver skilt yderligere.

En brok derimod kan du ikke træne væk - jeg har nu endelig overgivet mig og skal opereres i januar for en hvad de kalder stor navlebrok (troede faktisk de ville grine og suge jeg var for forfængelig og den bare var lille, men der blev jeg overrasket for den var så stor så de helst ikke vil gøre det på den "normale" måde). Det ville ikke hjælpe at operere for brok hvis ikke der er brok, for det er et net de ligger ind efter de har sat udposningen på plads. De syr ikke mavemusklerne sammen eller noget lignende. 

Nu ved jeg ikke hvad for nogle smerter du har, men de må være grumme når du lige frem bliver sygemeldt. Jeg kan have ubehag ved maven, lidt a la ligament smerter og brokken kan give nogle voldsomme niv, men har så lært at lægge mig på ryggen så den ligesom sætter sig på plads igen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.